/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
vedr.tippet: Nej.. pudsning af sølvtøj o~
Fra : beckski
Vist : 1991 gange
1 point
Dato : 07-06-03 22:39

ved nogen så hvorfor sølvet bliver blankt ??
og hvorfor dufter der nogengange af prut over badet ???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-06-03 23:58

I et gulvafløb er der en vandlås, som bl.a skal forhindre kloarklugten i at komme ind i rummet. En vandlås kan tømmes for vand på to måder. 1. vandet kan tørre ud ved manglende brug. 2. Vandet kan tømmes ud ved vacum når der tømmes vand ud fra et andet sted som har fælles rør med dette afløb.
Et badekar/bruser kan have et næsten vandret løbende rør hen til et gulvafløb, hvor restvandet har svært ved at løbe ud.
Det er nogle af mulighedderne for lugtgener.
Emesen.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 07:41

er dit afløb lavet af sølv ??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 08:54

Hej beckski
Ku' det ikke skyldes såkaldt FeS dampe (jernsvovl, men det ved du jo nok). Sølvpapiret eller "pladen" i bundet af badet indeholder jo jern. Salt CaCl... men liiiige hvordan det bliver til FeS ved jeg ikke (jeg er ikke kemiker).
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 09:54

Nå, har lige været til kaffepause
Vi har følgende substans:
H2O = Vand.
CaCl = Salt.
Ag = Sølv + Iltet sølv (det sorte som skal væk).
Fe = Jern (sølvpapir/pladen) hvilket sikkert også indeholder Ni = Nikkel og aluminium Al.
Når man så blander alt det skidt sammen, ja så må jeg melde pas til hvilke kemiske reaktioner der opstår, men sølvtøjet bliver da rent... ref. http://www.kandu.dk/dk/tip/3720

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 10:05

FeS hedder jernsulfid (ferrosulfid) .... er et fast (i øvrigt sort salt) og det lugter absolut ikke. ....

mit spørgsmål er også mere en lille test for at se om nogen kan(du)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 10:28

Når man renser sølv med saltvand og stanniol:

Sølv (Ag) der er iltet består for det meste af Ag2O (altså sølvoxid) det er sort/brunt.
Aluminiumsfolie/stanniol indeholder så vidt jeg ved ikke andet end rent aluminium i sin grundform (Al).
Salt/alm. køkkensalt er NaCl og er let opløseligt i vand (36 gram kan opløses i 100 ml vand ved 20 grader). Når bare lidt er opløst virker saltet ved at gøre vandet elektrisk ledende.

Der findes et forenklet begreb, der hedder spændingsrækken. Det drejer sig om, at nogle ting kan oxidere andre og andre stoffer ikke kan oxidere nogle. F.eks. kan sølv(ioner) oxidere aluminium.

Resultatet badet med sølv, aluminium og salt bliver at der i badet oxideres aluminium (fra Al -> Al3+) og reduceres Ag+ til Ag. Altså kan der pr. aluminiumsatom reduceres tre sølv.

Nu kommer tricket så. Når man bor i kystnære egne dannes der ofte flygtige svovlforbindelse i vand/tang (f.eks. SO2). Denne forbindelse kan oxidere sølv til Ag+ og det resulterende sulfid (S2- fra svovldioxid) fælder lynhurtigt med Ag+ på overfladen af jeres sølvtøj (der dannes sort/brunt Ag2S). Når så sølv (i badet med aluminium) reduceres tilbage til det glinsende sølv dannes der frie S2- ioner. Disse er faktisk en base. og når pH i jeres almindelige vand (der er hverken tilført syre eller base på noget tidspunkt) er ca. 7,0 så vil over 50% af Sulfidet blive til H2S (svovlbrinte) og dampe op af badet og stinke af prut… Og når så noget af svovlbrinten er dampet af dannes der nyt.

I øvrigt kan man lugte 1 molekyle svovlbrinte i en kubikmeter luft (naturligvis en teoretisk størrelse).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 10:53

--> Beckski:
Meget fin forklaring... hatten af og bukker mig i støvet
Som nævnt, jeg er ikke kemiker og har ikke den helt store indsigt i "den verden".
Herude har vi H2S men 'det er en helt anden historie, det lammer nemlig din lugtesans ved +/- 30 ppm (farligt stads).
Go' søndag
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 11:18

NB: En anden historie... jeg fatter slet ikke dit spørgsmål, når du selv sidder inde med svaret, er det det man her på flatformen kalder "show off" ??
Men ellers var det da en fin forklaring... husk også at nævne, at man kan dø af H2S (og hvorfor)
Søren

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 11:18

og så er det f****** giftigt... nogen påstår mere giftigt end cyanid.
bedøm mit tip, hvis du er sød

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 11:19

flatformen = platformen Tastaturvirus

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 11:20

hehe..... som sagt .... man kan jo teste hvor stor en know-how der findes på kandu på mange måder....
ikke sjow-off. det behøver jeg sgu ikke.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 11:24

Nej da, det regnede jeg heller ikke med... men hint til dødsårsagen er at H2S fortrænger O2 i dit blod, eller rettere og sagt er mere optageligt + tager lang tid at erstatte med O2.
Jeg ka' pokker ta' mig ikke komme ind og gi' dig de der 4-5 stjerner... men det lykkedes nu nok før eler siden.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 11:28

hehe..... er du sikker på din forklaring på giftigheden ??
jeg kender ikke til den forklaring.
Men H2S er SUPER let opløseligt i vand... og det er en meget stærk "nucleofil" dvs. det kan sparke forskellige grupper af molekyler i vores organisme og dermed måske forstyrre...
OH-grupper på vores proteiner og sukker-stoffer vil også kunne erstattes med SH-grupper...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 11:30

*LOL * må indrømme at jeg nær havde "spruttet" kaffen ud over monitoren da jeg læste din: er dit afløb lavet af sølv ?? Mon ikke emmesen bare misforstod dit spørgsmål lidt, det sker skam også for mig
Nu er der også gang i kridt og kamfer... tak for kaffe! http://www.kandu.dk/dk/tip/4109

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 11:32

Faren med svovlbrinte er at den bedøver hjernen, man besvimer og kommer man ikke op/væk med det samme, dør man. Det er det der er sket flere gange for lossearbejdere, der losser forrådnet skidtfisk. Det er også sket i forbindelse med spildevandssystemet.

grænseværdien er ..... 10 ppm eller 15 mg/m3

http://www.jens-brandt.suite.dk/svovlbrinte.htm

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 11:32

Ohhh! Ja, jeg er sikker på H2S, har en maske + flaske hængende i tilfælde af H2S udslip... også yderst korroderende. når i forbindelse med vand.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 11:33

hvor er det du arbejder ???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 11:50

Nordsøen på en efterforsknings platform (boreplatformen Ensco 70). Pt. i gang med at gøre felterne Nini & Cecilie klar til to nye platformsinstallationer (satelitter - såkaldte mono-pods). Disse skal kobles sammen med Siri feltet.
Her er vi http://www.ens.dk/graphics/ens_olieoggas/kort/sofie-1_k.pdf
Og lidt om det hele på http://www.ens.dk/sw2381.asp

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 11:52

Nå, det var et forkert kort, selv om Siri også er her
Et mere at kigge på http://www.ens.dk/graphics/ens_olieoggas/kort/cecilie-2.pdf

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 11:56

Og hvis du lover ikke at dø helt af grin, så kan du se platformen Ensco 70 på http://marquardsen.homepage.dk/fotografen.htm
Min hjemmeside er efterhånden en NOGET rodet landhandel... trænger til at rydde op + linke på en anden måde. Det går lettere med at gøre det for alle andre end 'en selv

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 12:00

ret pæne billeder.
du skulle bare sørge for, at man kunne hente dem i stor format.
tænk hvor har vi lavet mange kommentarer på mit spørgsmål ..
det er nok også sjældent, at man selv besvarer skidtet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 12:15

Jow'jow'... 'det sker jo ikke hver dag
Nå jobbet kalder, skal ud og sparke et par stykker i gang. Kan du nu ha' en fortsat god weekend
Søren

NB: De to unge mennesker (nr. 2 & 3 fra højre) er vores to "børn" CLaus & ANita... deraf navnet CLAN

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-06-03 18:48

Jeg læste det som 2 uafhængige spørgsmål, og lagde ikke rigtig mærke til overskriften. Nå men nu ved du det.
Emesen.