/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
hardware
Fra : js2706
Vist : 624 gange
100 point
Dato : 13-02-13 20:57

Jeg har lige installeret Linux Mint, og skulle så i gang med printer og scanner. Begge er HP produkter, men for mig ser det ud til, at de kun kan bruges på Windows. Har jeg ret - eller hva'? Og hvad skal man ellers anskaffe for at få gang i "butikken". Computeren er ikke på nettet, så jeg har brugt installations-cd'erne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-13 21:04

Nej du har ikke ret HP er ret godt forudstyret med drivere til Linux, det skal være en ud af tusind enheder som ikke kan bruges med Linux Mint, her hos mig satte jeg bare usb kabel i og tændte printeren, et øjeblik efter var printeren klar til brug.
Fortæl mere om dit problem så du kan få en god oplevelse med Linux Mint
Har du forsøgt manuelt at installere printer?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-13 21:05

Citat
Computeren er ikke på nettet
det er et must at være på nettet indtil alt er opdateret og alle enheder installeret, det er muligvis her at problemet er

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-02-13 21:08

At det er hp produkter, betyder ikke automatisk de ikke understøttes i linux. Dog så er linux ikke målgruppen når hp laver produkter, og derfor kan du ikke bruge de medfølgende cd'er. Du må igang med at søge information på nettet.

Andre herinde kan måske hjælpe dig yderligere, men du er meget sparsom med informationer. Hvilke præcise modeller forsøger du at tilslutte. Oplys model nummer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-13 21:16

Citat
jeg har brugt installations-cd'erne.
det får du ingenting ud af, CDerne er til Windows eller Mac, drivere til printer er indbygget eller hentes på nettet, hvis du er heldig så er driveren til din printer indbygget i systemet eller må du tilslutte computeren til internettet og opdatere, der sikkert meget andet som trænger til opdatering hvis du aldrig har været på nettet

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 13-02-13 23:37

Ok, jeg må så på nettet og forsøge igen. Der er også programmer, som jeg alligevel skal hente herfra
(XnWiew og Audacity bl.a.), så jeg må på den. Jeg vender tilbage - men foreløbig tak!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-13 02:05

Audacity er fin men glem Xnview det er et Windows program, du må lære at tænke i Linux baner når du har Linux på computeren, GThump er en fin erstatning for Xnview og lignede Windows programmer.
Prøv klikke på Menu og på Indstillinger og igen på Programhåndtering, der finder du masser af programmer til både det ene og det andet, programmer er delt op i kategorier, under Udvalgte finder du Audacity lyd program, Thunderbird mail program, Skype til chat og snak og Wine som er en program starter til Windows programmer, Windows programmer kan i nogle tilfælde godt køre på Linux med Wine til at starte programmet, men det er langt fra alle programmer og tit er nogle væsentlige funktioner ikke tilgængelige, så derfor brug software udviklet til Linux,
til billed behandling er Gimp helt fortræffelig men også Picasa og GThump bør nævnes, hvis du vil printe billeder så bør du have programmet Photoprint.
Måske er det en 3 i 1 printer du har og så kan du scanne med Simplescan som er med i Linux fra start, har du prøvet at scanne med den? Den scanner både billeder til .png eller andre formater og dokumenter til pdf filer, der findes også ocr software med dansk tekst til scanning men der må du spørge de virkelige nørder om hvordan man får det til at virke, det er ikke for almindelige brugere, det er det forøvrigt heller ikke hvis din printer ikke er på listen med Linux kompabilitet, men det tror jeg den er HP er godt udstyret med Linux drivere:
http://openprinting.org/printers
listen opdateres hele tiden så selv om din printer ikke findes på listen er den måske allerede i Cups på computeren, begge min printere er på listen 1 Photosmart C3180 og 1 Deskjet F2280 og de kan scanne begge to med Simlescan

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 14-02-13 09:50

Tak o.v.n.! Mit grej er efterhånden lidt halvgammelt, og det er måske et problem. Mine 2 printere hedder hp diskjet 3650 & 5655 - men scanneren er helt ny og lige pakket ud: hp scanjet G 2710. Desuden har jeg en ældre scanner CanonScan 5000, som ikke kan køre på Windows 7 - man er holdt op med at lave drivere til de ældre modeller for at tvinge os til at udskifte! Det siger de lige ud. Og om den kan køre på Linux Mint, er jo nok tvivlsomt. Jeg printer ikke billeder - jeg har forladt papiret og er i gang med at scanne gamle fotos, både s/h og farve. Det er sjovt og spændende, men osse nyttigt, fordi man får rettet op og restaureret på de gamle minder. Og derfor skal jeg jo bruge et billedprogram, og gerne et, som ligner XnWiew mest muligt. Jeg kan godt se, at alt dette er en udfordring. Foreløbig har jeg printet dit svar ud, og så ta'r jeg det fra en ende! Men først skal jeg have slæbt Linux'en ned fra 1. sal og sat den til netstikket i stueetagen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-13 11:51

Husk at installere din hardware og diverse programmer mens computeren er på nettet, der skal hentes nogle pakker som hentes automatisk når du installerer med internet forbindelse.
Citat
først skal jeg have slæbt Linux'en ned fra 1. sal og sat den til netstikket i stueetagen
hvad med en trådløs forbindelse?
Begge dine printere er på listen så der skulle ikke blive besvær med at få printet
Det bliver måske sværere at få scanneren til at virke, jeg ved ikke om du kan bruge Canon med Linux men måske få HP scanneren til at virke men ikke optimal, der skal måske bruges en driver til HP ScanJet 3800 den er lidt nørdet at installere og giver kun basis funktioner, men giv ikke op før det er forsøgt og du kan prøve Xsane hvis ikke Simlescan kan finde scanner, Xsane vil være at foretrække frem for Simlescan når du arbejder med billeder som skal ind på computeren og bearbejdes Gthump har lidt billedbehandling og er meget nem at bruge, Gimp kan det hele men man skal øve sig før man mestrer det program, søg for eksempel på Youtube med søgeordene: "gimp tuborial" så bliver der nogle ret oplysende film at se hvordan du bruger Gimp til at bearbejde billeder, Gimp er med når du har installeret Linux Mint mens Xsane er i Programhåndtering i kategorien Grafik og under kategorien skanner, dobbelt klik på Xsane og klik på Installer, vent til programmet er installeret,
sane står for "Scanner Access Now Easy" jeg vil oversætte det til "nem adgang til scanner" den benytter indbyggede muligheder til automatisk at finde og bruge næsten enhver scanner.
Spørg igen hvis noget kræver mere udbybende forklaring eller hvis du løber ind i problemer
Link til Gimp brugs anvisninger:
http://www.youtube.com/results?search_query=gimp+tutorial

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-13 12:06

For sjovs skyld scannede jeg lige et postkort fra min søster og svoger som var på ferie i Tanzania, jeg brugte Xsane og min HP Deskjet F2280 og du kan se resultatet her:
http://peecee.dk/upload/view/401604
billedet er ikke bearbejdet med noget billed program efter scanning