/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
veteranbil
Fra : toreli
Vist : 1013 gange
50 point
Dato : 18-02-13 00:05

Jeg har en gammel Mercedes 207 D som jeg bruger som autocamper. Bilen er fra 1978 - sidst synet i 2012 og skal først til syn 2014, men hvordan gør man for at få den registreret som veteranbil.
venligst Toreli

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-13 00:31

Jeg mener det sker automatisk

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-02-13 05:34

Ring til din forsikring,.. fordi
der er en del betingelser der skal være opfyldt, mht. brug af bilen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-13 07:25

Citat
Veteranbiler har særregler når det mhs til syn, en bil får veteranbil status når den bliver 35 år efter første registrering. Når veteranbilen så bliver 40 år gammel bliver den indkaldt til syn. Hvis den bliver godkendt ved dette 40-års syn, skal veteranbilen efterfølgende synes hvert 8. år. Det betyder i grunden at en veteranbil, der er indregistreret første gang i 1960 skal til syn i 2010. Herefter skal veteranbilen til syn i 2018

Der er dog undtagelser f.eks kan det ske at din veteranbil skal synes når den bliver 40 år, også selvom bilen f.eks. er synet året forinden. 40-års grænsen fra første registrering afgør hvornår bilen skal synes ved det. 40 år, og dette syn er også bestemmende for den fremtidige frist for syn af veteranbilen hvert 8. år

Særregler for Veteranbiler

Når køretøjet får veteranstatus, falder vægtafgiften til 25% af den oprindelige vægtafgift. Desuden kan du få en specielt særlig ofte væsentlig billigere forsikring. Hvis en veteranbil har opnået veteranstatus, er brugsmulighederne dog begrænsede, dette kan du evt læse mere om på SKATS hjemmeside her.

Dit forsikringsselskab kan sædvanligvis også give dig vejledning om emnet. Værd at notere er at hvis din bil er forsikret som veteranbil giver det begrænsede anvendelsesmuligheder. Det betyder i praksis at du ikke må køre i en veteranbil til daglig (kun lejlighedsvist), og hvis du bruger din mere end 35 år gamle bil til at køre dagligt, bør du ikke ændre registreringen til veterankørsel. Hos Bilsyn Roskilde i Roskilde kan vi syne din bil til Danmarks laveste pris. Vi har selv veteranbiler på udstillingsområdet og elsker biler med sjæl, så vi tager kærligt imod din veteranbil!

http://www.bilsynroskilde.dk/syn_af_veteranbil.php

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-02-13 07:58

der er ingen ide i at forsikre den som veteran, for så må du kun køre i den når du skal til udstilling og træf og særlige lejligheder.
du må ikke bruge den til at køre på ferie i.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-13 08:04

Citat
du må ikke bruge den til at køre på ferie i.

Hvor står det, en ferie kan være et veteran bil-træf i udlandet eller DK, det er der ingen der kan se.
Der er heller ikke nogen der chekker din kørsel, der står bare, at du ikke må bruge bilen som
en almindelig brugs-bil og max 6000km om året,

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-02-13 18:13

Du skal sætte dig meget nøje ind i reglerne for forsikring: Ofte kræves det, at bilen står i aflåst lokale, som kun du har nøgle / adgang til. Bilen må ikke benyttes som dagligt transportmiddel hvorfor det kræves, at du har en bil til det formål. Endvidere kan der være krav om brandsluknings udstyr ( pulver eller skumslukkere ) og som andre allerede har nævnt: Begrænsning på det årlige kilometer antal samt specifikke regler for, hvornår køretøjet må benyttes.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-13 19:55

Citat
og som andre allerede har nævnt: Begrænsning på det årlige kilometer antal samt specifikke regler for, hvornår køretøjet må benyttes.

Nemlig, har selv haft mange gamle mc´r og et par enkelte biler, og har kunne tegne en meget billig forsikring ? 400.- billigere end en almindelig, men som veteran/ classic er = der altså har nogle kedelige begrænsninger på, men billigt er det, især hvis man ikke bruger ´genstanden´ til dagligt
som jeg altid har gjort, og jeg vil/le være sikker på at forsikringen virkelig dækkede, i tilfælde af
en ulykke, så derfor har jeg aldrig selv tegnet sådan en.
Men der imod fundet et selskab, der kunne forstå hvad jeg brugte mine mc´r til, og har givet mig mange gode priser, som jeg ikke kunne finde andre steder = mere end 75% nedsænkning
af en normal præmie, i andre firmaér, som jeg trods andre forsikringer ´burde´ få mængde rabat hos.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-13 20:05

Citat
som jeg trods andre forsikringer ´burde´ få mængde rabat hos.

Har 3 forsikringer hos (indbo/hus/ulykke), og de vil ikke give særlig rabat, på et par nummerplader Xtra.
Men det ville andre, så ring rundt og hør, du får muligvis at vide at der MEGET STRENGE regler hvis?
MEN vil lige nævne at du selv skal sige/ opfordre til en sådan forsikring, da den skal skræddersyés til (ikke veteran - men kørsel i daglig dagen, men med andre specielle vilkår)
dig eller andre, samt der er ikke garanti for at i kan får den
du så får en sådan forsikring, men hvis den så passer til dit behov = så er det meget billigt.

Kommentar
Fra : toreli

Dato : 20-02-13 11:05

Tusind tak for alle de mange svar..

venligst Toreli

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-13 16:29

Citat
der er ingen ide i at forsikre den som veteran, for så må du kun køre i den når du skal til udstilling og træf og særlige lejligheder.
du må ikke bruge den til at køre på ferie i.

Man kan slet ikke forsikre en autocamper som veteran, det ved jeg, for har selv en og forsøgte ved samtlige selskaber der forsikrer veterankøretøjer
Veterankøretøj må ikke bruges til beboelse/camping og køretøjet skal fremstå i sin originale form og det gør det ikke når det er en bil ombygget til camping.

M.h.t. 1/4 vægtafgift så kommer det automatisk fra første hele år efter bilen er fyldt 35 år.

Altså bil synet første gang i 1978 går på 1/4 vægtafgift fra 1/1-2014

Og næste gang bilen skal til syn bliver det påtegnet under "køretøjets art" at det er en veteranbil, hvilket så giver de nævnte brugsbegrænsninger , så eneste fordel vil være, at bilen kun skal til syn hver 8. år...så når det er en autocamper kan det faktisk ikke svare sig at få den synet som veteranbil.