/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
krebsefond
Fra : boerges
Vist : 1082 gange
177 point
Dato : 19-02-13 17:22

Jeg har lavet en del krebsefond af kinesiske flodkrebs.Det smager glimrende,Hvad kan jeg bruge det til? Gode ideer? boerges

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-02-13 18:46

Lav en dejlig skaldyrssuppe, tilsæt fennikel, gulerødder ell. andre grøntsager.
Legér (liér) suppen med et par æggeblommer, gerne rørt med lidt citronsaft for at give lidt friskhed til suppen.
Tilsæt lidt rejer, muslinger eller fisk

Læs evt mere om legering: http://leksikon.arla.dk/Teknikker/Legere

Alternativt kan du bruge fonden til sauce, som du kan servere til fisk.

Du k an også bruge din fond til en opskrift i stil med denne: http://www.madkogebogen.dk/content.php?subaction=showfull&id=126

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 19-02-13 18:56

Altruisme er det nye sort, forstår godt du vil med på vognen med egen fond. For os (ny)rige er det største problem med fonde at finde et godt uegennyttigt formål. Da du allerede har navngivet din fond, vil jeg forslå noget med hav, så hvorfor ikke støtte marehalmens udbredelse?

Kommentar
Fra : boerges

Dato : 20-02-13 10:08

Til pifo:mange tak for en seriøs og nyttig kommentar.Venlig hilsen boerges

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-13 10:16

Jeg er enig med pifo med suppe.

Hvis du får flere jomfruhummere har jeg et alternativ til fond, nemlig at stege skaller og andre rester i rapsolie.

Du får en smuk lyserød og duftende olie, der er lækker at stege fisk eller skaldyr i, jeg hælder også lidt i fiskesupper og andre fiskeretter.

Olien kan holde et pænt stykke tid i køleskabet, eller "uendeligt" i fryseren.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-02-13 18:25
Kommentar
Fra : boerges

Dato : 22-02-13 14:03

Mange tak for jeres rigtig gode svar.Sjov "brevkasse" denne her. v.h. Børge

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-13 15:30

Simpelthen dette.
Krebs koges. Halekødet tages ud af krebsene (4 pr. pers.) Der laves krebsefond, Brun skaller med suppeurter, timian, krondild/dild stilke og tomatpure, kog ind med cognac, herefter hvidvin, derefter tilsættes en god kalve/oksefond til det dækker. Kog ½ time, blend skallerne let, kog igen 10 min. si fonden fra kog ind til ca. ¾ dl. Pr. pers.

Skallerne røres med smør, varmes op så smøret smelter fra, hæld smørret op i en skål og sæt på køl, smørret bruges til at montere suppen inden servering.

Quennelle, torskefilet køres i foodprossecor med salt og peber, tilsæt en æggehvide pr. 100 g. fisk og kør igen. Farsen formes til boller og koges i letsaltet vand. Div. Suppeurter skæres i små tern og tilsættes bisquen lige før servering.

Kommentar
Fra : boerges

Dato : 22-02-13 16:16

Hej piaskov.Lyder sørme´ lækkert.Tror jeg vil prøve det. v.h. boerges

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-02-13 17:48

piaskov glemt at påføre kilden til opskriften, så den kommer her, så kan du få vinforslag med også:

http://www.koegevinhandel.dk/pi/Krebsebisque_med_Krebsehaler_quenelle_med_urter_krondild_og_krebsesmør_2579_233.aspx

Og ja, det lyder som en god opskrift

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-13 18:35

Lige til piaskovs bisqueopskrift, jeg har lavet bisque en del gange, men aldrig set, endsige brugt, en opskrift hvor der skal kalve/oksefond i.

Det vil efter min opfattelse overdøve skaldyrssmagen, men hvidvin, cognac og vand er fint.

Bortset fra det ser det godt ud.