/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ingen punktum
Fra : o.v.n.
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 28-03-13 23:57

For nogle dage siden var jeg ved at snuble i ledningen til den bærbare og i forsøget på at holde balancen skvulpede kaffen i koppen og ramte ned i tastaturet på den bærbare, computeren overlevede men jeg kan ikke på nogen måde få tasten med punktum til at virke, det er den eneste tast som ikke virker, men alvorlig nok i visse situationer for eksempel hvis jeg vil på en internetside som ikke er i Bogmærker, så er nødt til at bruge en søge maskine og klikke på et af de fundne resultater, selv om jeg udmærket kender adressen, for eksempel fører wwwkandudk ikke til noget når der ikke er et lille prik på de rigtige steder
Nu til spørgsmålet; Er der nogle alternativer taste kombinationer til tasten med punktum?
Det er en bærbar uden tal tastaturet i venstre side

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 29-03-13 00:03
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-13 00:17

Tak du ledte mig på sporet du kan selvfølgelig ikke vide at computeren kører med Linux Mint som ikke har skærm tastatur indbygget, men det fik jeg nemt ved at læse her
http://www.ihaveapc.com/2011/09/how-to-install-and-use-on-screen-keyboard-in-linux-mint-ubuntu/ tastaturet er rigtig flot og har danske bogstaver

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-03-13 00:19

ALT + 46. Brug taster i højre side. Num Lock "tændt".

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-13 04:30

o.v.n kender ikke forskel på højre og venstre . Han mener nok at der på den mini bærbare ikke er et specielt numerisk tastatur overhovedet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-13 04:32

Det fornuftige er at adkille tastaturet og gøre det rent for kaffesnasket . Ren kaffe uden sukker eller mælk plejer i øvrigt ikke at skade så meget.

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 29-03-13 09:14

Transit har ret, men hvis du ikke har mod på det, så kan du prøve at remappe med KeyTweak.

Se her: http://vlaurie.com/computers2/Articles/remap-keyboard.htm

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-03-13 09:59

Jeg fik nok ikke læst spørgsmålet ordentlig.Ville lige jage til "at sende et punktum",så han kunne komme videre.

Iøvrigt er det meget sjældent jeg skriver en url.Har vel omkring 3000 adresser i forskellige kategorier,i Word.Så er det bare at klikke på linket.Ingen slåfejl.

Nå men,i er jo sådan set,nok lige glade med "mit system".

God Påske. M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-13 16:07

Citat
o.v.n kender ikke forskel på højre og venstre
Transor har lidt ret kun lidt, jeg stod nemlig på den anden side af computeren (passer ikke jeg skrev forkert, mente højre ) foreløbig er problemet løst med skærm tastatur, hvem vil have pointene?
Mosebæk: det dur ikke når jeg ikke har tallene til Højre denne gang skrev jeg rigtigt
Citat
Har vel omkring 3000 adresser i forskellige kategorier,i Word.Så er det bare at klikke på linket.Ingen slåfejl
den kan jeg ikke slå men jeg har mange gemte adresser i Bogmærker, det er når der skal skrives en ny adresse som jeg ikke har besøgt før eller fået lagt i Bogmærker at problemet med den lille prik er der.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-13 19:38

Jeg prøver lige her > " . "
På en bærbar uden tal ovre i den ene side:

Num LK > alt + 46 = .
Det er de tal som også står på bogstavtasterne (Fn farvet)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-13 19:42

Her er til mere kaffe - hvis du altså ikke går over til batteridrift.
http://www.asciitable.com/

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-13 22:38

Tak for svaret Eyvind. tak for listen, jeg har ikke kontrolleret om den virker med Linux Mint som jeg bruger mest, lige nu er det Windows XP Home jeg er på med, jeg skulle nemlig lige se efter om web på skrivebord er som jeg skrev forleden i et andet spørgsmål

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-03-13 10:22

Test af Alt+46 (farvede tal)

Win XP på en stationær med Google Chrome..................virker

Zorin-os 6 på en stationær med Google Chrome.......................virker ikke

ubuntu 12.04 på en stationær med Firefox.......................virker ikke

Mint 13 på en stationær med FireFox .......................virker ikke

Mint 14 på en bærbar (16 GB Pendrive).....................virker ikke

Win 7 på en bærbar med Google Chrome og FireFox ............virker

Det er måske en anden tabel som gælder i Linux.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-03-13 10:43

I ubuntu bruges ascii koden på en lidt anden måde. Det skal være u+2e(hexkoden)

Ctrl+skift+u2e = .

Testet i Zorin-os 6 som også er ubuntu lige som Mint er det.

Hentet her:
http://superuser.com/questions/196673/producing-a-specific-ascii-character-in-ubuntu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-13 18:45

Igen en stor TAK for hjælpen det virker på den Lubuntu som jeg er på med nu og sikkert også i Mint på den bærbare "kaffe maskine" det afprøves senere i aften