/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Gammel børneremse
Fra : kipumi
Vist : 1338 gange
200 point
Dato : 12-04-13 22:20

Jeg efterlyser en gammel børneremse, måske fandt min mor (1904) selv på den, men jeg tror det ikke. Man sætter hænderne sammen og siger noget med: et hus jeg bygge vil, og så kan man kigge derind, og der er (og så laver man medhænderne) stole, borde og bænke , store senge osv. Jeg har brugt timer på nettet og biblioteket, men kan intet finde, måske er der nogen der genkender den og kan den udenad eller kan henvise til, hvor den stammer fra.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-13 14:02

"Et hus jeg bygge vil"

siger mig noget, men ikke resten?

Hvor stammer din mor fra??

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 13-04-13 16:11

Det er nok ikke denne men den var noget i retning af denneher

Citat
http://www.youtube.com/watch?v=MIIDdA8hs7s

Den sang du nævner sang jeg i børnehaven i kan jeg huske men navnet har jeg glemt.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 13-04-13 17:00

Svendgiversen. Min mor stammede fra København - og ziggy99: Kan du ikke huske den nøjagtige tekst ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-04-13 03:08
Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 14-04-13 12:46

Jeg kan også mindes et eller andet, med hus og fingre m. v.

Og det er ikke den som der her i tråden er henvist til, for det jeg husker var det huste det drejede sig om, og ikke her beboerne.

Men jeg kan desværre ikke huske mere om det.

Jeg havde mere travlt med at lege gemmeleg og lave narestreger og ulykker.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-04-13 10:51

Annna Wulff´s Sange og Sanglege for småbørn - der er bind 1-2 (1911-12) og den findes ibind 2 (vi har mistet bind 2 desværre men kan huske den)
du burde kunne finde den på biblioteket.
Nu skriver du årstallet 1904 - ved så ikke lige hvad du mener med det - men de to bøger er jo samlinger af gamle plus for den tids sange og sanglege - herunder remser der kan være ældre.
prøv at søge videre, med det her for øje - og held og lykke med det :)

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 15-04-13 11:55

miritdk : Min mor er født i 1904 - derfor dette årstal. Jeg har bestilt begge bind på biblioteket. Ved ikke om det kan være en der fra, da den jo ikke blev sunget. Jeg har ledt under gamle "fagtelege" - uden at finde nogen bøger. I hører nærmere.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 17-04-13 10:01

da jeg jo ikke har bind 2 mere håber jeg det er den jeg tænker på du leder efter - iflg din beskrivelse burde det være såvidt jeg husker.
Under bind 1 er der indholdsfortegnelse til bind 2 hvor den står som "huset".
Jeg kan for i øvrigt huske at både min mor og min mormor netop brugte den remse i min barndom ;)
ps - for i øvrigt står den så under fingerlege og boldlege ! - så det er måske den måde du skal søge på - og biblioteket burde som ingenting kunne sende dig en mail eller kopi.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 23-04-13 19:56

Tak for svaret miritdk. Efter at have lånt diverse bøger, som du foreslog, Kom der "Sange og Sanglege for småbørn" 2. afdeling, og her står den lige så fint med beskrivelse af, både tekst og hvordan man gør, det er nr. 44 og den hedder "Huset". Tusind tak, du aner ikke hvor glad jeg er. DEN troede jeg dog aldrig jeg fandt - ikke engang med Kandus hjælp, jeg er meget overrasket. TAK.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-04-13 21:29

dejligt - glad for du fandt hvad du søgte :)