/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Spindemider i potteplanter
Fra : Troldepige
Vist : 1320 gange
200 point
Dato : 28-02-13 12:52

Jeg har spindemider i flere af mine potteplanter.

Først behandlede jeg planterne med hjemmelavet plantesæbe (vand, sulfo og sprit), det tog en del af kræene, men efter kort tid var problemet der igen, og planterne så ikke ud til, at bryde sig om plantesæben.

Spindemiderne er på/i jorden, der er ingen på bladene, heller ikke på undersiden.

Jeg plantede så planterne om, skyllede planterne (incl. rødderne), vaskede urtepotterne grundigt med sulfo og plantede planterne i noget ny jord.

De mere kedelige planter er smidt ud, men jeg har nogle enkelte som jeg meget gerne vil bevare.

Men nu er spindemiderne der dælme igen.

I mandags satte jeg planterne ned i store plastic-poser, flere planter i samme pose, og pustede cigaretrøg ned i poserne, som så blev lukket godt til.
(Denne behandling har jeg haft held med for en del år siden.)

Tirsdag fik de mere røg.

Men i går, onsdag, kunne jeg stadig se spindemider i et par af planterne.

Ved hjælp af googl havde jeg læst om en, som var sluppet af med spindemider i kaktusser ved, at vande med hvidløgs-vand.
Så i går vandede jeg med vand, som havde stået med knuste hvidløg i fra dagen før.

Men i dag er der stadig spindemider.

Hmmmm, hvad gør man så?????

Jeg synes, at jeg før har hørt om, at man kan gasse skadedyr.
Så jeg fandt en flaske lighter-gas frem, satte planterne i poser igen, lukkede poserne til, stak gas-flasken derned og gav det hele en gang gas.

Men kan lighter-gas overhovedet tage livet af den slags kræ ?

Hvad gør jeg hvis dette heller ikke virker?

Jeg synes det bliver for omstændeligt med rovmider.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-13 13:38

Du har gjort ALT det man anbefaler, jeg ville give op

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 28-02-13 13:58

Er det samme sted du har planterne, prøv at sætte dem et andet sted, spinnerne kan overleve længe i deres omgivelser!

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 28-02-13 15:28

man kan købe rovmider i en god planteskole

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-02-13 21:39

Citat
Er det samme sted du har planterne, prøv at sætte dem et andet sted, spinnerne kan overleve længe i deres omgivelser!

Det ville jeg gøre hvis jeg kunne.
Men vi bor i en 3-værelses, børnene har hver sit værelse og jeg sover i stuen, og en af datterens planter havde også spindemider, og knægtens efeu, tror faktisk det er den, der har startet balladen.

Men jeg vil se, om ikke jeg kan nå, at vaske vindue, karm m.m. i morgen, nu mens planterne er "pakket ind".

Citat
Du har gjort ALT det man anbefaler, jeg ville give op

Det kan jeg ikke.

Jeg har smidt flere planter ud, så jeg kunne koncentrere mig om de vigtigste, deriblandt er der en hoya med små blade, som jeg ikke har set i butikkerne i flere år, og en lillebitte ny plante jeg lavede sidste sommer, af et stjålet () skud fra en hibiscus med nogle helt specielle blomster.

Citat
man kan købe rovmider i en god planteskole

Jeg tror det vil blive vanskeligt, at "holde på dem" i mit stuevindue, de vil nok rende deres vej når jeg åbner havedøren, som er lige ved siden af.

Nå, men så fortsætter jeg lige med gassen et par dage, og ser hvad der sker.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-02-13 21:43

Citat
og en lillebitte ny plante jeg lavede sidste sommer, af et stjålet ( [Flov] ) skud fra en hibiscus med nogle helt specielle blomster.

Den ligner den her:
http://www.henriettesherbal.com/pictures/p07/pages/hibiscus-schizopetalus.htm

Jeg har ønsket mig den i mange år, så jeg jeg vil gøre meget for, at holde liv i den.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-02-13 21:56

Du skal vaske vindueskarm godt af med noget klorin eller lignede desinficerende rengøringsmiddel!

De er allevegne

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-02-13 22:00

Citat
Du skal vaske vindueskarm godt af med noget klorin eller lignede desinficerende rengøringsmiddel!

De er allevegne [Hmmmm, ikk` godt!]

Jeg ve' det.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-03-13 19:34

Sæt hvidløgsfed i jorden i potteplanterne

Jeg fandt også dette:

Citat
Spindemider:

Har du stueplanter, som har fået spindemider, kan du lave et afkog af persille. Når dette ”persillevand” er afkølet, kan du vande planten med det. I løbet af kort tid forsvinder spindemiderne.

Du kan også lave en sæbeblanding af vand og en smule brun sæbe i en forstøver. Sprøjt planterne med blandingen og spindemiderne forsvinder.

Desuden er det effektivt at lave en te af hvidløg. Vær opmærksom på at det kan give en svag hvidløgslugt i et par dage efter.

http://tabasco.skysite.dk/?side=12399

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 20:11

Citat
Sæt hvidløgsfed i jorden i potteplanterne

Da jeg læste, at hvidløgsvand kunne være en løsning startede jeg med, at lægge 4 halve fed hvidløg på jorden i den plante hvor jeg havde set kræene.
Så vidt jeg husker forsvandt de også, men var hurtigt tilbage igen.

M.h.t. hvidløgsvandet er det jo et problem hvis der skal vandes med det jævnligt, for planterne vil jo stå og rådne i alt det vand.

Den med persille er skrevet bag øret.

Insektsæbe var det første jeg brugte, jeg blandede dog også lidt sprit i, men eftersom kræene opholder sig i/på jorden var jeg jo nødt til, at sprøjte der også, og efter få dage kunne jeg se, at planterne ikke kunne li' det.

Gassen har haft en effekt, jeg har ikke set kryb i planterne siden, og der var ellers en hel del i specielt en af dem, de kravlede rundt, på kanten af skjuleren.
Men behandlingen har været lidt hård ved min blåvinge, bladene er nærmest smeltet væk, men de bitte små nye skud /(nærmest små prikker) ser ikke dårlige ud.

På min duftranke har et enkelt blad taget skade, så måske er det bare der, hvor gassen har ramt, altså det våde.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-13 07:51

Umiddelbart så det ud til, at gassen havde fået bugt med krybet, men efter få dage var de der igen.
Det er kun en af mine planter der er angrebet nu, det er ved at være noget tid siden, at der har været noget i nogle af de andre, så den ene plante holdes væk fra de andre.
Jeg har ikke så meget plads, at den kan få et vindue for sig selv, men den er sat ned i en pose, som lukkes om natten, om dagen placeres den længst muligt væk fra de andre, og sættes ud i haven når vejret er til det.

Og så er jeg begyndt, at vande med persillevand, også dem, som ikke har kryb, i håb om, at de heller ikke får det.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-03-13 14:43

Jeg håber persillevand hjælper på problemet. Glæder mig at høre om din erfaring med dette

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-13 17:28

Citat
Jeg håber persillevand hjælper på problemet. Glæder mig at høre om din erfaring med dette [Glad]

Jamen, jeg følger da op på det herinde.

Det er jo det, der er så dejligt med internettet, at man kan læse om andres erfaringer, så vi ikke allesammen skal opfinde den dybe tallerken.

Kommentar
Fra : atomheart

Dato : 25-03-13 20:55

Hej troldepige
jeg slås selv med uldlus i et citrontræ og kampen er nu gået ind i den samme fase som din- ren stædighed.

Jeg læser allevegne for at finde et middel og læste om en der havde fået bugt med noget kræ ved hjælp af tomatblade der bliver revet i stykker og knust trækker i vand filtreret fra så har man natskyggefamiliens saft i vandet og det skunne tage livet af spindemider og uldlus.

Så jeg drog ud i dag og købte to bakker tomater, finthakkede stilk og blomst - det er jo ikke til at finde en tomatplante endnu og hældte håndvarmt vand på hakket så nu skal de få

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-03-13 21:40

For et par uger siden opdagede jeg, igen, et par spindemider i min blå-vinge.
Jeg skyllede al jorden af planten (d.v.s. de 2 små stilke der var tilbage, men med små grønne skud) og plantede dem i en anden urtepotte, som jeg havde vasket godt og grundigt.

Samtidig opdagede jeg et par stykker i min hoya (en hænge-en med små blade), også her skyllede jeg al jorden af, og kunne se, at rødderne ikke havde det helt godt, de var ikke seje, som de plejer at være, men gik nemt fra hinanden.
Så jeg klippede grenene/stænglerne i stykker, til stiklinger, og lavede 2 nye planter, og plantede resterne af den gamle plante igen, og gav dem hver en plastic-pose over.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-13 19:28

Siden mit sidste indlæg har jeg ikke mødt flere spindemider.
D.v.s. ca. 3 uger uden nye fund, det ser jo positivt ud.

Jeg plantede 8 små stykker hoya-stængel, på nuværende tidspunkt er der bittesmå nye blade på de 6 af dem, ingen er gået helt ud, så der er stadig håb for de sidste 2.
Og den gamle plante skyder også igen.

Der er også liv i de 2 stilke blå-vinge, den ene har fået blade, og det er endda den, som jeg troede var gået ud.
Den anden har små grønne "bobler" på stammen, er spændt på, om de bliver til mere.

Efter denne omgang må min konklusion være:
Hvis man oplever et angreb af spindemider, så smid de planter ud, som er lidt ligegyldige, og nemt kan erstattes.
De resterende planter klippes så langt ned, som det kan forsvares, og så tages de op af potterne, og gøres helt rene for jord (skyl dem under en rindende vandhane med lunkent vand).
Plant dem så i helt rene potter.
Lav evt. stiklinger af afklippet, men skyl dem inden de plantes, så evt. kryb bliver skyllet af.

Hvis man har plads til det bør man nok placere planterne i et andet rum, end det hvor spindemiderne er fundet.

Jeg har ikke så meget plads, så jeg satte hver plante ned i en plasticpose, som blev lukket med en klemme. Hver dag flyttede jeg planterne ind i rummet og åbnede klemmen, så planterne kunne få luft.

Vinduet, og gardiner m.m., bør vaskes grundigt.
Men selvom man har vasket det hele grundigt synes jeg, at man skal vente lidt med, at sætte planter i vinduet igen, da spindemider sandsynligvis kan gemme sig i små sprækker.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-04-13 19:34

Godt at du er sluppet af med de små kræ - det er ikke de sjoveste husdyr

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-13 19:46

Citat
Godt at du er sluppet af med de små kræ - det er ikke de sjoveste husdyr [Vampyr]

Nej, de har ikke engang fortjent en human aflivning.

Så er vi anderledes tilfredse med vores nye hundehvalp.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-04-13 20:14

Citat
Så er vi anderledes tilfredse med vores nye hundehvalp.

Uh, det lyder hyggeligt
Tillykke med den
Hvad er det for en race?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-13 20:23

Citat
Hvad er det for en race?

Det er en dværgpinscher.

Hun bliver ikke en af de mindste af racen, jeg vil skyde på, at hun ender med, at veje 4-6 kg.

Jeg har jo haft en dp før, for mange år siden, og jeg synes det er en dejlig race, en stor hund i en lille krop.

Den eneste ulempe jeg kan komme i tanke om ved denne race er, at de kan have brug for et dækken ell.l. når det er koldt.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-04-13 20:28

Så er det godt, at det snart er varmere i vejret. Og du kan bruge sommeren til at sy/strikke/hækle vinterdragten. Held og lykke med den lille ny

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-13 21:01

Citat
Så er det godt, at det snart er varmere i vejret. Og du kan bruge sommeren til at sy/strikke/hækle vinterdragten. Held og lykke med den lille ny [Love]

Det er tydeligt, at hun nyder at være ude nu hvor det ikke er så koldt, hun har opholdt sig i haven det meste af dagen.

Jeg syede en trøje til hende af noget leopardmønstret fleece, i samme facon som dem man kan strikke, så vil jeg gøre lidt mere ud af det til næste vinter, så er hun nok udvokset, så hun kan passe den i flere år.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 02-05-13 08:50

Tak for svaret Klaudi.

Behandlingen må være, at fjerne al den gamle jord fra planterne, simpelthen skylle den af rødderne med lunkent vand, og plante i rene/nye urtepotter, og så stille planterne i et andet rum indtil kræene er væk fra det oprindelige vindue.

Jeg havde så ikke et andet rum at stille planterne i, men jeg gjorde så det, at jeg satte hver enkelt plante ned i en plasticpose (ligesom med stiklinger), og når poserne skulle luftes ud satte jeg dem længere ind i rummet, og ved fint vejr kom de i haven.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-05-13 18:14

Velbekomme