/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
aeg lavamat 6955 (vandpumpe)
Fra : ds23
Vist : 421 gange
100 point
Dato : 28-01-13 21:10

Hej.
Jeg har problemer med ovennævnte vaskemaskine.
Den har igennem lang tid været meget længerer om, at færdiggøre de forsk.
vaskeprogrammer, vandpumpen kører i meget lang tid (ret høj lyd)
Jeg har afmont. trevlesi-dækslet og ved, at dreje på plastik-impeller er der en del "slør"
og der er flere "hårde" punkter når jeg roterer impelleren med en skruetrækker..
Selve eldelen "akseltætning" er tæt, ingen vand under maskinen.
Mit spørgsmål:
Er det normalt det er "slør" i impeller og der er "hårde" punkter ved rotation af aksel???
Jeg har strartet pumpen og set rotationen af aksel/impeller, den "centrerer" ikke særlig
godt.. Er det her problemet ligger???
mvh

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-01-13 22:05

du skal nok have skiftet pumpen eller renset den. der kan sagtens sidde noget fast i den selvom der er trevlesi på maskinen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-13 22:11

Jeg ville også nok starte med at skifte den pumpe.
Men du skal måske også lige sikre dig at der uhindret gennemgang i afløbsslangen.

Du kan også kontakte ham her, som både vil hjælpe og evt sælge dig en reservedel billigt.
http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=101592

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-01-13 16:41

Vaskemaskiner bruger ikke impeller. Hvis du kan mærke noget gummi må det være fremmetlegeme.
skil pumpen ad og fjern hvad der sidder i den, som ikke hører til.
BH stivere er et klassisk problem . de kan gå på langs gennem en si , men ikke gennem pumpen.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 29-01-13 20:18

Tak til alle for svar..
Jeg er i "tænkebox" mht. indkøb af, suge/lænsepumpe med/uden impeller
Transor,,,Det kan godt være det ikke hedder impeller/empeller,, det 5bladet plastikhjul
der sidder indv. i pumpehuset,, men du har måske et korekt navn på omtalte "ting" Så
jeg kan søge andre fora for et godt råd??
(kandu er ellers godt)
mvh.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-13 09:54

Her er så et rimelig godt bud på betejnelsen for dimsen der skulle smide vandet ud.
http://www.hvidevaredele.dk/shop/laensepumpe-afloebspumpe-2582p.html

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 31-01-13 15:57

Tak Eyvind.
Jeg har bestilt en "suge/lænse/afløbspumpe" hos nævnte
firma. Vender tilbage med resultatet...
mvh.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-13 16:27

Og husk så lige at afbryde den maskine inden du killer ad...............ikke bare slukke på selve maskinen.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 06-02-13 20:36

Hej igen..
Nu har jeg skiftet suge/lænsepumpen..
Jeg har så ingen F2ér mere,, men stadig alt for langt vaskeforløb.
Er her nogle der kender vaskecyklus på aeg øko-lavamat 6955 sensorlog.??
Den kan tilsyneladende godt vaske program med forvask 90-min- igennem uden
problemer.
Men på 40 gr. alm. 40 min. er vasketiden næsten 80min..
Et godt bud på fejlen???
mvh.