/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Letmælk vs. sødmælk
Fra : molslinien
Vist : 1096 gange
100 point
Dato : 16-04-13 18:45

Hvad er bedst, mht. fedme/diet

1 liter letmælk pr. dag, eller ½ liter sødmælk pr. dag

Jeg mener selv at sødmælk i halv mængde end letmælk er bedst

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-04-13 20:13

Ja det er vel bare at sammenligne fedtprocent / kalorieindhold pr. gr.

Selvom det selvfølgelig smager bedst med sødmælk

Førhen "stjal" de jo heller ikke fløden fra sødmælken, der var den så ekstra god..

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-04-13 21:04

Selvfølgelig gælder fedtprocenten med hensyn til det der slanker bedst. Men der er en faktor der også gælder, nemlig velværet ved den mad og her mælk man indtager. Føler man velvære indtager man mindre mad og dermed færre kalorier.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 16-04-13 21:08

Vurder prisforskellen og hæld vand i sødmælken, lige som ARLA gør.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-04-13 09:06

Blander man vand i sødmælk, smager det af H til - så hellere købe letmælk

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-04-13 09:15

Arla kommer garanteret ikke vand i mælken. Man fjerner fedtstoffet gennem centrifugering.

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 100 point
Dato : 17-04-13 10:13

I 100 g letmælk er der 48 kcl og 1,5 g fedt, og i 100 g sødmælk 64 kcl og 3,5 g fedt.

Så hvis det bare drejer sig om at få så få kalorier som muligt er en 1/2 liter sødmælk bedst.

Men der er mere fedt i en 1/2 liter sødmælk end i 1 liter letmælk. Der er også mere kalk og protein i 1 liter letmælk fremfor 1/2 liter sødmælk.

Tallene har jeg fundet her: http://www.kalorietabel.dk/mejeriprodukter.htm

Godkendelse af svar
Fra : molslinien

Dato : 17-04-13 10:27

Tak for svaret ElseR.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 29-03-14 09:29

Hvorfor ikke bruge skummet mælk den smager mere af naturlig mælk som de andre typer.
Og Økologisk kærnemælk er også rigtig godt, den smager lige som kærnemælk i gamle dage direkte fra mejerierne.