/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
tavshedspligt mellem arbejdsgiver?
Fra : Nyx-x
Vist : 1102 gange
50 point
Dato : 16-03-13 16:39

Hvis man søger job i et firma.
Er der så tavshedspligt fra den man søger, om at man søger jobbet?

Det er et dilema fra dages Mads og MOnoplet i dag der fik mig til at tænke over det. Og kan måske være aktuelt for mig selv engang. Man ved aldrig.

En kvinde arbejder i et firma. Hendes mand i et andet. En medarbejder fra mandens firma ville måske søge job i hendes.
Hvilket kunne komplicere hendes mands arbejdsbyrde.
Hun ville høre om hun kunne tillade sig at give hendes mand, en advarsel om at måske miste en medarbejder. Hvis denne overhovedt søger jobbet.
Og her er det så at jeg tænker hun ikke må sige noget og at der er tavshedspligt. Det ved jeg så ikke med sikkerhed. Jeg er ikke inde i de regler, hvis der er nogen.

Men det kan jo underminere den evnetuelle ansøgers jobsituation hvis denne ikke får jobbet. For så kan denne jo risikere at være først ude af vagten ved næste evntuelle prikkerunde.

Er der bindende tavshedspligt mellem firmaer/arbejdstagere? For at beskytte medarbejdere i denne situation.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-03-13 17:34

NEJ det er der ikke juridisk!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-03-13 18:01

det er slet ikke ualmindeligt, at den arbejdsgiver man søger hos, kontakter den man er ansat hos for at høre hvad det er for en størrelse.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 16-03-13 18:49

trimare46

Her er spørgsmålet om en medarbejder skulle advare sin mand i det andet firma? Da hun forudså et problem på hans vegne.

Jeg ville mene hun skal tie stille, da hun udsætter den medarbejder der måske eller måske, søger det job. For den risiko at han/hun vil være først sparket ud ved næste prikkerunde.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 16-03-13 19:52

Citat
det er slet ikke ualmindeligt, at den arbejdsgiver man søger hos, kontakter den man er ansat hos for at høre hvad det er for en størrelse.

Det er vist ikke længere tilladt, medmindre man har ansøgerens tilladelse?

To arbejdsgivere må ikke sidde og udveksle oplysninger om en ansøger/ansat, uden at ansøgeren har mulighed for at vide, hvad der bliver sagt.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-03-13 23:46

Citat
To arbejdsgivere må ikke sidde og udveksle oplysninger om en ansøger/ansat, uden at ansøgeren har mulighed for at vide, hvad der bliver sagt.

hvem kontrollerer det?

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 17-03-13 10:58

Jeg har siddet i ansættelsesudvalg i flere år. Der er nogle uskrevne love for såvel arbejdsgiveren som jobansøgeren.
Man lyver ikke, og fremkommer med relevante oplysninger fra begge sider. Skal ens tidligere arbejdsgiver kontaktes, spørges der ALTID om tilladelse, så det er altid efter forudgående aftale med med jobansøgeren, som ofte fortæller, hvem man skal kontakte.
De informationer som begge parter modtager, er naturligvis alene til eget brug, og omtales ikke for andre.
Det kan naturligvis ikke kontroleres, om dette overholdes - vi har set eksempler på, at det ikke altid overholdes. Fx må der i en jobsamtale ikke spørges ind til ens helbred eller om "er de gravid". Er man gravid, eller har et sygedomsforløb der har indflydelse på det job man søger, skal ansøgeren oplyse om dette.
Her tale vi alene om moral. Skal vi tale om jura, skal der udarbejdes en skriftlig aftale.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-03-13 13:51

Citat
Her tale vi alene om moral. Skal vi tale om jura, skal der udarbejdes en skriftlig aftale.

NETOP!

NEJ det er der ikke juridisk!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-13 13:37

Hmmm.... der er 'noget' der hedder en ansættelses klausul mm.:

http://www.danskerhverv.dk/Raadgivning/Ansaettelsesret/klausuler/Sider/Klausuler.aspx

..bemærk:
Citat
Jobklausul
En jobklausul kan være en aftale

•som en arbejdsgiver indgår med en anden virksomhed for at hindre eller begrænse en medarbejders muligheder for at opnå ansættelse i den anden virksomhed (virksomhedsklausul), eller

•som en arbejdsgiver indgår med for eksempel en nøglemedarbejder for at hindre, at denne tager andre kolleger med sig, når vedkommende starter egen virksomhed op eller tager ansættelse i en anden virksomhed (medarbejderklausul).
Der er indført nye regler om jobklausuler pr. 1. juli 2008, således at klausulerne nu kun er gyldige, hvis der også er indgået en aftale med de medarbejdere, der begrænses af klausulen, og hvis de berørte medarbejdere får en kompensation. Der gælder dog særlige overgangsbestemmelser for klausuler indgået før 1. juli 2008. Læs mere om jobklausuler i venstremenuen, hvis du er medlem af Dansk Erhvev.

Men læs her: http://www.vuu.fyns-amt.dk/wm328534

..hvoraf det fremgår:
Citat
Tavshedspligt i ansættelsesudvalg
Det formelle grundlag
For medlemmer af ansættelsesudvalg gælder tavshedspligten jf. Forvaltningsloven §27, pkt.7, §28 og §29.

..men gennerelt?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 19-03-13 21:17

Tak for svaret alka.

Det er vist det bedste svar jeg kan få. Tak for hjælpen. :)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-03-13 08:21

selv tak Nyx-x