/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
rengøring af plast vindues karme
Fra : kissanO1
Vist : 851 gange
500 point
Dato : 28-03-13 01:05

Hej
Jeg har et problem med at få de her hersens hvide karme rene...
Der er ligesom der løber skidt ned :-/
Har prøvet næsten alt.......
HJÆLP !!!!
Mvh

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-03-13 01:37
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-03-13 07:00

Nu er det lidt svært at svare 100 % korrekt, med den beskrivelse.
Jeg formoder, at det er sorte striber, du ikke kan fjerne.
Plexus er et af de allerbedste midler der findes:

http://www.glas-direkt.dk/tilbehoer-til-plexiglas+prod_id=160

Lidt dyrt, men jeg kender ingen der har været skuffet over det, når det gælder rengøring af plastmatrialer. Er i øvrigt godkendt i flyindustrien.

MVH

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 28-03-13 11:08
Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 28-03-13 11:58

Har ingen gode idér mine egen vinduers karme er også gule og sort som er løbet udevendigt.

Der er bare 2 råd der er givet som jeg gerne lige vil sige noget til....

I ALLE de boliger jeg har boedede i efter jeg er flyttet hjemmefra har der været eller også kom der de der ny modens hvide plast vinduer og i alle vejledningerne alle steder står der at de IKKE må males - det er der sikker en god grund til uanset om du bruger platisk maling eller ej.

Klorin har jeg aldrig set kommet noget godt ud af på plastik, godt være jeg og andre har gjort det forkert, måske..... jeg er bare kommet frem til at klorin ikke er nogen god idé på hvide plast have møbler eller de 2 gange jeg har set det på vindueskarme.

Fra denne lejlighed jeg bor i nu og som er overtaget fra en storryger med hjemmeboede børn som røg samt det med rengøring ikke var det der blev gjort mest ud af, er det som om at der kommer mere og mere af det udvendige skidt af for hvergang, der skal bare tid til og masse af tålmodighed

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-03-13 12:43

Citat
Klorin har jeg aldrig set kommet noget godt ud af på plastik, godt være jeg og andre har gjort det forkert, måske..... jeg er bare kommet frem til at klorin ikke er nogen god idé på hvide plast have møbler eller de 2 gange jeg har set det på vindueskarme.

Klorin misfarver kunststoffer, det har de der prøver at blege samt fjerne pletter på tøj forlængst opdaget.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 28-03-13 13:48

Ja kan godt huske da det for 20 år siden var et kæmpe hit at blege, fjerne pletter og misfarving ved forkert vask med klorin, det prøvet jeg nogen få gange og siden... ja så finder jeg alternativer eller smider tøjet ud - det værste var da jeg skulle gøre hvidt blonde under tøj hvidt igen - puha en grim farve det fik ..... bliver kloger så længe man lever.

Sidder og tænker og det vil jeg prøve på mine vinduer næste gang o hvorfor er det ikke prøvet før, når jeg hos de gamle til pinse vasker de gamle plastisk havemøbler bruger jeg et eller andet der er beregnet til det og de meget gamle møbler bliver fine OK de bliver ikke kridt hvide men de har også en del år på bagen og står ude hele sommeren - det må findes ud af hvad de hedder og så prøve det til vindus rammerne, måsle det virker og hvis jeg ser efter så har de fleste faktis grimme vindus rammer ude fra

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 28-03-13 17:53

Hej alle
Tak for jeres svar,,
Nu er det så bare at prøve jeres gode råd af,
vender tilbage med resultatet !!

Mvh og en god Påske til jer alle,

Kissan

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-03-13 09:30

Når man har campingvogn eller båd, kender man godt til de problemer der er med bl.a. sorte striber og "gul plastic".

Midlet til rengøring der bl.a. kan bruges til al plastic hedder UNDRI 5 i 1. Det koster ca. 125 kr. for 1 ltr. Midlet kan fortyndes op til alm. vask eller bruges koncentreret. jeg fandt lige dette link:

http://camping.vores-forum.dk/thread-1969-post-27579.html#pid27579

Jo større surhedsgrad - PH-værdi - et rengøringsmiddel har - jo mere effektivt er det, og dermed også større risiko for, at det man afrenser lider skade. UNDRE 5 i 1 er neutralt i PH-værdien.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 29-03-13 11:08

Du skal bruge Grundrens....

Hæld koncentreret grundrens i en forstøver og sprøjte vindueskarmen ind i grundrens. Lad det virke i ca 5 min og se hvordan nikotinen løber ned af vindueskarmen/rammen. Rengør herefter med rent vand og gentag processen igen hvis resultatet ikke er tilfredsstillende...

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 29-03-13 11:16

Ps. Husk at bruge en støvmaske eller andet tildækning af næse/mund, da grundrens ikke er alt for sundt at få i lungerne, når man bruger en forstøver...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 29-03-13 11:48

Glemte lige at hvis du ikke har fået alt misfarvninger væk kan du vandslibe vindueskarmen/rammen...
Start med at vandslibe med Korn 320/400.....Korn 800/1000 og afslut med Korn 1500/2000/2500 (finish)...

Inden du går i gang med at vandslibe hele vindueskarmen, så find et lille areal og afprøv om du kan se forskel. Hvis der fremkommer slibespor så brug en højere kornstørrelse.
Husk når du sliber kanten ind til vinduet at du ikke rammer vinduet eller kan der fremkomme slibespor på glasset.

Afslut med poleringsmiddel til plastik.....

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 07-04-13 23:50

Har du fået dine vindues karme rene?

Godkendelse af svar
Fra : kissanO1

Dato : 20-04-13 01:48

Tak for svaret katekismus.