/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gåsebiller i haven
Fra : ekyt
Vist : 1785 gange
200 point
Dato : 07-06-03 22:15

Hej haveinteresserede
Så er det igen tid hvor gåsebillerne lægger larver i vores haver og disse larver æder græsrødderne så plænen til sidst dør. Jeg har hørt at det ikke hjælper at sprøjte og vi har forgæves forsøgt at lave en massakre, ved at slå plænen mens de fløj rundt i græsset. Hvad gør vi ? Er der nogle der kender et middel mod dem?

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 210 point
Dato : 07-06-03 22:27

Hej ekyt... kender dem ikke (billerne!), men har fundet dette til dig:

Nematoder (Heterorhabditis sp.) til biologisk bekæmpelse af gåsebille-larver (Phylopertha horticola).

Nemagreen® består af levende mikro-skopiske nematoder, der har deres naturlige miljø i jorden. Ved behandlingen mod larver af gåsebiller vandes eller sprøjtes nematoderne ud på græsset. Hér vil de være udsat for udtørring og UV-stråler fra solen, der kan reducere dem betydeligt i antal. Det gælder derfor om at få nematoderne vasket ned igennem græslaget til rodzonen, hvor de kan angribe gåsebillelarverne.

KOPI - uddrag fra
http://www.prodana.dk/prodana/produkter/plejmid/nema.htm

håber du kan bruge det...

Kommentar
Fra : NielsErling

Dato : 07-06-03 23:42

Hej!

Skingur min ven! Genialt svar! Tak for hjælpen!

Hygge!

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-06-03 00:46
Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-06-03 10:09

øh.. er ekyt og nielserling den samme??
forvirret!
Mvh Christina

Kommentar
Fra : ekyt

Dato : 08-06-03 23:29

Hej Christina
Nej - Nielserling er ikke den samme som jeg, men måske har han samme problem.
Hilsen ekyt

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-06-03 23:31

nårh..okay! har du kigget på linket?

Kommentar
Fra : sister77

Dato : 11-06-03 13:54

Har i flere dage ledt efter noget der kan hjælpe mig i min kamp mod gåsebiller.
Her hvad jeg har fundet

Nematoder men der er dyrt, nematoder mod gåsebiller til 500 kvm koster ca.1200 kr. og de må aldrig tørre ud, dvs. vandes tit,
det vil blive til mange penge, hvis man som jeg har en meget stor græsplæne.

Der er også nogen der forslår at man tromler sin græsplæne HVER gang den bliver klippet.

Godkendelse af svar
Fra : ekyt

Dato : 17-09-03 11:56

Tak for svaret skingur.