/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Beregning med 2 afhængige ubekendte /EXL
Fra : Tobster
Vist : 593 gange
200 point
Dato : 27-02-13 11:58

Jeg har brug for at regne fri indkøringshøjde i et porthul, hvor porten sidder i hullet.
Den plads som porten fylder over hullet er afhængig af hvor høj og bred porten er. Jo højere og breddere port, jo mere fylder den i overhøjde.
Normalt kender jeg fri indkøringshøjde og kan således gå ind i en tabel og aflæse overhøjden via en indeks-funktion.

Men nu skal jeg kunne regne baglæns.
Jeg kender totalhøjden og ønsker at regne ud hvor megen max fri indkøringshøjde der er.
Hvordan klarer jeg det?

Altså, jeg kender ikke overhøjden eller fri indkøringshøjde - kun totalhøjden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-13 12:30

Det er nemmest at iterere sig frem,

Du gætter på en højde . Regner efter og finder et nødvendigt porthul , som er højere eller lavere end det aktuelle. Derudfra korrigerer du dit gæt og regner om.
Efter 2 til 3 gennemregninger er du i mål.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-13 19:58

Jeg nægter at tro at det er nødvendigt at gætte, iterere, på et så enkelt problem,
der må da være simple sammenhænge mellem indkørings højde, areal og over højde?

Men jeg forstår ikke helt problematikken? Er det noget i stil med denne port:

http://www.crawfordportcenteraalborg.dk/porte/sidegaaende-porte/portteknik-i-detaljer.html

Eller måske snare med denne beskrivelse?:

http://www.kranport.no/Customers/kranogport/documents/Lindab%20dokumenter/Teknisk_Beskrivelse.pdf

Hvis du kommer med de rigtige sammenhænge finder vi en entydig løsning, uden iteration...