/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor meget skrue op for vandhane-studs?
Fra : mostmighty
Vist : 561 gange
30 point
Dato : 09-04-13 19:40

Jeg har netop installeret nyt armatur ved håndvask i badeværelse.

I den forbindelse har jeg selvfølgelig haft afbrudt vandet ved at skrue på "studserne" under vasken, mener jeg det hedder,

Men er i tvivl om hvor meget jeg skal skrue dem i den anden retning nu, hvor det nye armatur er installeret. Skal man bare fyre helt op? Eller hvilken effekt har det, hvor meget man skruer op for studserne?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 40 point
Dato : 09-04-13 19:52

Jeg går ud fra, at det er de gamle vingeventiler. (en slags pind på tværs)
De skal skrues helt op og en halv omgang tilbage, for at de ikke skal sætte sig fast.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-13 19:53

Hov - hold lige øje med at ventiltoppen ikke drejer med rundt så den ryger af.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-13 16:31

De skal være helt åbne, og skal ikke reducere vandstrømmen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-13 16:35

Citat
De skal være helt åbne, og skal ikke reducere vandstrømmen.

Ja det mener jeg også - men stadig en ½ omgang tilbage så ventilen ikke sætter sig.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 10-04-13 16:48

Hvorfor?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-13 17:04

Der er 2 grunde til ikke at efterlade en ventil skruet helt op.

Er man i tvivl om en ventil er åben eller lukket og tager godt fat selvom den faktisk er helt åben, vil man kunne ødelægge ventilen. Derfor er det en god ide at efterlade ventilen en ½ omgang tilbage efter at have åbnet den helt.

Hvis ventilen skrues helt op så den ikke kan komme længere kan den nemmere sætte sig fast.

Dette gælder ikke keramiske ventiler og kugleventiler, men kun såkaldte vingeventiler og andre langsomt lukkende ventiler.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 10-04-13 17:54

Hvad betyder det, hvis man kun har den halvt åbent i stedet for helt (minus en halv) åbent? Nogen nævner gennemstrømningen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-13 19:03

Jeg taler ikke om halvt åben - men en ventil som skrues mange omgange før den er lukket eller åben.

Hvis din ventil kun skal drejes en smule for at åbne eller lukke, så er det ikke den type ventil jeg snakker om.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 10-04-13 19:08

Nej skal dreje mange gange rundt for at åbne dem helt. Det jeg mente som spørgsmål var hvad det betyder i praksis at man ikke åbner fuldstændigt og skruer de mange gange rundt, men i stedet for f.eks. Kun åbner halvt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-13 19:10

Ok - det betyder kun at sikkert ikke kommer så meget ud i minuttet - men ellers er det ligemeget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-13 19:11

Ok - det betyder kun at der sikkert ikke kommer så meget vand ud i minuttet - men ellers er det ligemeget.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 23-04-13 20:10

Tak for svaret Eyvind.