/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny varmtvandsbeholder - fjernvarme
Fra : jorael
Vist : 555 gange
300 point
Dato : 24-02-13 20:54

Kan du have fordel af at udskifte en mindst 25 år gammel "Metro" varmtvandsbeholder, der tilsyneladende fungerer, til en nutidig model med samme kapacitet, 110 l. Det mente en VVS'er, men 12.000 kr. er meget for at udskifte noget, der fungerer. Afkølingen af vandet fra værket forekommer acceptabel, men dog mindre end radiatorvekslerens. Nogle hundrede kroners årlig besparelse på varmeregningen kan ikke begrunde en udskiftning. Eller hvad mener I, er der risiko for gennemtæring af varmtvandsbeholderen eller andre alvorlige skader?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-13 21:04

Jo, det kan sikkert betale sig at udskifte, den gamle holder ikke meget mere og er ikke effektiv.

Men du skal ikke skifte til en ny stor beholder, men til en moderne varme veksler,
og prisen for udskiftningen er alt for høj.

Tal med fjervarmen, de har leverandører til varme vekslere...

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 24-02-13 21:12

Super, kan varmevekslere bruges, når der er to brusebade og to køkkener i huset?
De nuværende 110 l virker som tilstrækkeligt. Huset ligger i København og forsynes af HOFOR, som de vist kalder sig nu.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-13 21:17

Ja, afhængig afkapacitet, og I behøver vel ikke at bruge begge brusere samtidigt...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-13 21:18

Normalt er varmevekslere meget mere hidsige i ydelsen, men fjernvarmen skal være med på det. Spørg fjernvarmen om de sige ok til vekslere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-13 21:27

Ved du om du idag bruger damp eller vand fra fjernvarmen. Bruger du damp skal du alligevej konverteres til vand på sigt. Det vil kræver noget ombygning alligevej. Kig på deres hjemmeside. Men det ser ud til at vekslere ikke er et problem. Det fylder mindre og har mindre overfalde og dermed tab til omgivelserne. Ydelsesmæssig formentlig bedre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-13 21:30

Hvis fremløbet fra fjernvarmen er rimelig højt hvor du bor er der 0 problemos. Men giv nu lige selskabet et ring. De ved stensikkert hvad der er optimalt for dig, og kan formentlig også pege på et par kapable håndværkere.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-02-13 21:48

jeg fik fjernvarme lagt ind for et par år siden, og smeden mente jeg skulle have en varmtvandsbeholder. men jeg valgte en varmeveksler, og det har jeg aldrig fortrudt. der er altid varmt vand, uanse hvor længe hanen løber og den fylder ikke mere end en skotøjsæske fra et par barnesko.
prisen incl installation 4800 + moms

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 22:39

Ja veksler er nr. 1 hvis fjernvarmen tillader det.

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 300 point
Dato : 25-02-13 11:23

25 år så er der ved at synge på sidste vers, vi køre også med fjernvarme og har rundet 25 år den blev pludselig utæt og måtte skiftes, det vil sige et par dage uden varmt vand da det skete en weekend, da den blev faget ned var den næsten dobbelt så tung p.g.a. kalk. Vi skiftede til en 60 l. da vi saktens kunne nøjes med det, hvorfor så ligge inde med 110 l. varmt vand konstant.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 25-02-13 11:42

Tak for de fine svar. Noget må der ske, ser det ud til. Jeg har skrevet til værket og spurgt om deres holdning til en varmeveksler frem for en sædvanlig tank med spiral. De svarer i løbet af noge dage, stod der.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 27-02-13 11:50

HOFOR (forsyningsselskabet) har svaret, at varmevekslere ikke er tilladt i deres område. Så det bliver i givet fald en ny varmtvandsbeholder.
Hvor mange timers arbejde skal en VVS'er bruge til at udskifte en Metro 110 liters med en ny 110 liters? Rørene kommer nedefra både i den nye og gamle; placeringen og de ydre dimensioner af varmtvandsvarmeren er den samme.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 27-02-13 15:45

Alt efter hvordan den sidder, med tømning, nedtagning af den gamle, opsætning af den nye og tilpasning af rør Ca. 7 timer.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 28-02-13 21:47

En ny vandvarmer af den type fås for 4.000 på nettet. I den blå avis findes en tilsvarende model, men fire år gammel, til 1.200; er det en mulighed?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-03-13 11:52

jorael da du er tilsluttet fjernvarme må du sikkert ikke selv skifte den, og en vvs firma vil nok ikke monterer en de ikke selv leverer.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 01-03-13 18:25

Naturligvis må jeg ikke selv skifte den; men jeg kender en VVS mester, som heldigvis siger: Køb selv over nettet, det er billigere og lad mig installere.
Den brugte kan vel have taget skade i form af rust og andet ved at stå ubrugt?

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 29-04-13 21:24

Tak for svaret kimpetersen og jer andre. Måske er 60l værd at overveje; det er nok til os, men ´jeg er lidt mere betænkelig ved husets værti. Jeg mener 110l er standardanbefaling til 4 personer fordelt på to brusebade og to køkkener. Den me 7 timers arbejde skal nok passe.