/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
dværghamster unger er død
Fra : pk2dk99
Vist : 986 gange
100 point
Dato : 05-03-13 12:52

Hej

Min datter købt et par dværghamster i Dec2012. Vi fik 9 unger på lørdag og min datter var meget glad for dem. Mor var i gang med flytte dem op og ned i sin bur. Vi så i aften at alle unger var død pga de blevet spist af mor eller far. Min datter var så meget ked af det.

Mit spørgsmål er: Hvorfor det sket og er det normal at dværghamster spiser sin unger?

Hvad kan vi gøre til næste gang når vi få unger???

Venligst hjælp..
På forhånd tak

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-03-13 15:17

Der er ikke så meget I kan gøre, andet end at prøve igen. Giv dem nok plads og al den ro de kan få. Rør ikke ved underne, lad forældrene have ro. Vær sikker på at de har et gemmested til ungerne. Det kan måske hjælpe at fjerne faderen, mens ungerne er helt små.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-03-13 21:12

Det kunne lyde som om, at i ikke har givet dyrene den fred og ro, som de har haft brug for.

Når en hamster-mor flytter rundt på sine unger er det ofte et tegn på stress, og dette sker ofte hvis de ikke får fred og ro.

Det kan være svært for børn, at forstå, at de skal lade dyrene være, indtil ungerne selv begynder at kravle rundt, men her bør man som forældre sige stop og evt. fjerne dyrene så de kan få fred og ro.

Accepteret svar
Fra : Klatterup

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-13 00:38

I skal lade dyrene være i fred de første 10 dage, ikke noget med at tage op og kikke eller rense bur, og så skal de have en lille klar råt kød, for det er også en årsag til at de spiser ungerne.

I kan også medens hunnen er gravid give dem lidt hundefoder, der er også proteiner i, og det er det de mangler. Det skal selvfølgelig være noget de kan lide, lån lidt ved venner og bekendte, og se hvad de er mest glade for, det er meget lidt de skal have, men hakket okse eller flæskekød er de meget glade for.

Håber disse råd kan give held næste gang.

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 06-03-13 09:32

Tak til alle... Vi skal nok gi dem mere ro i næste gang hvis vores hamster få unger. Mang tak for svar

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 06-03-13 19:24

Jeg siger også tak, og vil ønske jer held og lykke.

Kommentar
Fra : cate12

Dato : 04-01-14 11:53

Held og lykke med de små næste gang!

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 04-01-14 12:09

Ja lad dyrene i fred, det er stress og så er der lige en anden ting, i skal give dem tilskudsfoder KATTEMAD tørfoder i en lille skål ved siden af, de mangler også proteiner i den tid de har unger.

Jeg bruger det til mine mus med stort hel.

Kan jeg ikke også få en præmie