/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
TV beslag/ophæng
Fra : prio
Vist : 615 gange
200 point
Dato : 16-03-13 19:47

Mit tv skal op og hænge.
Det er 37" og vejer ca 20 kg.

Havde tænkt mig at få det op på en gipsvæg - ydermur, men det virker besværligt at finde "stigerne"/skillerumslægterne.

Hvordan gør man nemmest det?

Er det bedre/sikrere at hænge det ned fra loftet.
Har nogen erfaringer med loftophæng?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-13 20:42

De sidste 3 gange jeg har købt TV, i Fona og sidst i Bilka, fulgte der flere slags beslag med,
både til væg og gulv montage med dreje sokkel, har du ikke gemt noget tilsvarende?

Der skal ikke meget til at holde et TV i væg montage selv i gips, du skal bare have de rigtige skruer,
og i stedet for loft montage, find drejefoden for gulv momtage frem...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 16-03-13 21:46

Citat
De sidste 3 gange jeg har købt TV, i Fona og sidst i Bilka, fulgte der flere slags beslag med,
både til væg og gulv montage med dreje sokkel, har du ikke gemt noget tilsvarende?

Der fulgte kun den dreje-bordsokkel med, som Tv'et står i i øjeblikket.
Men det er vist også snart 5 år gammelt.

Citat
Der skal ikke meget til at holde et TV i væg montage selv i gips, du skal bare have de rigtige skruer,
og i stedet for loft montage, find drejefoden for gulv momtage frem...

Man kan vel ikke bare skrue ind i gipsen, men kun i træværket???

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-03-13 23:19
Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-03-13 00:49

Du kan få nogle metal-"dimser" (ved ikke præcis hvad de hedder), der klappes sammen og stikkes ind gennem et boret hul i gipspladen. På bagsiden folder de sig ud og giver et ret stort anlæg på bagsiden, så gipspladen kan bære temmelig meget. Du er ikke i tvivl om, hvad det er når du ser dem. De er normalt sammen med andre dübler og gipspladeskruer i byggemarkedet.
Hvis dit vægophæng er af den type, der IKKE kan svinges ud fra væggen eller tippes, men hænger tæt på væggen, skal der ikke så meget til at bære TV'et, da trækket i skruen/"dimsen" så går næsten lodret nedad og ikke udad.
Mange små er bedre end få store !

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 17-03-13 03:27

Hvis du har en stærk magnet, så kør den frem og tilbage, op og ned over væggen, til du finder en skrue. Mærk af med en lille stump malertape, gå lodret op og ned, til du finder naboerne og bekræfter en lægte. De andre lægter står 30, 45 eller 60 cm spredt derfra, og dem kan du finde på samme måde.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-13 09:49

>du skal bare have de rigtige skruer...

Ja det var lige den slags skruer med gips indsats jeg tænkte på.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 18-03-13 10:54

Tak for svaret pbp_et.

- og mange tak for alle indlæg.

Jeg vil først prøve med magneten - ellers med de specielle skruer til gipsvægge, som jeg ikke kendte til.