/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Brugt bærbar
Fra : begga
Vist : 790 gange
40 point
Dato : 13-02-13 18:13

Er det en god ide at købe en brugt bærbar? Jeg tænker på man ved jo ikke hvad der ligger på den f.eks børneporno. Hvis jeg skal køben en bærbar computer som skal bruges netsurfing, downloading af musik, som tv men ikke til de store spil hvilke specifikationer skal den så have?
Håber der nogen der gider at hjælpe

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-02-13 18:26

Den største fare ved at købe en brugt bærbar er at den kan have skjulte fejl, som du først opdager efter flere dage, f.eks. dårligt batteri, ustabil, slukker, osv. Hvis du køber en brugt computer, så start med at formater harddisken og geninstaller alting, så er du sikker på at der ikke ligger noget snavs på den.

Det er ikke let at sige præcis hvilke specifikationer den skal have for at kunne det du ønsker, det der kræver mest er nok at se TV, så prøv det, inden du køber.

Hvis du kikker dig for, kan du få en rimelig bærbar til halvdelen af hvad en ny koster, så det kan være en god idé.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 13-02-13 18:28

Tusind tak for svaret. Det er rart at have med i overvejelserne. Jeg tænkte på om en brugt bærbar måske også er mere "brugt" end en brugt stationær.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-02-13 18:32

Der er flere mekaniske fejl på bærbare end stationære, flere ting der knækker, bliver ustabile, den bliver for varm, osv. Og går én ting i stykker, er du ofte nødt til at smide den ud, på de stationære kan du oftere skrifte den del der går i stykker. Så risikoen ved brugte bærbare er større end risikoen ved brugte stationære.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 18:48

Man sælger en bærbar af 2 grunde,
enten har ejeren problemer med den, begynde tab af batteri/ varmeudvikling der lukker den OSV
eller også er den ikke up-to-date og skal bare udskiftes, så kan man lave et godt køb.

Derfor jeg aldrig vil have en brugt bærbar, men du kan købe en gammel af mig for 50.-
virker perfekt, men :-D lidt af en oldsag - Win97, med taske og tilbehør, dog uden NET.
Grunden til jag vil have en 50.- er forsi der følger lader og taske med.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-02-13 18:59

køb en ny tablet. en bærbar er snart en oldsag, og tabletten kan du få til en fornuftig pris og det er sgu fremtiden

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-02-13 19:03

Jeg ville nok gå efter en brugt IBM eller Lenovo, det er solide maskiner, man kan få en rimelig til 1500,- Havde jeg 3000 ville jeg købe en ny. Der er mange der skifter deres bærbare ud, fordi de vil have en der er hurtigere, f.eks. til spil. Begga stiller ikke specielle krav, så det burde være muligt at finde en brugt.

Jeg ville aldrig købe en tablet, jeg aner ganske enkelt ikke hvad jeg skulle bruge den til.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 13-02-13 20:15
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-02-13 20:37

ultra2, dit link illustrerer sådan set fint et af de store problemer med at købe brugt. Hvis der skal være nogen som helst ide i det, skal prisen være under 2000 for en computer der opfylder beggas behov, dem er der ikke ret mange af. En ny til 3000,- kan fint opfylde behovet.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 13-02-13 22:33
Kommentar
Fra : begga

Dato : 14-02-13 14:15

Det er virkelig rart med lidt input. Nej, der er vist ikke grund til at købe en brugt hvis den koster over 1500kr. Hvad er forskellen på en bærbar og en tablet?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-02-13 14:24

En tablet er en computer uden tastatur, du skriver på skærmen, mest kendt er nok iPad. De ligner en forvokset smartphone.

F.eks: http://www.elgiganten.dk/catalog/pc-hardware/dk_tablet/tablet

Hvis du skal have en fornuftig tablet koster de næsten lige så meget som en bærbar.

computercity har et par billige bærbare med skærm i fornuftig størrelse, de passer vist fint til dine behov:
http://www.computercity.dk/category/3970233/15-16-tommer-skaerm

Kommentar
Fra : begga

Dato : 14-02-13 14:39

thanks

Kommentar
Fra : begga

Dato : 14-02-13 14:50

Det kunne jo være man skulle købe en ny tablet og en rigtig billig brugt stationær. Kan man tilslutte et tastatur til en tablet? Kan man tilslutte et andet tastatur til en bærbar?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-02-13 15:15

Jeg ville hellere satse på en god smartphone og en god stationær, og springe tablet over. Eller en god bærbar.

Med brugte PCer skal du også lige overveje at de ofte kører Windows XP, der ikke bliver supporteret mere end et år frem. Du kan i mange tilfælde godt opdatere til noget nyere, men det koster.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-13 21:53

Køb en brugt firma computer fra en som giver garanti på varerne, firmaer kan naturligvis også være kriminelle men har sandsynligvis renset harddisken for det meste inden de solgte den brugte til Brugtecomputere:
http://www.brugtecomputere.dk/product/lenovo-t60-core2duo-183160dvdcd-rw141win-xp-pro-1752/ bemærk at den er med det forældede styresystem Windows XP
en ny billig bærbar computer kan lige så meget og behøver ikke koste ret meget mere end en brugt, her den billigste hos Proshop:
http://www.proshop.dk/Baerbar/HP-630-2292316.html