/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ventilation i hus 136m2
Fra : PC-FTW
Vist : 646 gange
40 point
Dato : 06-02-13 19:25

Hej jeg skal ha sadt en ventilationanlæg op i huset..huset er et 1 plan hus på 136m2 og har 4 værelser,køkken,bryggers,stue,stor wc med bad,lille wc,walkin closet,viktualierum.

hvilken et anlæg skal man vælge? (anlægget skal stå på loftet)
hvor store skal de rør være?
hvor store skal kontrolventilerne være i de forskellige rum? ø100 eller ø125
hvor skal man ha indblæsning og hvor skal man have udsugning?

noget jeg har glemt at fortælle? håber der er en som kan hjælpe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-13 22:00

Lavet ordentlig hedder det:

hvilken et anlæg skal man vælge? (anlægget skal stå på loftet) Genvex Energy I
hvor store skal de rør være? Afhænger af design, skal dimensioneres (og balanceres)
hvor store skal kontrolventilerne være i de forskellige rum? ø100 eller ø125 (afhænger af design)
hvor skal man ha indblæsning og hvor skal man have udsugning? Indblæsning i ophold, sug i vådrum+køkken.

Hætter skal være ITA/ITA fra Øland eller THAV/THFV fra Exhausto.

Kommentar
Fra : PC-FTW

Dato : 06-02-13 22:22

Hej 3773

kan se Genvex Energy I har ø160 i tilslutning..er ø100 rør og ø100 kontrol ventil så ikke få lidt ?

hvad med voksenssoveværelse skal der være udsugning der eller indblæsning?

walkin closet & viktualierum hvad er bedst at have der udsugning eller indblæsning?

er der en simple måde eller et program man kan bruge til at dimensionere det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-13 22:26

Balancering kræver fingerspitzgefühl. Det kan du ikke læse om nogen steder.

En skitse + stykliste kan du få for en tus eller to, hvis du ved hvem du skal spørge!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-13 22:27

Du kan også få en"værdiløs" ikke balanceret gratis.

Kommentar
Fra : PC-FTW

Dato : 06-02-13 22:35

hvad med disse her 2 hvad plejer man at gør der?

hvad med voksenssoveværelse skal der være udsugning der eller indblæsning?

walkin closet & viktualierum hvad er bedst at have der udsugning eller indblæsning?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-13 22:41

Tjaaa, jeg vile da vælge at sove i frisk filtreret luft udefra, dvs indblæsning der.
Walkin afhængig af design (det kommer anpå hvordan tingene går op). Viktualie ingenting, men naturig ventilation, hvis det er et gammeldags spisekammer. Igen afhængig af hvordan balancen bliver - huset skal jo ikke overventileres, men samtidig skal BR overholdes!!!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-02-13 10:21

Hvor mange gange skal luften i hus på ca. 340 m3 udskiftes i timen?
Sug/tryk afgøres af ventilator/rør, samt indstilling af de enkelte ventiler i loftet.
Normalt vil man have luftventiler med luft ind i værelser, soveværelse, stue og køkken, og luftventiler med luft ud i bryggers, stue, køkken og bad.

De forskellige anlæg der installeres, er dimensioneret til de pga. antal m3. Efterfølgende kan hastigheden justeres op/ned for større/mindre luftfornyelse.

Vi har et norsk anlæg med vamegenindvinding, op til 92%, installeret i 2000 med 125 mm rør, formeldst 35.000 kr. Hertil kommer isolering af rørene, som kan været temmelig dyrt. Vi valgte, at få efterisoleret loftet, med papirgranulat på 150 mm + 150mm ekstra oven på rørene. Samtidig fik vi hulmurisoleret garagen. Denne operation kostede 12.000 kr. - den gang.

heretil kommer så driftudgift til strøm hos os, på mellem 800-1.200 kr. årligt afhængig af hastigheden på anlæget. Herudover en filtefornyelse hvert andet år til 375 kr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-02-13 22:25

Glem det Alka. Der er kommet et par nye bygningsreglementer siden. Dit anlæg ville langt fra kunne godkendes idag. Kravene er langt langt skrappere nu.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-13 10:56

Nyt ventilations bruger formentlig ca for 700 kr strøm i så lille et hus. Filtrne er smid væk filtre og kan absolut max holde et år (afhænger dog væsentlig af hvor meget smog i har i luften)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-02-13 10:09

3773 gider du at henvise mig tll de krav anlæget ikke lever op til i dag, for de kan da (formentlig) kun blive en fordel for mig, at de honorere de nye krav. Hej.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-13 10:22

Simpelt Alka. Mål anlæggets elforbrug og luftmængde. Udregn SEL og se at det overholder den så ikke!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-02-13 12:02

Hvad skal elforbruge være? Hvad skal luftskifte være i m3? Efter de nye bygningsreglementer 3773? Du må jo kende de nye værdier og værdierne på mit anlæg, siden du kan:

Citat
Dit anlæg ville langt fra kunne godkendes idag. Kravene er langt langt skrappere nu.

Det er ikke noget jeg skal beregne. Jeg skal bare slå de op i mine kapacitetsdiagrammer i tekniske info for anlæget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-13 22:11

Det ved jeg da Alka. Du har en Covent årgang 1998. Og kravene i dag hedder overholdelse af BR kravet til ventilation med et max forbrug på 1000J/m3/s. Og det behøver du ikke engang at forsøge at måle. Da de regler trådte i kraft, var der ingen aktører på det danske marked overhovedet der havde noget der overholdte reglerne. Ergo er der ingen grund til at fumle rundt i gamle utidssvarende installationer. Både kanaldimensionering, kontrolventildimensionering, modtryk i veksler og især hætter gør at det ikke tilnærmelsesvis overholder gældende lovgivning fra de sidste to opdateringer af BR. Klart et af de fine anlæg fra dengang, men duer ikke idag. Iøvrigt er bedre filtreringsgrad også ønsket i dag (undtaget for Nilan).

Men skil den ad engang imellem Alka, og rens den og hold den gående. Det er et fint gammelt aggregat. Når engang du skal skifte ventilatorer kan du overveje måske at opdatere til nogle nyere ventilatorer med EC motorer og den slags narrestreger. Det kunne måske spare nogle få kr og lade dig komme lidt længere ned i forbrug. Men eller kan der skaffes masser af bytte-lige-over dele, og det er langt det billigste.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-13 22:20

Til OR Alka, reducerede man overnight det tilladelige tryktab til omkring en fjerdedel i kanalsystem mm. Endnu mere i hætter. Aggregaterne måtte man forstørre svarende til ca een størrelse, og der måtte findes ventilatorer med langt større virkningsgrad, end de billige italienere der var normen dengang. Derfor er tingene idag forsynet med bagoverbøjede skovle istedet for scirocco skovle. Og motorerne er EC motorer for at mindske tabet ved regulering.

Derfor er anlæggene idag lidt sværere at håndtere og lave, hvis det skal være top-dollar. Du må ingen tryktab have. Dine hætter bliver pisse dyre. Spjæld kan du ikke tillade dig at bruge - altså du kan dårligt indregulere, men bliver nødt til at vide lidt om kunsten at balancere. Det er lidt broget at forstå, men skubber du luft - altså indblæsning - har luft en tendens til ikke at ville dreje. Trækker du i luften, er det i højere grad de rene statiske modstande der bestemmer. Altså om du suger eller puster, så vil et kanalsystem opføre sig forskelligt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-02-13 10:06

OK 3773, men Covent CM1, årgang 1998 er install. i 2000, så jeg i manualen.

Kravene:
Bygningsreglementet stiller følgende krav til ventilation:
• Et luftskifte på mindst 0,5 gange i timen i opholdsrum og boligen totalt
• Udsugning i vådrum med følgende minimumsluftmængder:
72 m³/h i køkken, 54 m³/h i badeværelse og 36 m³/h i bryggers og særskilt toilet
• Tilførsel af friskluft uden at skabe trækgener
• Konstant ventilation 24 timer i døgnet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-02-13 19:24

Du gider bare ikke høre, vel Alka? Hvor meget strøm bruger den? Der vælter det nemlig. Datidens ventiatorer havde normalt oprindelse i Italien og var grundet INGEN KRAV, ikke specielt økonomiske. Dette medførte så også en vis ligegyldighed i designet omkring kanaler og hætter. Derfor bruger sådan et gammelt anlæg antagelig omkring det dobbelte af tilladt til at tilvejebringe den iøvrigt korrekt angivne, og stadig brugte luftmængde. Forskellene fra dengang er derudover at nedregulering i forhold til nominelle luftstrømme ikke tillades. Dvs har du to bade værelser, et bryggers og et køkken, SKAL specifikt el-forbrug overholdes ved 216 m3/h. Det kan de gamle installationer langfra, og ligger normalt med mellem 2 og 3 gange så stort forbrug.

Covent anlægget er så ganske fint for datiden, men duer ikke i dag. Lidt lig en GOLF 1 diesel. Ingen imponeres af 50 hk og kun 13 km/liter. Og god energimærkning får man ikke.

Dermed ikke sagt, man skal fare afsted og skrotte gamle Covent anlæg og andet fra dengang. De var ikke så tossede dengang, og man bør lade dem køre og om fornødent renovere, indtil anden lovgivning forhindrer een i dette. Men de bør/må ikke nyinstalleres. Og renoverer man, er der ingen der forhindrer en i at opdatere dem lidt, hvis det er muligt (og det er det).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-02-13 19:27

...og der lovgiver man ikke tilbagevirkende. Forrige BR var 2006 og gældende 2010. Men alligevel lidt. Bygger du væsentlig om, gælder 2010 pludselig.