/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bageforme går i opløsning.
Fra : prio
Vist : 2762 gange
200 point
Dato : 27-02-13 19:50

For ca. 5 år siden udskiftede jeg mange af mine gamle metal-bageforme med de bløde af silkone.
De fungerede fint, jeg har 6 forme (til brød, tærter og linser).
De fleste er købt i Kop og Kande, men ikke samtidigt.

I dag opdagede jeg, at de alle var blevet mærkeligt fedtede både udenpå og indeni, så de kom en tur i opvaskebaljen alle sammen.

Men varmt vand og sulfo hjalp ikke, de er stadig alle mærkeligt fedtede, som om overfladen er gået i opløsning.

Jeg kommer til at tænke på Eccos skosåler, som også har haft tendens til at opløses efter nogle år, men her drejer det sig vel om et andet materiale.

Jeg har prøvet at Google problemet, men kan umiddelbart ikke finde andre lidelsesfæller.

Kan I mon hjælpe mig med en forklaring på, hvad der sker med mine bageforme?

Er de lige til skraldespanden?
- virkelig irriterende, de er jo ikke helt billige, og det er vel for sent at reklamere.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 27-02-13 20:19
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-02-13 20:55

Jeg har i langt over fem år brugt div siliconebageforme, vasker dem altid i opperen, aldrig haft problemer med dem.

De rangerer fra megadyre fra isenkræmmere (de første jeg købte) til tilbudsvarer i discountforretninger.

Og uanset hvad, har jeg de børn jeg skal have

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-02-13 20:56

Jeg synes det er et problem med de silokoneforme, menlig at de bliver fedtede. Jeg tror der sker en kemisk reaktion i silokonen som nærmest et alders fænomen.

Må indrømme at jeg ikke har lyst til at bruge dem. Andre i familien har samme problem.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 27-02-13 21:13

Citat
Må indrømme at jeg ikke har lyst til at bruge dem. Andre i familien har samme problem.

Så er det altså ikke kun mig, der oplever det - som Svend Giversen også fandt ud af
- mærkeligt, at man ikke har læst mere om det.

Det er da alarmerende, at ens forme nærmest virker opløste, det kan da nemt tænkes at afgive stoffer til bagværket?

- og der er jo masser af mennesker, der er gået over til silikonen...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-02-13 21:34

Tjah, jeg er nu ikke så bekymret.

Siliconegummi består af silicium (kisel, som i flint og kvarts), kulstof, ilt og brint, og anses for noget af det mest stabile gummi man kan få, fra -55 til 300 grader, og bruges til implantater i mennesker (bryster, fx). Jeg har også svært ved at tro, at noget skulle være godkendt til fødevarer i så mange år, og give sundhedsrisici.

http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone_rubber

Jo, jeg ved godt at i sig selv harmløse grundstoffer kan lave farlige forbindelser (kul og ilt kan lave CO=kulilte), men indtil videre bruger jeg glad og gerne mine siliconeforme, der alle virker som nye!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-02-13 21:35

Min kusine fra USA sagde til mig at jeg skulle holde mig fra dem. De har haft dem i et stykke tid.

Men tænk på gummi, gamle elastikker som kan blive klistrede. Hvad der kemisk foregår kan jeg ikke gennemskue.

Men måske skulle du prøve at ringe til forbrugerstyrelsen og spørge om de har hørt noget.

Men vi er enige om at det er noget svineri.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-13 21:54

Dette nye tip har naturligvis ikke direkte noget med det aktuelle spørgsmål at gøre, men:

Hej
Det er/var smart at coate genstande - mest af plastik - med en slags gummiovertræk, så man tror at genstanden er lavet af gummi. Det føles rart at holde på - indtil man pludselig opdager at denne belægning er ved at gå i opløsning og man står med en klistret, fedtet sag i hånden. Lige nu står jeg med et USB stik. Tidligere har min OBH hårtørrer også været ubrugelig af samme grund. Hårtørreren har jeg renset med rensebenzin og knofedt. Nu kan mit USB stik nok ikke tåle den slags opløsningsmidler. Men --- et lag vaseline i en times tid gjorde at også USB-stikket slap den skrækkelige coating. Øv, hvorfor afprøver producenterne ikke først sådan noget bras? Nå nej, de vil jo gerne sælge nyt!
Mange hilsner
Ingelein

...Det bekræfter usikkerheden ved kunst stoffer, især til madlavning...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 27-02-13 21:55

Ja, Forbrugerstyrelsen er vel det rette sted at spørge.

I øvrigt skulle man da tro, at et så udbredt produkt var testet og godkendt - men måske ikke de "fedtede"?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-02-13 23:48

Er ked af at sige det men de borgelige afskaffede testene, det skulle folk selv finde ud af. Det var derfor Inge Norus stoppede. (hvis i kan huske hende)

Så produkterne kommer til Danmark og så finder vi ud af at de ikke virker. Det er de elektriske ting som bliver testet.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 28-02-13 00:07

prøv at vaske /skylle dem i eddike vand eller citronsaft. Lidt ligesom pl.røre skåle på de store røre masikiner, de bliver også fedtet indeni og det kan ikke gå at med bare varm vand og opvaskermiddel. Jeg bruger gerne denne løsning, og så selvfølgelig skylle den godt af.
Jeg håber det også virker på dine forme.
mvh.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-02-13 12:57

jeg ved ikke om du smører dine forme med olie inden du bruger dem- for så tror jeg at det er derfor de bliver klistret.

Mine er også klistrede- og jeg bruger nemlig olie.

Grunden til at jeg tror det- er at jeg eks. havde fået olie i en flot flaske, med en gummiprop til.
Olien i flasken forsvandt efter vask i opvaskemaskinen- men den lille dumme prop- bliver ved med at være klistret - den kunne ikke blive ren i sulfo alene -og jeg synes faktisk stadig at den klistrer efter opvaskemaskinevask. Det hjalp dog en smule.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-02-13 15:28

Jeg vil tro, garantien er de normale 2 år, - så det kan du glemme. I dag kan du sikkert både finde billigere og bedre forme, så hvis det var mig, ville jeg smide dem ud.

Sundt eller ikke sundt? Her i huset vil vi ikke ha`microovn

Kan silikone vandre fra silikoneforme til bagværk, når jeg bager?
Er der risiko ved at bage i silikoneforme? Jeg tænker på, om der er »noget«, der vandrer over i bagværket, som er usundt og skadeligt for helbredet.
Svar fra Leif Skibsted, professor i fødevarekemi :

Silikoner (polysiloxaner) anvendes som smøremidler i levnedsmiddelindustrien og for at opnå varmestabile overflader, der let slipper fødevaren efter varmebehandling. Europarådet har fået udarbejdet en rapport, der angiver, hvilke silikoneprodukter der anses for sikre ved sådan anvendelse.

Bageforme, der købes i Danmark, må forventes at være fremtillet i overensstemmelse med denne vejledning og vil derfor ved normal anvendelse ikke afgive lavmolekylære silikonebestanddele til de bagte kager.(http://samvirke.dk/mad/brevkasse/risiko-ved-bage-silikoneforme.html)

http://www.teknologisk.dk/_root/media/13269_F%F8devaresikkerheds%20test%20af%20silikone%20bageforme.pdf

http://www.eurofins.dk/media/3705361/Silikone_og_fødevarer_small.pdf

http://www.forbrugerkemi.dk/test-og-rad/mad/emballage/materialer-i-kok

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-02-13 15:38

Nej forresten, jeg ville gå i Kop og Kande og vise dem formene. Måske de kender til problemet!

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 08-04-13 18:29

Tak for svaret svendgiversen.