/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
sår og madvare
Fra : mai22
Vist : 1173 gange
25 point
Dato : 06-06-03 10:36

Hej...
Er der nogle der ved hvilke madvare/vitaminer der er gode til "at hele sår" Altså hvis man er opereret og vil have sine sår til at hele pænt... Jeg har hørt at proteiner skulle være godt. Hvilke madvare er der mange proteiner i?

Håber i forstår...På forhånd tak...

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 06-06-03 11:15

Zinkvitamin er sårhelende og man smører gerne sårrandene omkring et sår med zinkpasta som ogsåer sårhelende, men ikke zinkpasta ned i selve såret.
med venlig hilsen sårsygeplejerske

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 06-06-03 11:56

zink er ikke et vitamin, men et grundstof, der i sin ioniserede form er sårhelende.
en vitamintablet dagligt burde være rigeligt for dig til sårheling. (nycoplus eller multitabs)
og så hold såret rent og lad være at strække huden omkring. hold det evt. sammen med tape.
proteiner finder du i al slags kød. spis varieret!!

mvh
beck

Kommentar
Fra : mango

Dato : 06-06-03 16:49

Det er fint med masser af kød, broccoli, ærter, (der er der nemlig masser af jern i også, som jo er fint, du har vel mistet lidt blod ved operationen) Alle slags bønner, baked beans, kidneybeans osv. er også rige på proteiner. Hvis du er til mælkeprodukter er ymer godt, det indeholder mange proteiner. Men ellers, rødt kød, altså oksekød er meget fint. Undgå at fylde dig med søde sager og for mange kulhydrater (brød, kartofler og søde morgenmadsprodukter) de tager bare appetitten fra de andre ting.
Venlige hilsner
Sus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-03 16:51

----Og lad være med at ryge og drikke. Lev sundt.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-06-03 00:59

willlllllliam .... hvor har du lært om SÅR, siden du kalder zink for "zinkvitamin" ... spændende?? er der et produkt på markedet med det navn ??

beck

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-06-03 09:10

Ja Willlliam..det kunne jeg egentlig også godt lide at vide?? Og du skriver du er "sårsygeplejerske??...er det autodidakt???

Venligst
Sus

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-06-03 11:51

håber mai22 fik svar .... ????

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 11-06-03 16:56

Jeg bruger selv Echinamin ( Skal være A.Vogel andre duer ikke) til blærebetændelse, forkølelse o.s.v. det er rigtig godt til immunforsvaret.
Morgenfrue er meget sårhelende.
Man kan drikke det som te eller tingtur, så det virker indefra og man kan lave et kompres til sår og revner.Så du kunne måske drikke teen til at begynde med, for hvis det er et stort sår du har, så ville jeg nok vente til senere og så lægge et kompres på såret.

Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-06-03 23:57

Hej mai22.
Måske kan "Bertelsens lever B" hjælpe. De gør, at huden bliver mere elastisk, hvis man har tør hud. Jeg ved ikke, om de hjælper ved normal hud.
Hvis du køber "Gerimax" (den blå), skulle du være garderet med vitaminer, uanset hvilke der hjælper på sårheling. Men de hjælper nu ikke på huden, så jeg ved ikke, om sår heler hurtigere af vitaminer. Men mine sår heler hurtigere, når jeg bruger omtalte lever B. (kan købes i Matas).

Kommentar
Fra : Maylia

Dato : 18-06-03 19:15

Hvad med Aloe Vera? nu mener jeg ikke at du skal spise det :) - men det virker ihvertfald suverænt når man er forbrændt mv. Det kan fås i alle former, piller, salve, sprays etc.
Protein holding kost er alt fra kød til æg.
Jeg ved at når man kommer hjem efter operation ofte får udleveret en salve - zinksalve kalder jeg den - uden at være ekspert.
Jeg har et stort langt ar fra en hjerteoperation, og det der har gjort det mindre synligt er i det store hele at holde fingrene fra det når det klør og forsøge at lade det være i fred.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-06-03 23:40

aloe vera virker kanon-godt afførende, hvis man spiser det

Kommentar
Fra : Maylia

Dato : 19-06-03 00:05

Beckski
Et eller andet sted håber jeg ikke at du taler ud fra personlige erfaringer - et andet sted håber jeg heller ikke at du taler ud fra observationer - og jeg håber sådan set heller ikke at du taler ud fra hvad andre har erfaret .. :)))) måske har du givet mig billeder i mit hovede jeg ikke bryder mig om :)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-06-03 07:59

Maylia - inden af delene.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-06-03 23:17

hehe ...... ingen af delene.....

hvad hedder det??? --- er såret helet pænt ??