/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hmm Haven er en jungle :-)
Fra : Paulsen01
Vist : 488 gange
45 point
Dato : 16-03-13 15:49

Hejsa Alle Kandu Bruger

Jeg står i denne situation med jeg sammen med kæresten har købt hu, men haven ligner en jungle
Der er en masse markgræs i højden 1 meter ca og under det en masse mos hvordan kommer jeg nogensinde i bund med det ?... Har Tænkt lidt med sådan en elektrisk mosfjerner men virker sådan en ?

Hilsen

herfra.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-03-13 15:55

Du står foran en gang hårdt arbejde. Kender ikke en elektrisk mosfjerner, men tror der skal mere rabiate metoder til, efter du har fjernet græsset.

Måske skulle du også overveje at grube det hele når græs og mos er fjernet, så overfladevand kan synke ned.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-03-13 16:05

start med en buskrydder. få det hele kørt i bund og så giv det en tur med en rotorklipper. når du har gjort det, kan du meget lettere danne dig et billede af, hvad der skal gøres.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-13 16:09

Gør kort proces, bestil en havemand til at fjerne det øverste lag med maskine, der kan jo også ligge en masse ukrudsrødder og blomsterløg der blot venter på at "taget" skal blive fjernet over dem og ødelægge det første lille pæne stykke Du får ryddet med håndkraft i påsken.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 16-03-13 16:36

Jeg har selv engang stået i samme situation, gjorde det, at vi slog græsset med en ganske ganske almindelig plæneklipper. Det hjalp gevaldigt. Mosset får du ikke væk med mindre du fjerner det der skygger. Go arbejdslyst

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-03-13 18:35

Gør som trimare46,skriver:
Citat
start med en buskrydder. få det hele kørt i bund og så giv det en tur med en rotorklipper. når du har gjort det, kan du meget lettere danne dig et billede af, hvad der skal gøres.

Og køb så en mos kniv.De er meget billige,og samtidigt effektive.Utroligt,hvad sådan en lille fjeder kan udrette.Lige til at skrue på slåmaskinen. Her er et eksempel:
http://shop.mi.dk/catalog/advanced_search_result.php?search_in_description=0&keywords=moskniv&gclid=CKHfjubggbYCFUx6cAodrhsAJg

M.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-03-13 07:56

Hvor stor er haven...?? For jeg ville vælge løsningen afhængig af størrelsen...!

Det er et stort arbejde at fjerne mos ved håndkraft - men som trimare46 skriver, så start med en buskrydder for at komme det lange græs til livs og riv det sammen. Så kan du rive mos op med en almindelig rive - hvis du ikke har / vil investere i en mosfjerner. De kan sikkert lejes i dit byggemarked (eller måske lånes hos en nabo?) og findes i øvrigt i mange udgaver, som ikke alle er lige gode. Det har vist noget med dybden at gøre...

Jeg har været på den med en rive - og det var hårdt, men effektivt. Du kan også strø kanariefuglefrø ud på græsset, så klarer fuglene luftningen - men det tager selvsagt lidt tid.

Uanset hvad, så bliver plænen grim af det i første omgang - så hvis du har penge nok, så ville det måske være en god idé at skrælle det øverste lag helt væk og komme rullegræs på.

Held & lykke og god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-03-13 18:26

Vi har for nogle år siden købt en elektrisk mosfjerner. Den er ganske effektiv, men det var nu alligevel hårdt arbejde. Der sidder oftest en opsamler på sådan én, og den kan man lige så godt regne med skal tages af, for allerede efter 1 meters kørsel, så er den fyldt op.
Vi tog den af og lod mossen ligge tilbage på plænen, derefter rev vi plænen med en rive for at opsamle den løse mos.

Et alternativ er at drysse mosfjerner hen over hele plænen. Så bliver mosset nærmest "brændt" og ligger sort tilbage, lige til at rive sammen. Ikke just et kønt syn, så længe processen er i gang.

http://www.bolius.dk/alt-om/have-planter-og-traeer/artikel/saadan-slipper-du-af-med-mos-i-graesplaenen/