/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
gammel teaktræ chartol
Fra : willlliam
Vist : 1115 gange
100 point
Dato : 04-02-13 14:17

Har arvet et gammelt, beskidt, nikotinpåført teaktræ's chartol.
Selve bordpladen er næsten sort af sved, arbejde og patina.
Hvordan får vi et sådan juvel til at se flot ud igen?
Send gerne links til hjemmesider eller kilder.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-02-13 14:30
Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 04-02-13 14:45

det er da vist udendørs teaktræ -glemte jeg at skrive chartollet står indendørs

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 04-02-13 14:51

Vask chatollet med en opløsning af oxalsyre (pulver, fås i f.eks. Matas - blandingsforhold mv. står på dåsen), skyl efter, lad det tørre og smør til sidst chatollet ind i teaktræsolie.

Møblet bli'r som nyt - jeg gav mine gamle teaktræsmøbler en tur sidste sommer, og det har jeg ikke fortrudt.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-13 17:18

Et gammelt chatol siger du. Så er det næppe teaktræ, snarere mahogni med shellakpolitur. Så vil al hård kemi være dræbende. Gå heller på biblioteket og lån en bog om nænsom møbelrestaurering.
Bortset fra skibsbrug har teaktræ ikke været i brug her til lands i mere end cirka 60 år, så når du skriver gammelt, kan det ikke være teak. Derimod har mahognimøbler været salonfæhige i århundreder, fortrinsvis med politur. En mulighed kan også være mørkbejdste egetræ, men forslaget fra jeanettes mor skal du passe ekstremt på med. Det minder lidt om damebladsdillen med at tage gamle malede møbler og give den en omgang med hammer og stålbørste for at få dem til at se "rustikke" ud.
Er overfladen glat, så er det med politur. Hvis du kan mærke træets årer med neglene, så er det en anden sag, men far med lempe!!
vh
pbp

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-02-13 19:45

For en sikkerheds skyld ville jeg behandle det som teaktræsfiner.

Her er et råd om hvordan man bruger en tynd opløsning af salmiakspiritus:

http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Rengoering/Rengoering-af-teaktraesfiner/e_139_4005.page

i mit hjem, behandlede mine forældre altid teakmøbler ved at slibe ganske let med fint ståluld.

og så blev de smurt ind i teakolie, efterfølgende. De blev rigtig flotte-

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-02-13 11:51

En god måde, at rense træoverflader på, som KKE er lakeret er, at komme tynd syrefri olie på, fx symaskineolie - på en klud og smør et lag olie ud over det som skal renses.
Tag nu meget fin ståluld og køre dette frem og tilbage i åreretningen med let til hård hånd - se efter hvor meget der "går af", skal afgøre trykket. Gentag til fx bordpladen er ren.
Slut af med at aftøre området og gnid pladen ind i et tyndt lag teakolie, indtil det ser "tørt ud".

Dette var, hvad en møbelsnedker, der rensede diverse møbler i Vendsyssel, lærte mig. Han levede af det. Je har brugt det på både teak og palisander, såvel masiv som fineret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-13 12:18

Brug ikke ståluld på teak eller eg. Syren i træet får de afslidte stumper til at ruste, og så er overfladen fyldt med sorte prikker. Brug en grøn skuresvamp , til nød slibepapir korn 180 - 240.