/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Citrontræ
Fra : sigmatau
Vist : 3040 gange
200 point
Dato : 28-02-13 11:42

Jeg har lige købt et flot citrontræ med mange frugter på hos Ikea..
Men der var en etiket med pasningsanvisning, og herpå et symbol med en overkrydset kniv og gaffel.
Kan det virkelig passe at de mener at citronerne ikke kan spises?
Det lyder da rimelig tosset
Jeg har læst en masse om pasningen, men intet sted står der noget om at frugterne ikke kan bruges, det gør vi da sydpå.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 28-02-13 11:51

Jeg tror bare det betyder at man ikke skal spise planten - sådan lidt amerikansk overforsigtigheds- regel.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 28-02-13 11:53

Det er produceret som prydplanter, herved må der bruges skrappere sprøjtemidler.

http://www.familiejournal.dk/Artikler/Have/2010-22-Citroner-til-pynt.aspx

Kommentar
Fra : sigmatau

Dato : 28-02-13 12:17

katekismus, det lyder som en sandsynlig forklaring.
men hvad med saften af frugten, man behøver jo ikke bruge skallen?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-02-13 12:30

Hej.

Har selv haft cirtontræer.
Skallen må du IKKE bruge men saften kan du sagtens bruge.
Vi lavede citronfromage af mange af dem og det smagte himmelsk.
Jeg syntes bare at de er mere sure end dem vi køber i Netto feks.

God arbejdslyst.

Og husk så forøvrigt at de IKKE må stå i træk så falder alle bladene af.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-02-13 13:59

Jeg har kigget på Ikeas hjemmeside, men kan ikke finde et citrontræ. Står navnet ikke på sedlen på træet, så du kan slå det op?

F.eks. kunne det være http://da.wikipedia.org/wiki/Bergamot

Alligevel bruges den i marmelade !

kort om forskellige citrus http://www.plantorama.dk/da/articles/citrontræ-og-andre-citrustræer
http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=22&dbid=cf46ad34-b07c-419f-a8f4-a7e406c0f367

Kommentar
Fra : susss

Dato : 28-02-13 19:16

Jeg købte en dag en krydderurt i supermarked tror det var basilikum og der var også symbol at jeg ikke måtte spise den...nogen tid efter kom det i radioen at flere havde undre sig over at de ikke måtte spise deres krydderurter....det var selvfølgelig en fejl

Kommentar
Fra : Cluz

Dato : 01-03-13 09:22

Jeg købte nogle chili planter og spurgte hvorfor man ikke måtte spise dem og hun sagde det var for at gardere sig hvis nu der skete noget

Kommentar
Fra : sigmatau

Dato : 01-03-13 10:04

Tak for alle svar, jeg glæder mig til at sætte planten på altanen når tiden er der. Jeg vil også have en chili, men ved nu det skal være en usprøjtet

Godkendelse af svar
Fra : sigmatau

Dato : 01-03-13 10:05

Tak for svaret katekismus.