/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Grønlandske råstoffer gavner Danmark?
Fra : cristian2
Vist : 635 gange
30 point
Dato : 12-03-13 15:09

Jeg har tidligere haft den klare opfattelse, at Danmark i 2009 lavede en aftale med Grønland vedrørende økonomien i forbindelse med evt. udvinding af råstoffer i Grønland med følgende konsekvenser:
Grønland får hele overskuddet ved udvinding af råstofferne, på nær en tilbagebetaling til Danmark af de udgifter, som Danmark har haft (bloktilskud og alt mulig andet). Dvs. Danmark kan dermed aldrig reelt komme til at tjene penge på råstofferne, men højst opnå et "0" jævnfør de udgifter Danmark har haft i forbindelse med sin "storebror-rolle" omkring Grønland.

Nu hører jeg så Hans Jacob Helms, politisk rådgiver for Siumut, påstå, at Danmark får halvdelen af overskuddet - den anden halvdel tilfalder Grønland.

Hvordan hænger det sammen? ER der noget jeg har misforstået?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-13 16:03

Jeg tror du har helt ret, men det har Jacob Hlems også, et stykke ad vejen

"Ifølge råstof-aftalen har Grønland ret til at oprette kommercielle olieselskaber, så længe alle indtægter over 75 millioner ryger i en fælles kasse. Det overskydende beløb udfases gennem bloktilskuddet, der på sigt reduceres til nul, forklarer formand for arbejdsgruppen, Frank Jensen (S)."

http://www.information.dk/156563

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 30 point
Dato : 12-03-13 23:19

Grønland og Danmark har med selvstyreloven i fællesskab defineret en plan for den økonomiske udvikling vores lande imellem.
Indtægterne fra råstofferne - de første 75 millioner kroner beholder Grønland selv, resten deler vi lige imellem os. Bloktilskuddet til Grønland bliver nedjusteret via Danmarks andel, og når bloktilskuddet går i nul, skal vi forhandle på ny.

Selve forvaltningen af råstofferne, hvad vi udvinder, hvordan og hvornår, er et suverænt grønlandsk anliggende .....ifølge råstofloven af 2010
Men det lavet bliver lavet om - og så kan man altid diskutere ret og rimeligheden i det.

Tommy.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 13-03-13 14:17

Citat
når bloktilskuddet går i nul, skal vi forhandle på ny

Hvad vil det konkret sige? Hvem har fat i den lange ende, hvis forhandlingerne til den tid fx bryder sammen?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-13 14:26

Jeg er bange for det er grønlænderne, der har overtaget.

De kan jo bare erklære sig som et selvstændigt land, det tvivler jeg på vi hernede kan gøre noget ved.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-03-13 20:03

Citat
Jeg er bange for det er grønlænderne, der har overtaget.
Wauw, for en gang skyld er jeg enig med vagnr. Nu skal vi passe på, det ikke bliver en vane, det der...

Den dansk-grønlandske Selvstyrekommission blev enige om aftalerne omkring Grønlands råstoffer i 2008.... Det tyder lidt på, at VK regeringen snorksov i timen- måske for mange fadbamser..?

Grønlands Selvstyre er underlagt de samme folkeretlige aftaler og øvrige internationale regler, som gælder for det danske rige. Men derfor kan Grønland da godt gå hen og blive lige så lovløs som Klondyke var det i sin tid. Her tænker jeg på fusentastere, ludere, lommetyve, gamblere, og andet godtfolk, samt det, der er værre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-13 20:13

Citat
Wauw, for en gang skyld er jeg enig med vagnr.

Puha, en af os må straks ændre holdning

Jeg har altid undret mig over, at Dk er blevet kaldt en kolonimagt i forhold til Grønland.

En kolonimagt udbytter sin koloni, tjener kassen, men vi betaler dem for at være koloni, så'n cirka 50000 kr pr mand pr år, og når de bliver rige nok, får vi fingeren.....UDEN VASELINE

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-03-13 20:43

Citat
En kolonimagt udbytter sin koloni, tjener kassen, men vi betaler dem for at være koloni, så'n cirka 50000 kr pr mand pr år, og når de bliver rige nok, får vi fingeren.....UDEN VASELINE
Nå, så blev det en vane........vi er enige.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-13 21:34

Citat
Nå, så blev det en vane. [Hahahahaha] .......vi er enige.
'

Fyh da føjda, hvis det endelig skal være, vil jeg foretrække vaseline

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-03-13 21:48

Citat
Fyh da føjda, hvis det endelig skal være, vil jeg foretrække vaseline
Nååårhh, moderne mennesker bruger vandbaseret glidecreme....

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-03-13 13:45

Bortset fra råstoffer, vaseline og vandbaseret glidecremer, tror jeg, at den "nye socialdemokratiske regering" på Grønland, gerne ser en løsrivelse fra Danmark.
Den Grønlandske "dronning" er allerede begyndt at lufte krav om, at danskere der arbejder på Grønland skal lære grønlandsk.

Okay, kan man sige - men da Grønland er en del af Dronningeriget - sammen med Færøerne, må det grønlandske - og det færøske sprog betragtes som dialekter. Derfor er det krav helt hen i vejret.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-13 14:04

Da jeg for rigtig mange år siden gik i skole, havde vi mængdelære (det mest unyttige fag jeg nogensinde havde i skolen, INTET af det har jeg kunnet bruge til nogetsomhelst), det eneste jeg kan huske fra det er, at den tomme mængde elefanter er helt magen til den tomme mængde bananer!

Da vores vaseline, hhv.vandbaseret glidecreme netop ikke ville blive brugt, er begge tomme mængder=ens.

Nå, lidt mere seriøst, jeg tror sagtens Grønland kan finde på at kræve fuld selvstændighed (når og hvis de kan undvære bloktilskud, forsvar og hvad de nu ellers får af os gratis), men krav om grønlandsk bliver givetvis til et løftebrud, de vil mangle eksperter på stort set alle områder, der kan sproget. Kineserne lærer det nok heller ikke

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-03-13 14:27

Citat
Nå, lidt mere seriøst, jeg tror sagtens Grønland kan finde på at kræve fuld selvstændighed (når og hvis de kan undvære bloktilskud, forsvar og hvad de nu ellers får af os gratis), men krav om grønlandsk bliver givetvis til et løftebrud, de vil mangle eksperter på stort set alle områder, der kan sproget. Kineserne lærer det nok heller ikke
Frem med den store tomme mængde af diverse glidecremer......atter er vi enige........ du holder bananerne laaaaangt væk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-13 14:42

Bananer kan vist godt bruges som glidecreme (jeg har ikke prøvet).

Der går en historie om bananer som olie i en 2cv

http://citcity.citroen1.info/2CV/history2.htm

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-03-13 14:58

Den historie har jeg hørt - og er glad for at få "sandheden"
Jeg fik fortalt, at bilmodellen var en LandRover - og ser nu at bilen er en model Uffe Ellemann 2CV pædagocart.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-13 11:10

Interessant artikle i Weekendavisen med den nyvalgte Aleqa Hammond, hun melder klart ud, at hun ønsker løsrivelse, når Gl er i stand til at klare sig økonomisk, og regner med at kunne komme under Nato-beskyttelse, ligesom Island.

Personligt ville jeg foretrække at de bliver selvstændige, i stedet for at vi skal blive ved at betale 3,5 mia i bloktilskud + ca ½ mia til andre opgaver deroppe om året.

Måske ville et mere jævnbyrdigt forhold ligefrem forbedre de indbyrdes relationer?
Frankrig har i dag langt bedre forhold til deres gamle kolonier i Afrika, end de havde dengang!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-13 13:51

Overlad roligt til de små 60.000 grønlændere selv at bestemme over deres undergrund og fremtid.
Det vil spare os syddanskere for en masse bøvl
Danmark skulle hellere byde ind på råstofudvindingen..
...EFTER Grønland har opnået sin selvstændighed
DÉT ku' der vær' klejener i !!!
...med mindre man 'forærer' det hele væk til Kinøjsere
..eller MÆRSK koncernen
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 18-04-13 13:18

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.