/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvorfor lukker folk ikke deres spørgsmål
Fra : stormfeldt
Vist : 463 gange
50 point
Dato : 06-06-03 18:02

Hejsa
Jeg har et spørgsmål, som jeg nok ikke kan være helt alene om

Hvorfor lukker folk ikke deres spørgsmål når de er besvaret ?
Det forstår jeg simpelthen ikke, her sidder man og roder rundt i tonsvis af besvarede spørgsmål. Kunne Kandu ikke lukke dem så ?

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-06-03 18:09

hvorfra ved du de er besvaret.....det kunne jo være folk håbede på et bedre svar, end det de har fået......Kandu skal ikke lukke en skid, så nemt er det...

"her sidder man og roder rundt i tonsvis af besvarede spørgsmål".....jamen kæreste ven da, så lad for f...... da vær med det...

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 06-06-03 18:10

Jeg har et par spørgsmål der ikke er lukkede, grunden dertil er at jeg ikke har fået svar på mine spørgsmål jeg kunne bruge til noget. Derfor er nogle af mine spørgsmål ikke lukkede, men kan selvfølgelig ikke svare for andre.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 06-06-03 18:11

Hej Stormfeldt!

Du har egentlig så evig ret; men egentlig kan vi vel dele det i 2 klumper?

1). Der er mange spørgsmål, som er besvaret - og spørgeren har sagt pænt tak - men andet sker ikke.
2). Spørgsmål, hvor der er kommet kommentarer; men de ikke har løst problemet.

Til de første er der ingen tvivl om, at det er for dårligt at de ikke bliver lukket.
Til det andet ( og jeg har selv nogle, som aldrig er blevet besvaret/problemet afhjulpet ) hvad gør man der?

Jeg kunne selvfølgelig lave en ekstra profil - og lave en "dummy" kommentar - som jeg efterfølgende selv accepterede som svar. På den måde kunne jeg så ligge og jonglere med point.
Dette er jeg meget modstander af, da det for mig lugter for meget af point rytteri.
Egentlig ville det være rart, hvis man havde mulighed for, at lukke et spørgsmål - og returnere pointene til kandu.dk

På den måde kunne man "betale" for muligheden for at spørge - men da der ikke var nogle brugbare svar - så var der heller ikke nogen, som kunne "tjene" på det.
Systemet burde kunne lavet automatisk, så en meddelse blev lukket for yderligere kommentarer - og pointene trukket på brugerens konto. Selvfølgelig skulle der så heller ikke "betales" for at kunne læse tråden.

Bare lidt kommentarer - og idéer til dit spørgsmål.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 06-06-03 18:12

Ja, der skulle nok være en tidsfrist for, hvornår spørgsmålene bliver lukket. Men jeg tror også at mange folk lader deres spørgsmål stå åbne lidt, hvis de ikke synes at de har fået svar. Jeg plejer selv at lade dem stå åbne i en periode, medmindre der selvfølgelig kommer et godt svar. Desuden godkender jeg ikke mine spørgsmål, hvis der bare kommer en eller anden kommentar, som jeg absolut ikke kan bruge til noget - også selvom der kun er en som svarer på det. Men jo, jeg synes også at de skal lukkes. Måske efter en måned Og så lade pointene for spørgsmålet blive annuleret. For jeg tror også tit det er tilfældet, at nogle glemmer at de har stillet et spørgsmål herinde - og så måskke aldrig vender tilbage.

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 06-06-03 18:23

Jeg kan sagtens forstå at et svar muligvis ikke er svar nok, det er jo ikke dem jeg tænker på. Men der ligger masser af eksempler på spørgsmål, hvor der kun findes ét svar. F.eks. navnet på en sang, eller kunstner. O.lign. så de kan jo ikke vente på et bedre svar.
Men jeg har nu også set andre eksempler.

Jeg tænker i denne forbindelse slet ikke i point, da det ikke er på grund af dem jeg er her. Jeg synes som mange andre, at kandu er en rigtig god side, hvor man kan få svar på snart sagt alt. Og hvor man kan glæde sig over at hjælpe andre.

Men skal vi endelig tale om snyd med point, så er det vel lige så meget snyd, ikke at lukke spørgsmålene, for så kan man jo beholde sine point

Men som sagt er de point nu ikke så vigtige, bortset fra at der sikkert sidder mange og bruger tid på at finde svar på folks spørgsmål, og de føler måske ikke det er det værd, hvis folk ikke accepterer deres brugte tid, ved at lukke spørgsmålet.

Til sidst vil jeg lige gøre opmærksom på, at mit spørgsmål er ganske venligt ment.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-06-03 18:29

Der er jo også den mulighed, at nogle spørgere kun lige er inde og spørge, og glemmer så alt om det.
Emesen.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 06-06-03 18:31

bliver pointene ikke trukket fra ens "konto" allerede når spørgsmålet udgives?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 06-06-03 18:34

Hej alle

Der har været en tidsfrist på 14 dage, dengang formodet svar eksisterede. Det betød i teorien at alle de indlæg der indeholdt et formodet svar blev lukket ned til fordel for den der havde lavet det formodede svar. Systemet blev dog misbrugt og brugerne kunne ikke finde ud af at afvise formodede svar derfor blev det sløjfet igen :

http://www.kandu.dk/dk/tip/3139

Smitty har ret i sine 2 punkter, men der kan være andre grunde. Det er ikke specielt let for ikke edb-kyndige at se hvordan man lukker et spørgsmål. Så en del brugere, (vil jeg gætte på) aner simpelthen ikke at de stadig har åbne spørgsmål.

Et andet princip jeg selv følger er at selv om jeg ikke har fået besvaret mit eget spørgsmål perfekt, kan jeg at se at mange har brugt tid og kræfter på at forsøge at hjælpe. Derfor lukker jeg altid mine spørgsmål efter en tid alligevel. med point til den der har hjulpet bedst.

En ide kunne være at foreslå Kandu, at man efter en periode (et halv år?) sendte en høflig mail til brugerene hvori der stod at man gør opmærksom på at der stadigt er åbne spørgsmål og en lille instruktion i hvordan man kan lukke dem, hvis man ønsker dette. Ikke noget med pres, men en høflig orientering til dem der måske ikke er klar over det.

Jeg oplever det iøvrigt kun som et problem, når jeg er på udkig i arkiverne efter et svar på et af mine egne spørgsmål. Der kigger man kun i de lukkede spørgsmål, men løsningen kan sagtens stå i et af de åbne

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 06-06-03 18:35

Jo maibrit, pointene bliver trukket ligeså snart spørgsmålet er oprettet

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 06-06-03 18:38

ja, jeg giver nogle gange også point til nogen, som har gjort et godt stykke arbejde med at finde svar. Men nogle gange får man altså også en eller anden helt lam kommentar, som slet ikke har noget som helst med det man spørger om at gøre. Det vil jeg ikke give point for. Og hvis det så er det eneste svar man får - hvad gør man så????

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 18:39

Emesen skrev :
Der er jo også den mulighed, at nogle spørgere kun lige er inde og spørge, og glemmer så alt om det.
Emesen.
Jo det tror jeg faktisk osse - der er vel osse en del der kommer her meget sjældent og ikke tænker mere over det.....

jeg er ikke så ked af de ikke lukker dem - snarere at de ikke gider melde tilbage om hvorvidt de indkomne svar er brugbare eller ej.

Jo majbritt - pointene trækkes fra kontoen med det samme....

så dem beholder man ikke stormfeldt.... jeg tror som sagt at en del af dem "glemmer" alt om det, når de har fået det de kom efter!!!!!!!!! - og en del kan vel tilskrives sjusk.

Så er du "ked" af det kan du jo opfordre de forskellige til, at få lukket - der er vist intet andet du kan gøre ved det.

.:*God Pinse*:.

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 06-06-03 19:18

Ok det var jo i alt fald mange gode bud, og det er helt rigtigt, nogle glemmer det sikkert igen og kommer måske aldrig herind merre ?
Jeg kom tilfældigt forbi Kandu i oktober 2002 og er først begyndt at bruge den rigtig meget her indenfor de sidste måneder. Så det forstår jeg også udemærket.
Men jeg vil dog holde med Fnollerpige i at det er irriterende at man ikke finder ud af om de kan bruge svaret.
Og jeg er skam også klar over at mange ikke aner hvad de skal gøre herinde, men det kunne Kandu jo råde bod på

Nu står jeg så med problemet hi hi... hvem har besvaret mit spørgsmål, den er skam heller ikke altid nem !

Men tak skal i have alle sammen

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 06-06-03 19:18

Ok det var jo i alt fald mange gode bud, og det er helt rigtigt, nogle glemmer det sikkert igen og kommer måske aldrig herind merre ?
Jeg kom tilfældigt forbi Kandu i oktober 2002 og er først begyndt at bruge den rigtig meget her indenfor de sidste måneder. Så det forstår jeg også udemærket.
Men jeg vil dog holde med Fnollerpige i at det er irriterende at man ikke finder ud af om de kan bruge svaret.
Og jeg er skam også klar over at mange ikke aner hvad de skal gøre herinde, men det kunne Kandu jo råde bod på

Nu står jeg så med problemet hi hi... hvem har besvaret mit spørgsmål, den er skam heller ikke altid nem !

Men tak skal i have alle sammen

Hilsen Stormfeldt

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 60 point
Dato : 06-06-03 19:22

Du lader det bare stå åbent, hvis du ikke har fået det rigtige svar

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 19:23

Jammen skal det absolut lukkes - der er ikke stillet noget egentligt spørgsmål, du startede blot en debat .... men jeg vil så lige sige at du måske skulle have lavet den i "Smalltalk" ....
- det var jo blandt andet det den blev lavet for

Karina

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-06-03 19:24

Du kan da bare lade spgm. stå, så kan det være der er en der finder svaret en dag.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : stormfeldt

Dato : 06-06-03 19:27

Tak for svaret srhansen.

Dén var i alt fald god! din sidste bebærkning.

Men dog ikke grund til at du besvarede det bedst

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 06-06-03 19:31

Jeg spurgte hvorfor folk ikke lukker deres spørgsmål ?

Og jeg har fået nogle gode svar, som jeg godt kan se der er noget rigtigt i.
Så jeg mener det var et spørgsmål. Måske bruger jeg heller ikke Kandu helt efter reglerne, men det kan jeg se på svarene herinde at det er der også plads til. Men jeg mente altså det var et spørgsmål.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 06-06-03 19:32

Haha, ja jeg kunne ikke dy mig , men der var andre der fik samme ide kan jeg se