/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Dehydrator /tørremaskine
Fra : pifo
Vist : 1654 gange
100 point
Dato : 14-04-13 16:07

Er der nogen af jer, der har erfaring med Dehydrator?

Jeg så lige at Price-drengene brugte sådan én til at lave fedtfattige flæskesvær.
Det virker ikke, som om der er så mange opskrifter på nettet (i hvert fald på dansk), så det kunne være interessant at høre, om nogen af jer rent faktisk selv har prøvet at bruge sådan en.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-04-13 16:32
Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 14-04-13 16:33

Vi har en frugttørrer, som de kalder en dehydrator i England, den er udmærket til at tørre frugt og svampe i ikke for tykke skiver/størrelse.

Jeg har aldrig prøvet den med flæskesvær, tvivler på at temperaturen (40-50 grader, vil jeg tro) kan gøre meget ved fedtet i en flæskesvær.

Men inden du anskaffer dig et nyt stykke grej, der fylder godt i skabet, ville jeg da prøve at gøre det i ovnen, måske med lågen på klem, og på den temperatur Pricerne vel fik nævnt i udsendelsen?

Men nu lever jeg heller ikke af flæskesvær til hverdag

Du kan prøve at kigge her, sådan laver Kultorvets slagter flæskesvær

http://www.youtube.com/watch?v=fdIzua5ZFb0&feature=share

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-04-13 17:05

Egentlig er det ikke fordi, jeg ville lave flæskesvær. Det er mere til tørret frugt og krydderurter, jeg forestiller mig den til. Nå, men bortset fra det, så havde de gode Pricer stort set fjernet al fedtet fra flæskesværen inden de tørrede skindet. Men altså, jeg tvivler på, at jeg nogen sinde ville bruge apparatet til kød.

Hvilke typer af frugt har du tørret vagnr? Og hvor lang tid tager det at tørre f.eks. æbler og andet?
Tørrede svampe er heller ikke dumt. Hvor lang tid tager det? Og synes du at resultatet bliver godt?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-04-13 17:41

Æbleringe er klassikere, de skal være ret tynde, de samme gælder svampeskiver. For mig bliver det som regel natten over de står, det trækker ikke vildt meget strøm, sammenlignet med en ovn.

Men stadigvæk ville jeg prøve med ovnen først, min ovn kan gå helt ned til stuetemperatur og har varmluft, så den kan også tørre hvis behovet ikke er så stort.

Her er der mere fra en næsten professionel havedyrker

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/845.html

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/851.html

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-04-13 17:44

Ups, glemte lige, at resultaterne for mig at smage er på niveau med det man kan købe, men prisen er meget rarere.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-04-13 18:18

Hvad er det for en model, du har vagnr? Har du nogle råd til, hvad jeg skal tænke på, hvis jeg køber en? Skal den være rund, firkantet eller.....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-04-13 18:37

En helt almindelig rund model med 4-5 lag riste, den er polsk, såvidt jeg husker, står i sommerhuset, så jeg kan ikke lige se efter.

Jeg kan ikke lige huske hvor den blev købt for flere år siden.

Men jeg har set dem på tilbud i Netto/Fakta/aldi/rema.

Jeg har ikke prøvet de firkantede, men jeg ville gætte på, det er nemmere at få luften jævnt fordelt i en rund tørrer.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-04-13 18:43

Jeg har lidt kig på denne:

http://lfw.dk/8gng

Ligner den dén, du har?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-04-13 18:48

Mais oui, den er bare en tand bedre, min har kun to temperaturindstillinger, "din" ser ud til at have termostat, som jeg vil tro er en fordel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-04-13 20:28

24 timer i en almindelig ovn ved 100 grader C. så er al væde 100% fordampet og du har kun tørstoffet tilbage, det er en dehydrering som vil noget og du har den allerede i køkkenet.
Den metode bruger jeg når jeg regner tørstof % i græs og andet foder for at beregne næringsværdien i råvaren. Faktisk har jeg 2 ovne, 1 i køkkenet til brød, steg med mere og 1 i udhuset til foderet som godt kan lugte lidt under tørre processen,der er en genstand i lågen så den ikke er helt lukket.
Det tørrede emne vil suge fugt fra luften med det samme den kommer ud af ovnen, det er kun kort til at tørstof er 100 % af vægten.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-04-13 20:44

jo jo, jeg har skam tørret frugt i ovnen før, men hvis jeg nu skal tørre noget i 24 timer, så lægger jeg jo totalt beslag på ovnen. Og jeg kunne tænke mig at prøve at tørre figner, tomater, jordbær og blommer - ja og måske også til bananer og ananas og ikke at forglemme rødbederne. Det tager længere tid end æblerne.
Jeg ved endnu ikke, om jeg køber én, men synes det kunne være sjovt at have i sommerhuset

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-04-13 16:24
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-04-13 19:29

Ha ha - den sidste er sgu smart, katekismus. Sådan én MÅ jeg da bare eje

Narh, okay - måske køber jeg en mere traditionel én af slagsen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-04-13 20:01

Jeg var lige ude at kigge i kogebogsreolen, fandt, som jeg håbede, en godt (i min generation, "mere end") 30 år gammel bog om tørring, "sigri sahlin tørring", der også beskriver div. andre tørremetoder, men ikke moderne tørreapparater, og ikke mindst, hvad man kan tørre.

Du kan sikkert få den skaffet hjem til dit lokale bibliotek, eller gå amok og købe den, fx her

http://josefineo.dk/?wpsc-product=torring

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-04-13 20:10

Tak vagnr,
Jeg kan anbefale denne bog:

http://www.anemetteolesen.dk/trt-og-godt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-04-13 21:55

Ah, altså, en BOG, fra dette årtusinde

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 28-04-13 20:22

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-04-13 20:45

Selv tak, pifo, god fornøjelse med tørringen.