/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
IP adresser
Fra : pedroso
Vist : 518 gange
100 point
Dato : 03-02-13 17:47

Jeg har problemer med at få kontakt til min router og min NAS.

Jeg har fundet ud af at mit interne netværk bruger ip adresserne 192.168.6.x, og ikke 192.168.0.x som jeg havde det før.

Min printer kunne jeg ændre sådan at den havde 192.168.6.194, hvilket gjorde at jeg kunne finde den på netværket.

Men både min NAS og router kan jeg ikke ændre på samme måde. Så det er vel pc'en, jeg skal ændre. Men nu har jeg jo et par stykker, så hvor ændrer jeg det henne?

Jeg forstår ikke at adressen er på 192.168.6.x og ikke 192.168.0.x, sådan som jeg havde det før. Men så længe jeg kan få det til at virke er det også ligemeget.

Så hvordan får jeg det til at virke?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 03-02-13 17:55

Da det hele har virket før med 192.168.0.x adresserne går jeg ud fra at det ville afhjælpe alle mine problemer at skifte tilbage til det. Så hvis det er rigtigt, hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-02-13 18:01

log ind på din router og se hvilken adresse den kører på lige nu. Den ændrer sig jo ikke
Hvad har du ændret siden du pludselig ligger på 182.168.6.x og ikke på 192.168.1.x

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 03-02-13 18:27

Jeg kan ikke logge ind på min router. Det er en firma-router, og de har låst den.

NAS'en har iøvrigt 192.168.1.3 har jeg fundet ud af. Installationsprogrammet har fundet den, men kan så ikke rigtigt forbinde (SynologyAssistant).

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 03-02-13 18:40

Nå, så fik jeg forbindelse. Kunne åbenbart ændre det fra SynologyAssistant.

Men er det korrekt at det er routeren, som bestemmer de der adresser - altså 192.168.6.x og ikke 192.168.0.x ?

Det skulle jo så nødig ændre sig igen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-13 19:27

Hvis du ikke stiller noget i routeren finder den selv på en lokal IP til dem som kobler sig på, dog kun indenfor egen begrænsning.
Det er ikke så godt med en NAS server, som helst skulle have den samme IP og især hvis den har adgang direkte (DMZ)

Hvis du har adgang til den router, kan du sætte faste lokal IP til alle brugerne incl. en printer og NAS server

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-02-13 19:35

Det er korrekt at routeren selv tildeler sine ipadresser inden for de retningslinier den nu har. Lidt forskelligt fra router til router. Men grundlæggende det samme. Og så Eyvind så ganske rigtigt siger så kan du i stedet for at den selv tildeler fra gang til gang, fastlåse de iper du vil bruge til NAS, printer, og for den sagt skyld også din pc. så er du sikker på det ligger det samme sted hver gang og du vil ikke få problemer med et netværk igen i fremtiden.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 03-02-13 19:49

Ja, jeg overvejer også at vride armen om på vores IT afd. så jeg kan komme ind i routeren. Alternativt smide den i havet og købe en jeg har fuld kontrol over.

Det er noget med sikkerhed og vpn forbindelser, som jeg alligevel aldrig bruger fordi det er for langsomt...

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-02-13 11:06

Jo tak, men hvor fastlåser jeg de ip adresser?

Printerens IP var jo fastlåst i selve printeren. Men routeren lavede jo nullet om til et sekstal. Kan den finde på det igen?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-13 11:19

Hvilken router har du kørende ?????????
Du skal i browseren via denne adressee ind i routeren:
http://192.168.x.x og så et brugernavn og password.
X er forskellig fra router til router
Når du så er inde - kan du ændre på tildeling af lokal IP

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-02-13 16:13

Det er en fra TDC. Men jeg har ingen adgang, som jeg skrev. Den er låst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-13 16:19

Tja - så har jeg ikke flere idéer.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 04-02-13 19:45

Tak for svaret Eyvind.