/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tinitus, Kand det helbredes
Fra : Carlam
Vist : 1552 gange
100 point
Dato : 08-04-13 21:07

Kan Tinitus helbredes, eller er det en skrøne.?

Jeg spørger på baggrund af denne artikel fra Ill. videnskab.

http://illvid.dk/mennesket/hjernen/tinnitus-farvel-til-hyletonen

Er der nogen her som med sikkerhed kan sige om det er sandt??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-04-13 21:21

følger lige lidt med her, har en smule hylen i ørene.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-04-13 21:32

Hmm, jeg kender én, der fik akupunktur, og det hjalp på hans tinnitus.

Jeg fandt lige dette:

http://www.akupunktur-laegehuset.dk/00004/00023/

Om det virker for alle, ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-04-13 21:55

Jeg har i flere år haft "et eller andet" med det ene øre.
Det føltes som om jeg havde en prop i øret, lige som når man har været oppe at flyve.

Det gjorde også så jeg havde problemer med, at skelne lyde fra hinanden, f.eks. hvis der var 2 personer, der snakkede samtidig.

Men de sidste par år har jeg benyttet zoneterapi mod forskellige små og større skavanker, og i den forbindelse har jeg også behandlet det punkt, der har med det indre øre, at gøre.
Ved juletid oplevede jeg en sen aften, at proppen var pist væk, men næste morgen var den der igen.
I februar oplevede jeg, at "proppen" var væk i et døgns tid.

Og i skrivende stund har den været væk i ca. en måneds tid.

Jeg vil tro, at samme behandling vil virke mod tinnitus, ligesom akupunktur sikkert vil.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-04-13 22:17

tinitus kan desværre ikke helbredes med de midler der er til rådighed idag. men der forskes rigtig meget i det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-13 23:05

Nej tinitus kan ikke helbredes, men da den høres mest når alt er stille, kan det afhjælpes med noget baggrundsstøj,.. en radio under hovedpuden osv (siges der, min mand har tinitus, men han vil ikke prøve at have en radio under hovedpuden)

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-04-13 08:11

Dejlig man forsker idet, sådan er det med alle sygdomme.
Håber man har fat i det rigtige, men lad os nu se.
Tinitus har været/er en diagnose på mange forskellige lyde i hovedet, har jeg læst.
Jeg havde selv susende lyde i baghovedet, så fik jeg høreapperat p.gra. dårlig hørelse og tinitus forsvandt, indtil jeg fik en lille (heldigvis) blodprop i hovedet, og nu er det vendt tilbage.
Man (jeg) skulle så tro at tinitus har noget med forsnævret blodomløb, at gøre et sted, det lyder som om en radiator står og suser svagt i baghovedet. Så mere forskning er velkommen.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 09-04-13 09:34

Jeg har haft og har endnu ret kraftig tinitus, på grund af megen støj på arbejdet. Er ikke en godkendt arbejdsskade.
I dag bruger jeg høreapp. og det dæmre lidt, - sjovt, at så snart jeg så dette spørgsmål lagde jeg mærke til tinitussen.
Mange gode råd har jeg fået "men kan det virkeligt være sandt?"

Lev vel

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-04-13 10:24

Citat
Dejlig man forsker idet, sådan er det med alle sygdomme.
Håber man har fat i det rigtige, men lad os nu se.
Tinitus har været/er en diagnose på mange forskellige lyde i hovedet, har jeg læst.
Jeg havde selv susende lyde i baghovedet, så fik jeg høreapperat p.gra. dårlig hørelse og tinitus forsvandt, indtil jeg fik en lille (heldigvis) blodprop i hovedet, og nu er det vendt tilbage.
Man (jeg) skulle så tro at tinitus har noget med forsnævret blodomløb, at gøre et sted, det lyder som om en radiator står og suser svagt i baghovedet. Så mere forskning er velkommen.

Underliggende sygdomme ?

Jeg havde tinnitus for 3½ år siden under en depression, 1½ år efter sammen med et pludseligt kraftigt forhøjet blodtryk, og nu sammen med en diskusprolaps i nakken, her er der mest susen og hylen når jeg har det værst.
Dette har en neurolog dog afvist, men jeg går stadig til undersøgelser........så mon ikke neurologerne må bøje sig

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 09-04-13 11:16

Som Troldepige beskriver hendes tilfælde kan det skyldes ørevoks.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-04-13 12:50

Citat
Som Troldepige beskriver hendes tilfælde kan det skyldes ørevoks.

Så simpelt er det så ikke.

Kort efter det var startet gik jeg til egen læge, netop fordi jeg troede, at der sad en "prop", som kunne skylles ud. Men det var der ikke.

Siden har jeg været hos 2 forskellige ørelæger, som heller ikke kunne se nogen problemer.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 09-04-13 13:24

jeg har haft tinnitus i 7-8 år jeg blev ret hurtigt god til at udelukke lyden når jeg koncentrerede mig om noget andet. men jeg synes tonen er blevet svagere det sidste år. Og når jeg læser eller taler om tinnitus bliver jeg mere opmærksom på lyden og dermed bliver den værre. Jeg fik tinnitus af medicin som jeg ikke kan undvære pga. hjertet, og har derfor forliget mig med min tinnitus. Så øv jer i at ignorere tinnitussen, så bliver den lettere at leve med.

Accepteret svar
Fra : prio

Modtaget 100 point
Dato : 09-04-13 14:07

Jeg har haft tinnitus, siden jeg var barn, og lever fint med den.

Når jeg er forkølet bliver den voldsommere, og så kan den være generende.
Af og til forøges den også kortvarigt uden grund tilsyneladende.

Ellers vil jeg sige, at man skal acceptere sin tinnitus og prøve vænne sig til den
- så lægger man til dagligt ikke mærke til den.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 09-04-13 14:10

- og ja, noget medicin forstærker i høje doser tinnitus.

Fx kinin og kodimagnyl.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-04-13 12:43

Jeg har høreapparater på begge ører. 80% tab på v. øre og 65% på h. øre - primært i det høje område/lyse toner/høje frekvenser. Har problem med mit venstre øre med prop. Når jeg kører i bil, skal der blot en lille bakke ned/op, så får jeg prop i v. øre. Jo større bakke - jo større prop. Tinitus specielt i h. øre. Har lidt problem med balancenerven i v. øre - undersøgt og konstateret på sygehus, hvor de iøvrigt ikke kan finde ud af hvad problemet er med mit venstre øre.

Min sidste flyvetur gik til/fra Malta. ved anskomst var jeg udelukket fra al kommunikation i to dage med kraftig tryk i hovedet og propper i begge øre. Jeg har ikke fløjet siden pga. de smerter jeg får i hovedet pga. tryk.

Høreapparater har jeg kun hørt om, hjælper på tinitus, men jeg kender INGEN hvor det har hjulpet. Det er lige som i reklamer for høreapparater; Få høreapparater så du bedre kan følge med i samværet med dine gæster! Det bliver kun værre med høreapparater. Du kan ikke høre hvor lyden kommer fra, og alle samtaler falder blot ind i hinanden, så man ikke kan skelne ord fra hinanden. Høreapparater er gode når man er på "to mands hånd". Ved fæstlige lejligheder slukker jeg for mine apparater, så kan jeg trods alt forstå noget af det min sidemand/dame taler om, selv om jeg skal gætte mig til nogle af ordene!

Jeg har iøvrigt prøvet mange tiltag for at slippe for alle disse ulemper. Om det er fordi jeg ikke tror på dem ved jeg ikke, jeg kan blot konstatere, at det ikke har hjulpet på mig!

Kommentar
Fra : Carlam

Dato : 12-04-13 09:52

Har Selv haft Tinitus siden 1999, og har osse prøvet at det af og til forsvinder i en time, eller to.
Har osse forskellige "toner" det skifter, i dag den ene, imorgen en anden.
Om natten er det værst, men der er alt baggrundstøjen s'følig osse væk. Men det med en radio vil jeg nok heller ikke prøve, (der støj nok , syns jeg )

Jeg var egentlig mere nysgerrig omkring artikel, om der nogen der ved om det virkeligt hjalp...?
Jeg har osse hørt at man kan få en slags modtone, som man kan sove med om natten, men om det virker, ved jeg ikke?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-13 12:04

Citat
Min sidste flyvetur gik til/fra Malta. ved anskomst var jeg udelukket fra al kommunikation i to dage med kraftig tryk i hovedet og propper i begge øre. Jeg har ikke fløjet siden pga. de smerter jeg får i hovedet pga. tryk.

Det kan være forkert tryk i kabinen, især når man skal lande.
Halvdelen af gangene oplever man et let forhøjet tryk der udlignes hvis man laver synkebevægelser, men jeg har da prøvet en gang hvor den var virkelig gal......så meget at man kunne høre de mindre unger hyle, og det startede allerede ved indflyvningen.

Og det gjorde temmelig nas de næste par dage, dog kunne jeg høre næsten normalt.

Godkendelse af svar
Fra : Carlam

Dato : 14-04-13 20:00

Tak for svaret prio.
man kan håbe på at de engang i fremtiden finder en kur