/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Bruge boremaskine som vinkelsliber?
Fra : jpeace73
Vist : 933 gange
50 point
Dato : 14-04-13 21:14

Hej,

Nogen som ved om man kan bruge en god boremaskine som vinkelsliber, ved at påmontere "noget"?

Noget kunne være:
1) Bagskive - fx. http://www.hero-tools.dk/Varekatalog/Tilbeh%C3%B8r---Boremaskine/Bagskiver-boremaskiner.aspx
2) og så en skære skive

Eller er jeg helt galt på den?

Jeg har nemlig ingen vinkel sliber, men en god kraftig boremaskine.

Kan forestille mig det vil være nemmest at bruge en vinkelsliber til fx. at skære i hård metal, men det er ikke så tit jeg skal det, så hvis jeg kunne bruge min boremaskine til det vil det være fint.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 14-04-13 21:30

du kan heller ikke bage kager i en fryser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-04-13 21:31

Du er ikke helt galt på den - men næsten, den slags forsats som kan købes til boremaskiner er beregnet til slibning og der er heller ikke vinkel på, så det kan aldrig blive en vinkelsliber, men hvorfor alt besværet med at ombygge en boremaskine når du kan købe en lille vinkelsliber for cirka en timeløn: http://www.harald-nyborg.dk/p4354/aeg-vinkelsliber-125-mm

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-04-13 22:09

jo, du er helt galt på den. du kan slet ikke styre en skæreskive på en boremaskine. den vil meget nemt løbe skævt og dermed gå fast, og så er der ingen der ved, hvilken vej den vælger når den kommer fri.
det er noget der ligner en livsfarlig øvelse.
og usansynlig dumt bare at gøre forsøget.
du kan købe en vinkelsliber for under 100 kr. så hvorfor overhovedet spekulere på en sådan tåbelighed.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 14-04-13 22:35

Citat
ved at påmontere "noget"?

det "noget",.. du i så fald skal købe og påsætte din boremaskine,
bliver omtrent lige så dyrt som en rigtig vinkelsliber,

dertil kommer at en boremaskine slet ikke har samme kræfter,.. og omdrejninger
og ligger dårligt i hænderne,. hvis den skal bruges til andet end at bore med,

"ikke" - proffessionelle vinkelslibere (altså til dit brug)
fås tit på tilbud fra ca. 75 kr,.. og op (NETTO Brugsen osv.)

den billigste jeg lige kunne google nu koster 149 kr.
den kan sandsynligvis holde resten af din tid,..
og så er den langt hurtigere og behageligere at arbejde med.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=8750913440&n=-982855273&pn=-982855000

men selvfølgelig kan en boremaskine da bruges,.. bare man er stædig nok,..
og har masser af tid,..

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-04-13 22:54

Hastigheden er en forskel.

Du finder næppe en alm boremaskine der kører over 3000 RPM.

En vinkelsliber kører med mindst 8000 RPM og ofte højere hasigheder.

MVH

Kommentar
Fra : jpeace73

Dato : 14-04-13 23:52

super, mange tak for det gode svar! Jeg overvejer slet ikke længere at gøre det med en boremaskine synes bare at jeg engang havde set det.
Jeg køber mig en vinkelsliber

Kommentar
Fra : jpeace73

Dato : 14-04-13 23:52

der skulle have stået:
super, mange tak for DE gode svar!

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-04-13 09:23

Lejerne i boremaskinen er nok ikke dimensioneret til et stort sideverts belastning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-04-13 12:01

Citat
Lejerne i boremaskinen er nok ikke dimensioneret til et stort sideverts belastning.

Ikke ved længere belastning.
Min far ødelagde lejerne i 2 Bosch maskiner ved hækkeklipning, det var dengang man købte een maskine og en masse forsatsværktøj der skulle bøvles på maskinerne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-04-13 18:10

Jeg har engang brugt samme skive som du linker til, der skar jeg næsten alt plast af (på nær en 5 krone), og med et par spændeskiver kunne der monteres et en skive til en vinkelsliber, den kørte dog rimelig ujævnt
men det virkede efter hensigten.
Det endte dog med at jeg købte en billig fra thansen

Godkendelse af svar
Fra : jpeace73

Dato : 16-04-13 21:46

Tak for svaret EA_HS.