/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Uspiselige frugter fra kumquat-træ...!?
Fra : Ysseven
Vist : 794 gange
100 point
Dato : 17-03-13 08:18

Hej derude...

Jeg fandt et fint lille kumquat-træ med masser af frugter i Aldi igår - men endte med ikke at købe det, fordi der på skiltet stod, at frugterne kun var til dekoration. Planen var jo at bruge frugterne...!!

Nu har jeg forsøgt at google mig frem til, hvorfor der står skrevet sådan, men uden held.

Er der nogen herinde, som kan fortælle mig, vad der gemmer sig bag "advarslen" om, at træet kun er til dekoration...???

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-03-13 08:23

Disse træer er blevet sprøjtet med gift, for at frugterne kan holde sig pæne længe.

Det er årsagen til, at man skal skrive det på mærkningen. Og det er vel at mærke kraftige sprøjtemidler, så det er ikke nok bare at vaske frugterne.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-03-13 09:34

Frugterne kan jo sikkert spises næste år - hvis der kommer nogen...

http://eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/kumquat.html

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-13 08:43

Hej Ysseven,
Komquater kan sagtens spises, men mon ikke træet er sprøjtet med et eller andet for at frugterne ikke skal rådne?
Jeg tror dog ikke at træet kan producere frugter, der smager af noget som helst i en potte. Der kommer sikkert kun en skal - ikke noget frugtkød som er værd at skrive hjem om.

Det var i øvrigt komquater en kunde i en film med W. C. Fields som frugthandler ikke kunne købe pga. en masse afbrydelser, men det har ikke noget med spørgsmålet at gøre

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-03-13 09:08

Hvis du vil have et træ med spiselige frugter, så gå i havecentret og forhør dig dér.

Den gift, som pyntetræerne er sprøjtet med, optages i træet, så jeg ville ikke satse på at skulle spise frugterne derfra.

Der findes i øvrigt to typer kumquat. Læs mere her:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/7500.html

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-03-13 09:39

Jeg købte et træ sidste år, men venter stadig på nye blomster...

Tanken med det nye træ var netop, at jeg skulle kunne bruge frugterne til bitter marmelade her & nu - men det tør jeg ikke p.g.a. advarslen.

Svarene er indtil videre lidt modstridende, så jeg venter lige og ser, hvad der ellers dukker op.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-03-13 11:39

Citat
Svarene er indtil videre lidt modstridende, så jeg venter lige og ser, hvad der ellers dukker op.

Jeg læser meget entydigt: ÆD IKKE DE FRUGTER!

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 03-04-13 07:56

Tak for svaret 2603ph.

Ikke at jeg blev slemt klogere (med sikkerhed), men det var da det mest kulørte svar...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-04-13 08:04

Jeg forstår ikke din tvivl? Planten er sprøjtet med gift. Det er da ikke svært at forstå?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-04-13 08:39

Citat
Ikke at jeg blev slemt klogere (med sikkerhed), men det var da det mest kulørte svar...

Du skriver forhåbentlig ind igen når du har hørt hvad de sagde på skadestuen?
God udpumpning!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-04-13 08:50

Citat
Komquater kan sagtens spises

Ja, det kan toiletrens også - det er bare ikke særlig smart at gøre det