/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kloring af privat brønd
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 1302 gange
200 point
Dato : 16-02-13 12:00

Hej

Skal have fjernet e-coli fra privat brønd med klor.

Hvor skaffer jeg klor og hvordan gribes det an

vh

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-02-13 12:44

det er altså en større omgang du skal igang med. man kommer ca 700 liter kloropløsning i boringen og lader det stå et stykke tid, hvorefter man starter pumpen og kører nogle m3 vand igennem systemet.
men det er altså ikke sikkert det afhjælper problemet.
kilden til coli-problemet er der muligvis stadigvæk, og så kan du rense alt det du vil.
hvis det er pga en dårlig vandprøve skal du være opmærksom på, at man fra myndigheds side meget gerne vil have dig på et offentlig vandværk, og de vil stille meget store krav til dig.
du skal forvente, at der skal tages et større antal prøver efter behandlingen, og de skal alle være iorden.
ellers kommer der bare et krav om, at du skal sløjfe boringen og etablere ny forsyning fra offentligt vandværk.
vi har for et par år siden haft samme problem i skørbæk, hvor jeg boede og var med i vandværkets bestyrelse.
det kostede os over 200.000 kr og til ingen nytte. der var stadig problemer med vandkvaliteten.
så tænk dig god om inden du koster en formue på at rense boringen. du kan med fordel bede en brøndborer om at kigge forbi og lade ham give et bud på, hvad der skal til og om det er værd at rode med.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-02-13 13:26

Der er tale om en privat brønd til en familie og ikke et større privat vandværk med boring.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-13 13:52

Også jeg har privat boring og kun til egen forbrug privat og landbrug, vi fik en brøndborer til at hjælpe med kloring, de ved hvad det drejer sig om, det er en næsten håbløs opgave selv at gå i gang med en kloring, jeg ved ikke om private overhovedet kan købe de mængder klor som skal bruges og der vil være usikkerhed hvor meget i skal bruge og om hvordan i gør og om hvornår i kan drikke vandet efter en kloring, derfor få eksperthjælp i til kloring, det er jeres helbred og grundvandets kvalitet for os andre det handler om

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-02-13 14:11

det har ingen betydning at det bare er en privat boring. tværtimod.
myndighederne er meget interesseret i at få lukket så mange private boringer som muligt, så du skal ikke forvente nogen som helst hjælp i positiv retning fra myndighederne.
hvor i landet bor du?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-13 14:46

Hvis der er fundet colibakterier er det et tegn på at der er lort -bogstavelig talt- i vandet.

Hvis det stammer fra et enkelt spild kan det fjernes. Men hvis det kommer fra nedsivning fra en mødding, utæt kloakrør, sivebrønd eller lignende , bliver det aldrig godt uden at kilden fjernes.

Med klor kan du dræbe bakterier men lorten er der stadig. Du fjerner kun indikatoren.

Pump masser af vand op og før det langt væk. Hvis colitallet derved falder til et acceptabelt niveau og derefter bliver nede er problemet løst.
Kloring er ikke en problemløser.

Klor laver man med en natriumhypoklorit opløsning i vandet. Når der derefter tilsættes syre frigives klor.
Bland aldrig syre i hypokloritten direkte. Klorudviklingen bliver så voldsom at den er livsfarlig.

Klor kan også fås som gas på tryktank. Det er direkte farligt for amatører.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-02-13 16:50

Transor med et højt grundvandsspejl er e-coli en umulighed at undgå i en ældre brønd, fugle klatter på jorden eller en snegl der kryber forbi er nok.

Jeg ved at det er almindeligt at klore sin brønd selv i Sverige så jo det kan lade sig gøre.

Nej myndighederne er slet ikke hysteriske, tværtimod, faktisk skulle de have haft en ren prøve for flere år siden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-13 17:17

Få en brøndborer eller et af de firmaer som sælger filtre til drikkevands behandling, til at behandle.

Men er det e-coli eller bare coliforme

Hentes vandet direkte i brønden, eller er der en boring - altså et rør som stikker dybere.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-02-13 23:14

Det er bakterier der ikke er farlige men bare indikerer at der nedsivning direkte til brønd fra overflade.

Vandet hentes direkte i brønden jeg har et kildeudløb i min have