/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Jeg skal køre en andens bil/forsikringer
Fra : Nyx-x
Vist : 591 gange
50 point
Dato : 07-04-13 00:20

Vi er to der skal til det samme sted.
Så jeg er blevet bedt om at køre bilen, af ejeren.

Jeg ved ikke forsikrings-mæsigt hvis skaden sker, hvor jeg står. Da jeg jo ikke har lyst til at skulle betale rigtig mange penge i repationer, som kunne undgås.
Hvis ejeren ikke er forsikret ud over den lovpligtige.

Hvad type forsikring skal ejeren have på bilen? For at jeg, ved hændeligt uheld eller hvor jeg ikke har skylden skal punge ud?
Det er en ældre bil, så jeg ville gerne vide hvad jeg skal spørge til at den er forsikret under, for at undgå eventuelt bøvl.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-04-13 01:23

Han(ejeren) har ansvars forsikring, og da skal du ikke betale på andre biler eller ting du ødelægger. Der eneste er ejerens bil, og det betaler vel ejeren hvis uheldet er ude ,det er hans bil.
alimak

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 07-04-13 08:39

Det er netop den hurdel der bekymre mig.

At hvis bilen skal fikses pga uheld. At han kommer efter mig.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 07-04-13 09:43

Du skal også tænke på alderen hvis du er under 25, jeg mener nogen har særregler for unge, f.eks. højere selvrisiko.
Og med hensyn til skader kan man jo tænke sig mange ting. Hvis det er fordi i normalt vil skiftes til at køre et sted hen, og hans bil kører hver gang, og du kører må i jo dele. Hvis du skulle køre i din egen bil ville du jo skulle betale for rep. af din egen bil, ulykken ville jo sikkert ske alligevel bare i din egen bil.
Du kan jo spørge hvilken selskab han har forsikret sig i og læse deres regler.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-04-13 09:53

hvis det er ejeren der beder dig om at køre, kan det da kun være ham der skal betale hvis der sker noget.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-04-13 11:05

Hvis du låner en bil - uagtet at ejeren er med eller ej - så accepterer udlåneren af bilen, "accept af risiko", dvs. han accepterer, at der kan være en risiko ved at udlåne bilen, og han dermed selv påtager sig økonomiske ansvar for bilen - som alene omfatter skader på egen bil, idet, bilens ansvarsforsikring dækker skader på andres ting og personer - herunde passagerer i bilen - men ikke bilens fører.
Vil udlåneren IKKE acceptere dette, skal han ikke låne sin bil ud!
Det gælder både egentlige trafikskader, som fx et motorhaveri o.l.
Der er således IKKE noget juridisk ansvar du kan komme til at udrede - der er kun et "moralsk ansvar"!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-04-13 13:52

Bilens sikkerhedsmæssige stand er Dit ansvar lige så snart Du kører de første meter på offentlig vej, herunder hører selvfølgelig dæk der ikke er slidt ned, men også bremser, lygter og evt. ratslør.

Selv nye biler hos Hertz har jeg lige brugt et par minutter på inden at jeg kørte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-13 16:41

Hvis du skal slippe for en regning udover selvrisiko / divideret med 2 - så skal den have kaskoforsikring. Selvom det er modpartens skyld, kan det blive svært at føre sag uden at have en kaskoforsikring i ryggen.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-13 18:24

Bilen skal som udgangspunkt være ansvarsforsikret. Det er lovpligtigt i Danmark og derfor er du sikret mod skade på andres ejendom hvad enten det er bil, motorcykel, personskade m.v. har bilen desuden kasko, er der også dækning for skade på egen bil, -- forudsat, at føreren har kørekort og ikke er påvirket af hverken det ene eller andet.
MEN! Om en given skade så kan betale sig, at anmelde er noget helt andet, for nok dækker kaskoforsikring - selvrisiko, men der kan følge bonustab og diverse andre ting med, så lav en klar aftale på forhånd om, hvem der i værst tænkelige situation skal dække hvad; og synes du det er helt urimeligt har du jo lov til, at sige pænt nejtak.
Det er desværre før set, at folk kan blive rygende uenige hvis f.eks. motoren takker af med et brag på sådan en tur. Hvem skal så dække det ?

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 07-04-13 19:28

Tak for svaret Cortina01.

Tak for det gennem tænkt gode svar.
Det var det, jeg ikke helt kunne sætte ord på. Eksempelvis den med motoren står af.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 07-04-13 19:31

Cortina

"så lav en klar aftale på forhånd om, hvem der i værst tænkelige situation skal dække hvad;"

Så hvis ikke det sker, kan det hurtigt blive billigere at tage bussen frem og tilbage.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-04-13 00:14

Selv tak og god tur.... med City bus ?