/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Selvpluk 7 juni
Fra : svendgiversen
Vist : 966 gange
150 point
Dato : 12-04-13 19:59

Min kone påstår, at hun har haft veninder inviteret her til Selv Pluk Jordbær den 7. juni,

selv husker jeg, at vi fik jordbær punch efter eksamen, ca. den 21 juni,
og da var jord bærrene grønne endnu...

Normalt holder jordbær avlere jo først Selv Pluk sidst på sesonnen, normalt i august,
hvem kan overbevise min kone om hendes en tll to måneders erindrings optimisme?

Efter at jeg har tabt en tur til Skagen, skal hun nu finiancere vort næste væddemål: En tur til Dublin...

Accepteret svar
Fra : ferik

Modtaget 160 point
Dato : 12-04-13 20:08

jeg kan ikke give en dato, men jeg tror du taber
de nye sorter kommer meget tidlig, smager ikke godt, og nogle store jordbærravler, starter straks med selvpluk, der er der de tjener bedstt, det bliver nok lidt senere i år
Erik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-04-13 20:45

Citat
De første jordbær har allerede meldt deres ankomst,

En artikel der er skrevet den 8.6.11

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE1302560/aarets-jordbaersaeson-varer-til-november/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-13 21:12

Det drejer sig jo rigtige danske jordbær, plukket på fri mark, med selvpluk først i Juni,

ikke importerede, eller anden drivhus smukserede, kunstigt udlagte / gødnings varmede,
også belyste, såkaldte tidlige danske jordbær.

Indrøm, 7. juni er der ikke røde jordbær at komme efter på danske marker, slet ikke som serlvpluk...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-04-13 21:35

Se her svend...du taber.

Kære kunder.

De tidligste sorter af jordbær begynder nu så småt at modnes ligesom de første ærtebælge er skabt. Vi ser frem til sæsonstart, men endnu er det for tidligt for os at udmelde datoer for åbning af gårdbutik og selv-pluk.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-04-13 21:39

Nyheder

Selvpluk af jordbær og opgravning af egne kartofler
Tilføjet 9.6 2012.

Jordbærsæsonen er skudt i gang, og dermed er det også muligt at foretage selvpluk af nye friske jordbær fra Skelbjerggård.

Det er den tidlige sort Honeoye, der er tale om. Det er en sort, der modner tidligt med middelstore bær. Bærrene er velegnede både til at nydes friske og til frost.

Forkert link før.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-04-13 21:43

Fra mit link

Citat
Jordbær er meget fintfølende og kan ikke tåle frost, men avlerne har været forberedt og beskyttet bærrene med halm og fiberdug.

Det er da helt almindeligt ligesom med de første kartofler

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-04-13 21:49

Og her

http://www.jv.dk/artikel/423949:Indland--Fantastisk-jordbaersaeson

Også i starten af juni.

Men jeg indrømmer, jeg synes nu også der er flest omkring Sct. Hans

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-04-13 22:19

Som jordbæravler, tror jeg nu, at din kone mener den 7. Juli.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-04-13 09:02

Vi har en gammel tradition om fest i haven på grundlovsdag. Desserten skal være jordbær efter samme tradition. De første danske frilandsjordbær har altid været til at få, men ret dyre.

Sidste år var undtagelsen. Efter en tidlig varm forsommer var der masser af bær til lave priser. Så jeg tror gerne at selvpluk også kan have været i gang et par dage efter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-13 13:56

Jeg må nok indrømme at der her i Syd Danmark kan være selvpluk 7. juni i gode år, ikke i år.
Og da min kone var ude at plukke sammen med to veninder, kommer jeg sikkert snart i mindretal...

Mine erfaringer er fra min barndom i Himmerland, hvor vi nok var et par uger bag efter,
og vi snød ikke med hestepærer, kunstig varme og lignende,
vi plukkede først jordbær, når de var røde på friland, og det var først i begyndelsen af Juli...

Lige nu prøver jeg at få Dublin ændtret til Edingburg, jeg kan bedre lide Malt end Irish whiskey,
og det regner jo altid begge steder...

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-04-13 14:38

jeg bor jo i Vesthimmerland, min lillebroder er f 3 juli 1944
på gode år kunne vi til hans fødselsdag få nyslagtet kylling med stikkelsbær kompot og frisk plukket jorbær med fløde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-13 15:12

Så har vi måske spillet fodbold med/mod hinanden ferik,
jeg er et år ældre end din lille bror, og I tabte naturligvis altid til Skals...

Sjovt nok var vore jordbær grønne på den tid, måske på grund af "hav gusen" fra Hjarbæk fjord??

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-04-13 16:11

jeg er fra 1937
har flere gange været med Farsø og spillet fodbold i Skals og Ulbjerg
jeg kan dog ikke huske detaljer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-04-13 20:24

svendgiversen

Jeg forstår ikke helt Jeres væddemål, du skriver

Citat
Efter at jeg har tabt en tur til Skagen, skal hun nu finiancere vort næste væddemål: En tur til Dublin...

Hvorfor skal hun det? Det er muligt, at jeg ikke forstår meningen med det du skriver, men kan du så ikke skære det ud i pap

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-13 20:53

>hun nu finiancere vort næste væddemål: En tur til Dublin

Det skrev jeg da jeg var sikker på at have vundet, men AK,

takket være jer kyndige kandu brugere, skal jeg nu betale både turen til Skagen,
og Dublin, som jeg prøver at flytte til Edingburg.

Plus et par andre væddemål, en sejltur på Donau og en finansiel usikker sol/badetur på Cypern...

Hvem kan fraråde min kone alle disse unødvendige udflugter?
Med vort nye teleskop kan vi jo se det meste her hjemmefra...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-04-13 21:23

Citat
Hvem kan fraråde min kone alle disse unødvendige udflugter? Indsæt dit citat her

Hvis du vil vædde, så må du jo betale det, det koster, når du taber.

Gør det så meget ? Du har jo "lige" solgt dit hus, så du har jo penge nok.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-13 10:01

Tak for svaret ferik.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-04-13 10:52

tak for det

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 14-04-13 12:38

kære svendgiversen, du bør lave nogle billigere vædemål, når det nu er 2 gang du taber, det må du tage ved lære af.

Jeg personligt væder af princip aldrig mere end 50 øre, så kan det endda være lidt morsomt at tabe. (Man kan få et godt grin, og det er sundt)

Kort sagt du må til lommerne.