/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Græsplæne
Fra : TLT
Vist : 464 gange
100 point
Dato : 02-04-13 19:26

Hej Har brug for hjælp!

Sidst efterår gjorde jeg klar til såning af på min nye grund 1500 m2. Fik sået halvdelen hvorefter det begyndte at regne og derefter satte frosten ind (var nok kommet for sent igang. Men Der begynder nu at komme græs og håber den halvdel kan eftersået og kommer til at virke.

Mit spørgsmål er skal jeg på de sidste 750 m2 fræse igen? der er en de ler i jorden så tvivler lidt på hvor nemt det er at rive jorden op igen efter vinteren.

Hjæælp!

Kommentar
Fra : Comander

Dato : 02-04-13 20:16

Hej TLT

Det ville nok være en god ide at fræse igen, det ville jeg gøre samtidig ville jeg sprede en gang grus/sand udover arealet inden jeg fræsede, da du skriver at der er meget ler i jorden, det vil gøre jorden mere luftig!

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 02-04-13 20:38

Øv ikke det svar jeg havde håbet på. Jeg blandede allerede meget sand og grus i da jeg kørte fræseren igennem sidste år. Håbede på en eller anden smart metode til at så græsset som det er nu!

Kommentar
Fra : Comander

Dato : 02-04-13 21:22

Hej TLT.
der er jo ingen der siger at det er nødvendigt igen i år, men du skrev jo ikke at du havde gjort det da du fræsede sidst! men jeg tvivler på at du slipper helt.
Har du ikke en rive til at sætte bag på fræseren så kan det være at du kan slippe for at fræse men blot kan nøjes med at rive jorden godt og grundigt igennem, så kan jorden tørrer igennem inden du sår det nye græs

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 02-04-13 21:34

JEg skal ud og leje fræser desværre. Havde nok håbet på man bare lige skulle det hele over med en rive også kunne der såes!

Kommentar
Fra : Comander

Dato : 02-04-13 22:29

Du kan jo prøve, men ville det ikke være død ærgeligt hvis du springer over hvor gærdet er lavest og skal hen og lave det hele om igen i august - september måned? det hårde forarbejde giver det bedste slut resultat! og du kan nyde dit arbejde hele sommeren og de næste mange år

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-04-13 23:03

du kan vel nøjes med at rive godt i bund, men jordtemperaturen skal være mindst 8 grader før du sår.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-13 02:24

Ikke fræse men harve for at løsne det øverste jordlag cirka 5-7 centimeter og så tromle før du drysser græsfrøene direkte på jorden og bagefter vande grundig for at frøene skal få kontakt med jorden og ikke blæse væk
Bor du midt i storbyen uden mulighed for at få en bondemand med traktor og harve ind så ville jeg så græsset direkte på jorden som den er når du har jævnet ud, husk vand efter såning så frøene ikke blæser væk men skynder sig at spire, det er nævnt i et andet indlæg at det er for tidligt at så græs endnu, vent til jorden bliver varmere, der vil komme en masse ukrudt men fortvivl ikke, kør en tur med plæneklipperen mindst en gang om ugen indtil græsset lige pludselig er ene om jorden, det er kun græs som tåler at blive slået igen og igen, ukrudt går ud af den behandling

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 03-04-13 10:56

Hej TLT

- riv jorden op i de bare pletter med en rive eller kultivator.
Så nyt græs - riv igen og kør en havetromle over arealet for at
frøene kan få kontakt med jorden - og for at vandet fra neden kan stige op til
frøene.
Gentag processen om fornødent senere.

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 03-04-13 15:00

2603ph, tror du har misforstået der er ikke sået endnu. så den bare plet er 750 m2