/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hjælp til lægning af gulv
Fra : Rustica.dk
Vist : 896 gange
100 point
Dato : 10-03-13 23:19

Hej kanduer

Jeg skal have lagt et lille gulv på ca3,5 m2
Og jeg har skruet 2forskallingsbrædder på for at hjælpe med højden.

Mit spørgsmål er nu:
hvornår skal jeg fjerne de 2 brædder og støbe det hul til? Hvor tørt skal/må det være ????

Håber der er nogle gode råd derude
er der andet jeg skal være opmærksom på skriv det endeligt....

På forhånd tak
R

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-03-13 09:20

kan du ikke lige smide et billede af det. jeg har ikke rigtig forstået hvad det er du har gang i.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 11-03-13 22:10

Og hvordan har du tænkt dig at komme til skruerne, når først du har støbt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-03-13 23:22

Proffer bruger laser
Men eller skrues forskallingsbrædderne oppe på muren, så retteskinnen presses op mod dem.
Altså en en højde som er retteskinnens højde over færdigt gulv.
Men ellers kan du lade dem sidde, hvis de dækkes af fodlister.
For du kan ikke få dem op når gulvet er gangbart (Dagen efter)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 12-03-13 08:20

Er det et tykt betonlag du skal have lagt cirka 10cm eller derover,eller er det et slidelag 3cm-10cm.Og hvad skal bunden bruges til?
Hilsen Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-13 12:29

Sådan gjorde jeg selv:

Monter 2 glidelister er par centimeter over færdigt niveau. Tag et bræt og udskær 2 firkanter, som passer til glidelisterne. Når gulvet er gangbart har du væg til væg støbning.

God arbejdslyst
/PG

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 12-03-13 13:19

Det er et tyndt lag på 3 cm, oven på svanehaleplader., det er derfor at de 2 brædder kan have den rigtige højde. Jeg tænker det lidt lige som når jeg lægger fliser i haven

Jeg prøver at tage et billede når jeg kommer hjem!!!!

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 12-03-13 19:32

Så fik jeg taget et par billeder...

http://billedeupload.dk/images/djxcO.jpg
http://billedeupload.dk/images/ghZ3e.jpg

Håber det giver mere mening nu

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-03-13 20:10

Svanehaleplader og andre typer er beregnet til at ligge under flydende trægulve, hvor man vil have gulvvarme, så slangerne kan ligge i sporene, det fremgår ikke om du vil havde det.
Desuden vil 3 cm beton aldrig holde, det skal være mindst dobbelt så tykt, endda helst med armering i.
Desuden hvis du støber af 2 omgange, altså hvor brædderne har været, så får du aldrig en ordentlig vedhæftning.
NB: Gulvafløbet ligger noget lavt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 13-03-13 08:59

Nej der skal ikke gulv varme i! Det vil nemlig hæve gulvet for meget...

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 13-03-13 09:11

Det er rigtigt hvad pallebhansen skriver, du får aldrig 3cm beton til at holde på de plader.
Og der kan slet ikke lægges fliser på det underlag hvis du skal det.
Hilsen Sigfrid

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 13-03-13 09:53

nå øv bøv. det er nemlig hvad jeg er blevet oplyst at XL-Byg, at det godt kan holde....

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 13-03-13 10:23

Er du sikker på at de har sagt at 3cm er nok,jeg ville gå op på mindst 5cm og under alle omstændigheder skal du have rionet i det.De der ledere nede i gulvet er du nødt til at droppe med det tynde lag,du må montere dem så højt at undersiden passe med færdig gulv.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : ulrik007

Dato : 30-03-13 23:34

Hej

jeg kan se det er noget siden du har lagt dine oplæg op herinde, så det kan være du har fået støbt, men hvis det ikke er tilfældet vil jeg da godt lige give lidt klarhed i hvordan det kan laves.

du kan godt nøjes med 3 cm oven på lewis svalehaleplader, det kan du læse her i deres brochure http://www.eftex.dk/uploads/lewis/download/1-Lewis-brochure-komplet.pdf

det med dine brædder er ikke ret godt der bliver du nødt til at lave noget andet, det skal støbes af en gang.

jeg syntes også det ser ud som om at dit afløb sidder lidt lavt, men du kan købe nogle forhøjere som du kan sætte på og så er det problem løst :)

Mvh Ulrik murer

Kommentar
Fra : ulrik007

Dato : 30-03-13 23:36
Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-05-13 08:28

Tak for svaret Guild.