/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Elektronisk aquastop giver stød
Fra : ritter666
Vist : 632 gange
71 point
Dato : 09-02-13 19:15

Hej,

jeg har lige købt mig en opvaskemaskine med elektronisk aquastop. Det kører fint det hele....Dog giver omgivelserne af metal svagt stød når maskinen kører, fx. håndvask og vandhane. Det eneste jeg har gjort er at tilslutte vandtilførslenslangen til et vandudtag med ballofix-ventil, og så eller sætte stikket i stikkontakten .Forstå ikke helt, hvad der sker. Maskinen har ikke et jordstik, er det mon det, der er problemet, men det kan det vel næppe være når den ikke er født med det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 19:18

Det er fordi stikket kun har 2 ben og der mangler jordbenet som gør at du ikke får stød.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-02-13 19:25

Det har alle mine maskiner uden jordstik gjort, rimelig ubehageligt/ overrakende men tvivler på det er fejl på maskinen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-02-13 19:25

Maskinen er født med et eurostik og mangler den stikdåse/vægudtag, der hører til.
Kig efter på stikproppen: Sidder der ikke et blankt metalbånd på hver side? Du skal få én eller anden til at opsætte en stikdåse hertil med jord, nul og fase.
Hvis du har en stikdåse med et hul i midten, er det nok nemmere og billigere at klippe eurostikket af maskinledningen og skifte til et gammelt dansk trebensstik - som er uforskammet dyrt!
vh
pbp

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-02-13 19:29

der er helt sikkert jord i det stik som maskinen er leveret med, men det er jo ikke sikkert at du har en ordentlig jordforbindelse i din installation.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-02-13 21:10

Min opvaskemaskine giver også stød en gang imellem og der er kun 2 ben i stikket.

Det er vist helt almindeligt når der ingen jord er i stikket.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-02-13 22:56

Alle opvaskemaskiner har en stikprop med jordforbindelse - men det er først for nylig (det sidste års tid) det er blevet lovligt at sætte en europæisk stikdåse op i Danmark med jordforbindelsesfjedre i siderne.
Af rimeligt civiliserede lande er det bare Danmark og UK, som ikke har haft ordentlige stikdåser/vægudtag med jord de sidste mange år.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-02-13 10:59

Der skal jordforbindelse til en opvaskemaskine. Din installation er ulovlig og potentiel farlig.

Før eller senere kommer der overgang i enhver opvasker . Om ikke andet når vamelegemet ad åre er tæret.
Mewn det er så fjollet i Danmark at næsten alle stikkontakter med jord ikke passer til den universielle Euro stikprop, som maskinerne bliver leveret med.

Bedste løsning effer min smag er at få sat en fransk stikkontakt op i stedet for den fjollede danske.
De er lovlige i Danmark, men ni ud af ti elektrikkere kan ikke finde ud af det.

Den næstbedste løsning er at købe en overgangsadapter fra universal til dansk stikprop med jord.

Lad være med at montere andet end en adapter selv.
Amatører får for let byttet rundt i de tre ledninger.

Hvis der ikke er jordledning i din stikkontakt er denulovlig til opvaskemaskine.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-02-13 21:34

Det var dog afskyeligt at sætte fransk vægudtag op. Svenskerne laver nogen særdeles udmærkede af slagsen, og så er de til at købe for menneskepenge.
Ellers er jeg enig med transor i, at når du ikke selv gennemskuer sagen, skal du enten få en fagmand til at sætte et nyt vægudtag op eller få nogen - formedelst en flaske - til at sætte et oldnordisk dansk trebenet stik på.
vh
pbp

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-02-13 05:15

Den eneste grund til at de danske stik ikke er den model der bruges i hele. Europa er at Danmark er et for lille land men sikkerheden er lang den største i den danske model.
1 de danske stik skal være med børnesikring det har de andre dog nu også begyndt på
2 hvis en jordledning har dårligforbindelse eller knækker så er der ingen dele som sidder og strutter (metal ledende dele) lige ud i luften som et lille bran kan komme til at røre ved med mindre at barnet har nogle finger som er 4 cm i tykkelsen

Ring til en elektriker og få lavet et jordstik til din opvaskemaskine

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-13 19:33

Der er det elendige ved det gamle danske system at man kan sætte en stikprop uden jordben i stikkontakten, selv om den er med jord og apparatet skulle have haft jordforbindelse.

Det kan man ikke med det franske system.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-02-13 00:17

Igen er grunden til dette at Danmark er et alt for lille land/marked men der er langt større sikkerhed ved de danske stikkontaktor og i sær imod indirekte stød /børn