/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LED pære, ensretteren bliver for varm
Fra : lyhne1
Vist : 1262 gange
200 point
Dato : 02-02-13 13:40

Hejsa

Jeg har netop monteret en LED-pære i en lampe, efter ca. 3 min. bliver den så varm at den afgiver røg, jeg hiver pæren ud, og i det samme falder ensretteren af, den er simpelthen blevet så varm, at den har smeltet loddetinnet.

Lampen er én af tre, monteret under nogle køkkenskabe. ensretteren (På pærens print) hedder MB6s. lampesættet består af 3 lamper, de to andre kører med deres almindelige 12v halogenpærer.
Pæren (Eller det hedder vel i virkeligheden et panel?) lyser fint indtil jeg slukkede, da den begyndte at ryge.

Har I nogen bud på hvad der er galt?

VH
Jesper

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-13 14:27

Kortslutning

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-13 14:34

Produktionsfejl. Hen og byt dyret i butikken, hvis den er under 2 år gammel.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 02-02-13 14:45

Hej med jer
Tka for svar.
Det overvejede jeg også selv var løsningen, men jeg ville gerne være sikker før jeg gladeligt monterer den nye LED
Det er selvfølgelig noget Kina-import (Den var godt nok også billig ), så jeg kontaktede sælger (fra Kina) han påstod jeg havde sendt for kraftig strøm igennem..
Det endte i en diskussion, hvor jeg til sidst fik ham til at sende en ny.
Nu vil jeg jo bare vide, om det er mig der førsøger noget umuligt, eller om det må have været en fejl på pæren/panelet..?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-13 15:01

de fleste kina producter er til 110volt

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 02-02-13 15:03

ok. I Kina bruger man ellers 220/230 i væggen..
Dette er til 12V

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-13 15:07

Tænkte mere på de varer der sælges dx.com og andre lignende sider

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 02-02-13 15:57

aah, ok. Ja, de er garanteret tiltænkt det ameriakanske marked.

Jeg ser om det fungerer med den nye pære, når den engang ankommer

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-02-13 18:40

Snakker vi AC eller DC her (de 12 v) ?????

Det er meget vigtigt at vide !!!!

En 12 Volts AC LED lampe kan ikke holde til at køre på DC !!! Så bliver ensretteren lige nøjagtigt for varm, og går i stykker.

MVH

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-13 18:53

Det kan være, at ensretteren er til en frekvens på 50, 60 eller 400 Hertz. Hvis du så har sat den på en "elektronisk transformer" til forsyning af halogenpærer, er den blevet udsat for en meget højere frekvens (gæt: mellem 25 og 125 kiloHertz) hvor ensretteren ikke kan følge med.
Langt de fleste ensrettere, enkeltdioder og broer, er optimeret til almindelig netfrekvens og kan aldeles ikke følge med den højefrekvens, som switchmode-strømforsyninger kører ved.
Så kig lige efter forsyningen til dine "pærer".
vh
pbp

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 02-02-13 19:05

hejsa

Jeg ved ikke om det er jævn eller vekselstrøm.
Jeg kender heller ikke frekvensen..
Det er et sæt Grundtal spot fra Ikea
Der er en strømforsyning (tilsluttet 230V) som leverer spænding til lamperne.
Den bruger almindelige G4 halogenpærer..
Jeg prøver lige at se om der står noget på strømforsyningen, men der er ingenting i vejledningen vedr. frekvensen.
Kan jeg ellers se dette nogen steder?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-02-13 19:24

Jeg er ved at udskifte nogle af mine sparepærer med LED pærer. Konsekvensen er at jeg også må udskifte nogle af mine lamper, enten fordi LED ikke kan være i dem eller fordi de er beregnet til andre faconer pærer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-13 21:19

Transformeren kan være en ret stor tung klump (består mest af jern og kobber), en ægte transformer. Det kan være en ret lille sag, noget i retning af 2½ * 3½ * 10 centimeter, forholdsvis let. Det er en såkaldt "elektronisk transformer", som fagfolk ville kalde en switchmode converter, og den kører på en høj frekvens og kan trække belastning over et stort effektområde, eksempelvis 15 - 105 Watt.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 02-02-13 21:22

Den der er med sættet er en aflang flad sag, ca 1 cm høj, 5 cm bred og 5 cm lang. Eksklusiv tilslutningerne i hver ende.. bliver du klogere af det?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-13 21:23

Lyder for mig mærkeligt, at man kan montere dels en LED-lyskilde, en ensretter og et print/trykt kredsløb i det volumen som en G4 halogenlampe optager

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 02-02-13 21:28

Nej, det er jo bare et rundt print (ø2cm) med smd led på og ligeledes en smd ensretter på modsatte side. Prøv evt. At google g4 led så kommer der garanteret billeder:)

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 02-02-13 21:47

Sådan en her
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_51269_1.jpg
Bagsiden ser næsten sådan her ud, (Som den til venstre )
http://s13.postimage.org/5mj844iev/P1110437.jpg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-13 22:23

Sådan en flad sag på 5*5*1 cm er en elektronisk sag og kører på ret høj frekvens. Den høje frekvens er sandsynligvis årsagen til overophedningen, fordi ensretteren ikke kan følge med. Den lampe du har købt er til almindelig netfrekvens og en ny af slagsen vil formentlig opføre sig på samme måde. Find en fyr/kone med elektronikviden og et passende lager af dimser og få ham/hende til at skifte broensretteren med 4 dioder med passende arbejdshastighed.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-02-13 00:08

Jeg vil garantere dig for at du bruger en AC LED på en DC strømforsyning, derfor står du med et problem.

Dem der sælger LED pærer er ikke særligt flinke til at oplyse om dette, desværre.

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-02-13 01:14

1 er det 12 v halogen lamper er det ac
2 er det en elektroniske transformer er der et minimum forbrug som skal overholdes dog med undtagelse af Phillips pære de har taget patent på en special opbygning som kan køre på eletronisketransformer under minimum forbruget
3 på din transformer skiller der gerne stå 230v/12v

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 03-02-13 07:20

De pærer der sidder i lamperne oprindeligt er: 12V 10W

Jeg er nu blevet i tvivl om konklusionen er at strømforsyningen sender strøm med for høj frekvens? eller den har en minimumsffekt, den sender(som er for høj)??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-13 11:15

Eftersom du har en brokoblet ensretter på, kan du springe op og falde ned på viskinges kommentar. Der vil være lys uanset om den ene ledning er positiv, negativ eller skifter polaritet, og jævnstrøm vil heller ikke få ensretteren til at lodde sig selv ud. Det vil derimod en frekvens der er for høj til ensretteren. Som gammel lærer (gennem 40 år) ved en elektronikuddannelse har jeg set det alt for mange gange - at det går galt, når man prøver at ensrette en høj frekvens med en langsom ensretter.
vh
pbp

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 03-02-13 12:09

Jeg er nu kravlet helt ind i skabet og har læst på trafoen.
Model: KEB1200600L
PRI: 230V~50Hz 0,32A
SEC: 11,5V~10-60W

Jeg kan selv lodde (Det er godt nok mange år siden,men jeg har da lavet en loddeprøve engang og også samlet et stroboskop ), men har ikke dioder eller en fin loddekolbe.. (Jeg ved heller ikke hvilke dioder det skal være)

Desuden er det pærer til ca. 9 kr. stykket, så arbejdsmængden står nok ikke mål med værdien.
Jeg ville jo bare gøre lidt for miljøet og elregningen, og skifte de eksisterende ud med LED.. (Jeg har nok brugt flere watt på at have computeren tændt og lede efter løsninger, end jeg reelt vil spare )

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-13 17:27

Hvorhenne i landet bor du?

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 03-02-13 17:36

Næstved.
Kan du eventuelt linke til dioder, så er jeg frisk på at prøve at fikse det, hvis ikke de koster alverden:)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-13 19:59

De vil koste dig en halv bondegård, men jeg kan prøve og kigge i skufferne og se om jeg kan finde noget, der passer i en konvolut.
hvis du dobbeltklikker på mig, kan du sende besked uden at den halve verden kigger med.