/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel =sum(a1:a10)
Fra : kondivand
Vist : 525 gange
50 point
Dato : 11-02-13 21:18

Kan man i sumformler, sum.hvis osv. blot referere til en værdi i en celle, der angiver hvilken række man starter i og en anden celler, der angiver hvilken række man slutter i.

Det skyldes at jeg har mange sum.hvis i et regneark og nogle gange har jeg kun behov for at det f.eks. skal gælde de første 1000 rækker, mens andre gange er det f.eks. de første 1.500 rækker.

Det vil være rart, hvis jeg ikke skal ændre rækkenr. i alle formlerne, men blot kunne have en variabel, hvor jeg sætter et tal for start- og slutrække.

Håber det er til at forstå

Kommentar
Fra : sion

Dato : 12-02-13 11:26

Du kan lave en hjælpe-kolonne, hvor du i hver række skriver rækkenummeret. (f.eks. med formlen RÆKKE()).

Herefter kan du med formlen SUM.HVISER() lave din sum i de ønskede rækker, eksempelvis:

=SUM.HVISER($B:$B;$A:$A;">="&$X$1;$A:$A;"<="&$X$2;$B:$B;">"&100)

... hvor jeg antager, at hjælpekolonnen med rækkenumre er kolonne A.
... hvor jeg antager, at du vil summere værdierne i kolonne B.
... hvor jeg antager, at du definerer opslagsrækkerne i X1 og X2.
... hvor jeg antager, at det du oprindeligt bruger SUM.HVIS-formlen til, er at summere de værdier, der er større end 100.

Mvh. Simon