/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Adgang nægtes til visse filer
Fra : kaypia
Vist : 961 gange
200 point
Dato : 12-04-13 23:15

I Windows 7 har jeg hidtil haft ubegrænset adgang til alle filer incl. Systemfiler. Ved forsøg på åbning af forskellige filer særligt under dokument & settings, user, lokal mv kommer der nu en kort meddelelse om, at der ikke er adgang til denne fil.
Har konstateret, at der er fuld tilladelse til alle objekter, men jeg kan i øvrigt ikke ændre noget ved tilladelse ved brug af administrer tilladelse.. Det er nok ikke der problemet er, men hvad kan jeg have ændret uden at vide det.
Har nogen en mulig løsning ?

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 13-04-13 08:45

Hvis det er f.eks. .exe- eller .bat-filer kan du markere filen->højreklikke på den og så vælge: Kør som administrator.

Alternativt kan du lave en super-administrtor konto som du så skal logge ind på. Se hvordan her:
http://www.w7h.dk/den-skjulte-admin/

Mvh.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-13 11:49

Tak Moggi - den snupper jeg lige.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-04-13 13:08

Er det nu også filer du ikke har "adgang" til eller er det de bagud-kompatible mapper som findes i Windows Vista/7/8 for at WinXP designet programmer stadig virker ?

Eks. Mappen "C:\Documents and Settings" kan ikke åbnes via Stifinder, men fint via cmd.exe (Kommando Prompt), dette er grundt så bagud-kompatible ikke gør ting går i ring eller bliver taget med i Backup flere gange.
"C:\Documents and Settings" er et Junction Point til "C:\Users

Du kan finde alle de Junction Points som pt. findes ved at gå i en Kommando Prompt (cmd.exe) og skrive nedenstående

CD \
DIR /AL /S

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 13-04-13 14:37

Til Moggi. Har prøvet dit råd med hidkaldelse af en Super-Administrator. Selve fremgangsmåden kører fint og der bliver oprettet en ny administrator konto men.. desværre uden spor ændring af problemet.
Det er måske fordi jeg kører 64-bit system. Det bliver nævnt i kommentarene til anvisninger at det kan være et problem. Et af linkene fører også frem til en engelsksproget vejledning i løsning af problemet. Denne er også to-delt. En mulighed for 32-bit, som ikke virker i 64-bit, og så en anden til brug med 64-bit.
Jeg har ikke vovet mig ind på sidstnævnte. Jeg synes den ser lidt risikabelt ud, når man ikke lige er den store nørd. Havde den så været på dansk, ville jeg nok kaste mig ud idet.
Findes disse anvisninger mon på dansk ?
Til Jeg ErHer. Det er en meget ny maskine, som aldrig har haft andet end Windows 7, og jeg forstår dit indlæg sådan, at det du skriver om bagud-kompatible mapper drejer sig om gamle mapper fra tidligere installationer/styresystemer, men det er måske ikke sådan det skal forståes.
Det er jo også mærkeligt, at jeg faktisk tidligere har haft adgang til samtlige filer.
Men foreløbig tak for jeres respons.
Håber i eller andre kan bibringe mig en løsning
mvh.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 13-04-13 16:19

Man burde vel lige køre en - chkdsk c: /R - før man prøver videre - 'c:' evt. erstattet af andet drevbogstav.

Den kommando søger at rette fejl i filsystemet og på den fysiske diskoverflade.

Sandsynligheden for en fysisk diskfejl er vel lille på en ny maskine, men det er set før - og filsystemet kan sagtens have fejl.

Er der nogen form for mønster i de filer, du ikke kan tilgå - filtype, karakterer i filnavn osv. ?

Man kan sikkert også opnå samme check via den grafiske brugerflade.

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 13-04-13 16:53

Det drejer sig for alles vedkommende om filer, som ligger i styresystemet. F. eks Documents and Settings, System Volume information, og under Users/All Users er det Favorites - Docoments -
Applications DATA, Start Menu og Templates og måske et par enkelte stykke mere. De fleste af dem er forsynet med en "hængelås".
Ved forsøg kommer den enslydende meddelelse: Adgang nægtes.
Der er imidlertid også filer i samme grupperinger, som også har en "hængelås", hvor der ikke er problemer med at åbne.

Accepteret svar
Fra : Moggi

Modtaget 200 point
Dato : 13-04-13 22:34

Nedenstående er copy/pastet herfra:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-vista/troubleshoot-access-denied-when-opening-files-or-folders

Kan det bruges?

Jeg har installeret en ny version af Windows, og nu kan jeg ikke åbne en mappe.
Der kan være følgende årsager til dette:

Nogle af dine oplysninger til din brugerkonto er ændret, også selvom dit navn og din adgangskode ikke er ændret. Du kan muligvis løse problemet ved at overtage ejerskabet af mappen.

Sådan overtages ejerskab af en mappe

Højreklik på den mappe, som du vil overtage ejerskab af, og klik derefter på Egenskaber.

Klik på fanen Sikkerhed, klik på Avanceret, og klik derefter på fanen Ejer.

Klik på Rediger. Hvis du bliver bedt om at angive en administratoradgangskode eller bekræftelse, skal du indtaste adgangskode eller bekræftelse.

Klik på navnet på den person, du vil give ejerskabet til.

Hvis du ønsker, at den pågældende person skal være ejer af filer og undermapper i denne mappe, skal du markere afkrydsningsfeltet Erstat ejer af underbeholder og objekter.

Klik på OK.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 13-04-13 22:37

Ok.. Det gik op for mig at det var til Vista.. Ved ikke om det er det samme i win7.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 13-04-13 22:50

'System Volume Information' kan man normalt ikke komme ind i.

De andre skulle man kunne - det lyder ret usystematisk - ikke godt

Har du prøvet chkdsk ?

Ellers kunne måske 'Mogge' være inde på noget. Som ham har jeg nogle gange kunnet få adgang ved at overtage ejerskabet.

Noget af det, du oplever sker også, når man har flere OS'er på samme maskine - så kan man kun tilgå systemmapper, der hører til det aktive OS.

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 14-04-13 09:08

Foreløbig tak for jeres interesse og råd. Jeg har prøvet chkdsk. Der var ingen fejl, hverken på disk eller i filsystemet.
Nu har jeg desværre ikke tid til at følge op på jeres andre muligheder før i aften.
Vender tilbage .
M.v.h

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 14-04-13 10:03

Citat
Til Jeg ErHer. Det er en meget ny maskine, som aldrig har haft andet end Windows 7, og jeg forstår dit indlæg sådan, at det du skriver om bagud-kompatible mapper drejer sig om gamle mapper fra tidligere installationer/styresystemer, men det er måske ikke sådan det skal forståes.

Nope ikke forstået korrekt, Programmer designet til XP forventer at UserProfiles ligger i "Documents and Settings" mappen, men siden Vista hedder det nu standard "Users" (Altså når vi kører engelsk)
Og som jeg forvendtede er det ikke filer du ikke har adgang til men NETOP disse "Junction Point" mapper, og nej dem har du aldrig haft direkte adgang til via stifinder(explorer), altså ikke i Vista/Win7 eller Win8.

Så altså er som det skal være, og mappen "System Volume information" vil jeg klart anbefale du ikke prøver på at få adgang til eller roder med, for så kommer du virkelig på dybt vand.

Men hvis du nu lister eller disse "Junction Points" via den kommando jeg skrev
Kode
CD \
DIR /AL /S

Så vil du blandt andet se at hvis du vil se hvad som ligger under "Documents and Settings" går du bare ned i "Users", og tilsvarende for den andre "Junction Points"

Godkendelse af svar
Fra : kaypia

Dato : 15-04-13 18:20

Tak for svaret Moggi.
Din vejledning til overtagelse af ejerskab virkede perfekt i praksis - også i WIN 7 - 64 bit, så nu kan jeg lukke ALLE mapper og filer op, og administrere tilladelser, som jeg kunne tidligere.
Hvordan jeg har båret mig ad med at bremse for dette er mig en gåde, men nu kører det som det skal.
m.v.h.
Yak