/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjælp mig!
Fra : TariLiex
Vist : 626 gange
75 point
Dato : 07-06-03 20:21

Hej alle...

Jeg skal lave middag til 6 personer på fredag! Vi er lige flyttet hjemmefra og vores budget er ikke så stort, vi vil gerne invitere familie ud og lave noget god mad... HJÆLP!!!

Hovedret og måske en dessert....

Tak tak

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 07-06-03 20:25
Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 07-06-03 20:34

Hvad med chili con carne? Det er billigt og mætter godt.
Du kan servere flutes til og evt. salat.

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 07-06-03 20:36

Chilli con carne er rigtig nam nam... MEN jeg glemte så også at skrive at et par stykker er liiidt kræsne, og desværre falder chille con carne ikke i deres smag... men andre ideer?? *SSS*

PLEEEASE

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 07-06-03 20:53

en god og billig ret er kartoffel lasagne.

Du laver en tynd kødsovs og bager den i ovnen blandet med kartoffelstykker - drys med lidt revet ost

En billig dessert er appelsin ris:

Kog nogle ris - lad den køle af. Pil et par appelsiner, skær dem i stykker og bland dem med de afkølede ris og lidt pisket piskefløde med sukker

hilsen Hanne

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 07-06-03 20:59

Kylling er også billigt,nemt at lave og mætter godt.
Du kan bruge næsten alle opskrifter og så bare erstatte med kylling.

Vanilleis med bananer el. anden frugt og så chokoladesovs.

Mvh.Gazi

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 07-06-03 21:00

Her er en god opskrift som er til 4 personer som dessert kan man bage en chokoladekage som serveres med flødeskum og frisk frugt til, dette kan gøre det ud for både dessert og kage til kaffen.

Svigermors drøm

250 g kalkun eller svinekød
1 stort løg
450 g (1 lille bakke) urensede champignon
1 grøn peberfrugt
1/2 ds. ananas i stykker
1-2 spsk dijonsennep eller evt. anden stærk sennep
2 - 3 dl ketchup
salt
2 tsk karry
1 tsk paprika
2 tsk olie til stegning

Til fed udgave af opskriften:
150 g cocktailpølser eller 150 g bacon
1 dl piskefløde

Rens champignon og skær dem i grove skiver.
(svits cocktailpølser eller steg baconen sprød).
Skær kødet i 1 gange 1 cm store tern, peberfrugten i strimler og løget i tern.
Varm en gryde op uden olie og svits karry og paprika et øjeblik under omrøring
Hæld de svitsede krydderier i en skål og kom 2 tsk olie i gryden.
Svits løget heri. Tilsæt kødet og lad det skifte farve i gryden.
Kom champignonskiverne i og svits til champignonerne begynder at afgive væde.
Tilsæt de svitsede krydderier, sennep, ketchup og ananasstykkerne.
Kom 1 dl vand (eller fløde) i saucen og lad kødet koge mørt.
Smag til med salt (tilsæt evt. bacon eller cocktailpølser).

Serveres med ris.

Chokoladekage

6 æg
400 g. sukker
4 spsk. cacao
350 g. hvedemel
6 tsk. bagepulver
1 1/2 dl. kogende vand
1 1/2 dl. skummetmælk
250 g. rapsolie
lidt vanille

Pisk æg og sukker rigtig godt, fyld så de sidste ingredienser i, i den skrevne rækkefølge.
Bages i en bradepande foret med bagepapir i en 200 grader varm ovn, midterste rille i ca. 1/2 time.
Kan også bruges til lagkagebunder, og er god til fryseren.

Med venlig hilsen
GCH

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 07-06-03 21:04

Tacos er mit forslag. Men for at gøre det billigt laver du bare selv kødsovs af oksekød, hvidløg, løg, tomatpure. lidt ketchup og krydderier efter smag. Det er hyggeligt, billigt og smager godt.

Jeg har en påskrift på kyllingepie et eller andet sted, som er billigt og nemt til mange mennesker. Til den servere jeg råstegte, krydrede kartofler og råkost. Sig hvis du vil have opskriften.

/dortedyg

www.dortedyg.dk
ICQ: 92 02 81 67
MSN: dortedyg
Yahoo: dortedyg

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 85 point
Dato : 07-06-03 21:29

Jeg laver altid farsbrød.. enten af hakket kalv og flæsk, hakket gris eller hakket gris og ko (m.a.o. : dagens tilbud!)

Det SKAL der i:
fars
finthakket løg
æg
rødvin
salt, peber, timian el. oregano el. hvad du nu kan lide.

Det KAN du komme i:
champignon
gulerod
hvidløg
et æble
nødder

alt hakkes fint, svitses, køler, røres i farsen m. æg og rødvin.
200 grader en times tid alt efter størrelsen.

dessert:
en trifli i portionsglas.. enten af frisk frugt/ rabarber du selv har lavet "grød" af eller en færdig frugtgrød fra skælskør (sveske eller jordbær)
Kommes i portionsglas m. knuste makroner og flødeskum (eller vanillefromagefrai), evt en sjat et-eller-andet fra barskabet.

nemt og billigt!

Kommentar
Fra : linkman

Dato : 07-06-03 22:08

hekj du skulle prøve denne side

Forside : http://www.maduniverset.dk/index.phtml
Billigt mad : http://www.maduniverset.dk/show_kategori.phtml?katid=26

Held og lykke med det

mvh
Linkman
Linkman webart
homemade webart
http://www.iamlinkman.dk

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-06-03 22:51

http://www.ugemadplan.dk/toemkoeleskab.asp

kan ikke fås bedre.
sig hvad du har i køleskabet og der er serveret ... næsten

Kommentar
Fra : NielsErling

Dato : 08-06-03 01:13

Hej!

Og tillykke med flytningen! Jeg står selv foran en flytning og kan næsten ikke vente!

Jeg har en "syg" idé!;) Hvad med at få jeres forældre til at give maden!?;) Enten som gave - eller som "bring selv" - eller ... hvad nu i kunne tænke jer?;) Forældre er de nemmeste mennesker at narre!;) Hvis i fortæller dem at i gerne vil invitere dem på middag, men ikke har råd til at lave "fin" mad til dem - så garanterer jeg (ikke!;) at de selv kommer med et andet forslag. Måske er det bedre? Forældre kan nemlig skide godt lide at være sammen med deres børn! Det kan alle forældre! Hvis bare i giver dem et "påskud";) - så hjælper de jer gerne.

Hygge!

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 08-06-03 08:05

hejsa da kylling er rimeligt billigt. Har jeg en kanon opskrift..
Du steger nogle kylling fileter og kryder dem med BBQ eller salt og peber
og koger nogle ris alt efter hover mange i skal have...og så er der jo sovsen det er den bedste...Man kan købe BBQsovs på flaske og den spæder du med fløde og koger den op....det er simpelhen noget alle vel elske.....

BBQ på flaske koster omkring 20 kr men der er også til en del atl efter hvor tyk sosven skal være... det hele kan måske gøres for ca. 200 kr

håber i kan bruge ideen......

hilsen lillia

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 08:45

Lav noget nyt, lav det som en madkurvsfest. Alle medbringer deres madkurv og det hele stilles på bordet. Bedste kurv "vinder" en, to, tre flasker god vin... kurven bedømmes af alle ved bordet - før det stilles på bordet.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-06-03 10:14

sammenskuds-gilde er en god ting.
Tænkt telefonsamtale:
"moar, den der gode kartoffelsalat du plejer at lave...tænkte på om du gad lave den og tage den med, den ville være god til farsbrød/kylling" eller hvad du nu vil lave!

"faar, svigermor tager et par flasker rødvin med, gider du rtage lidt hvidvin med til en drink?"

"svigermor, min far tager lidt hvidvin med til en drink, gider du tage lidt rødvin med?"

Og så fremdeles!!!

Kommentar
Fra : NielsErling

Dato : 09-06-03 19:56

Hej!

Skingur! Sammenskudsgilde! Det er jo DET det hedder;)!? Just precis!

HYGGE!/FRYD!

Godkendelse af svar
Fra : TariLiex

Dato : 10-06-03 21:11

Jeg har valgt at lave en roastbeef, godt nok ikke helt billigt, men med en masse tilbehør til så kan kødet nydes i stedet for at ædes....

Og så har min familie lavet hjemmelavet is, og tager med, så det er bare godt...

Tak for alle jeres gode forslag, de skal nok blive brugt en anden gang...