/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot kobling skiftes efter 90.000 km?
Fra : mostmighty
Vist : 5123 gange
20 point
Dato : 25-01-13 08:54

Koblingen på min Peugeot 206 skal skiftes helt ud. Bilen har kørt lige under 90.000 km.
Er det ikke meget tidligt, at skulle skifte en kobling?

Er det tegn på, at jeg kører bilen forkert?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-01-13 09:12

Citat
Er det tegn på, at jeg kører bilen forkert?

JA,..... afgjort,.... 'fejlen' sidder BAG rattet....

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 25-01-13 09:23

I så fald, hvad kan jeg gøre forkert under kørsel?

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 30 point
Dato : 25-01-13 09:31

du 'filer' sikkert for meget på koblingen,.. dét slider hårdt på den,
den skal slippes hurtigst mulig, (uden bilen hopper af sted)

det samme med bremser,
brems når der skal bremses,
nogle sidder med foden på bremsen næsten hele tiden,.. det slider,.. OGSÅ,.. på belægningen, !

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 25-01-13 10:18

Så en ting som at holde stille op ad en bakke ved at holde koblingen lige omkring koblingspunktet og trykke let på speederen, er en utrolig dårlig ide?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-01-13 10:30

Du har fået et par gode eksempler på mulige fejl, men hvis du kører rigtig meget bykørsel, er det næppe alarmerende.
Men som de foregående fremhæver: Jo mere du filer på koblingen, altså bruger koblingen til at udligne forskel mellem kørehastighed og og motoromdrejninger, jo mere slider du koblingen.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 25-01-13 11:57

prøv og tænk over hvordan du behandler din kobling nogle filer meget på koblingen og det slider meget

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-01-13 13:56

Som hovedregel skal man holde foden heelt væk fra koblingspedalen, undtagen når der lige skiftes gear. Ikke noget med at holde for rødt lys eller i bilkøen, medens man trykker på koblingen.
Selv når den er trykkelt helt ned slides på udrykkerlejet.

Nu er det vel ikke hele koblingen , som skal skiftes. forkert kørestil plejer kun at koste et nav.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-01-13 15:23

Citat
Nu er det vel ikke hele koblingen , som skal skiftes. forkert kørestil plejer kun at koste et nav.

der tager du,.. igen,.. fejl,
en 'rigtig' mekaniker, skifter normalt trykplade,.. nav,.. OG udløserleje ved samme lejlighed,
i meget grove tilfælde afdrejes svinghjulets anlægsflade,.. evt. monteres et nyt svinghjul.

ingen kan nemlig med sikkerhed bedømme om fjedrene i trykpladen har været FOR varme,
og dermed blevet for slappe, til at fungere korrekt,

på mere alm. Dansk,..
koblingens trykplade, som består af kraftige fjedre, og sørger for at koblings-navet
bliver presset hårdt nok sammen til at trække bilen (uden at glide)
koblingens nav (pladen,.. den vigtigste,..med belægningen) som sørger for at koblingen ikke glider,

og udløserlejet,.. som trykker på trykpladen, og dermed frigør navet med belægningen,
således at motoren frit kan rotere uden at trække gearkassen rundt,
og dermed forhindre bilens differentiale,.. i at rotere,
og dermed igen,..forhindre hjulene i at rotere,.. således at køretøjet ikke bevæger sig,

trykplade og nav er så forholdsvis billige,..
i forhold til arbejdslønnen ved en evt. om / gen-afmontering af gearkasse,
så det er der ingen mekaniker ved sine 'fulde fem' der gør.
end ikke en tænkende 'perlegrusmekaniker'.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-01-13 17:46

Nå Jeg vil give dig at tryklejet børskiftes samtidig med navet. Det slides også af dårlig kørestil.

Men en ordentlig mekanikker kan måle eller vurdere behovet for ny trykplade eller leje i akslen.
det plejer at holde meget bedre.
fyren skal jo alligevel snart have skifret nav igen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-01-13 18:01

Tak skal du have for en svada du får af alle, med hensyn til din kørestil og lade foden hvile på koblingspedalen.
Jeg har også kørt i Peugeot, både 206, 307 og 207 og alle har en mere eller mindre hurtig tendens til at skulle have skiftet kobling. Det skyldes dog ikke koblindsfoden der hviler, men simpelt hen at Peugeot her en dårlig pakdåse bag svinghjulet som gør at der kommer en smule olie ud og sætter sig på koblingspladen. Jeg har fået skiftet kobling fx på den 207 jeg har haft. Jeg klage over at koblingen skred allerede efter 18.000 km uden af de ville høre på mig. Næ det var samme svada som du får her. Indtil jeg skældte ud og slog i bordet og de skiftede koblingen.
Se det er jo en hel anden historie

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-01-13 18:38

Det mest almindelige - og korrekte vil altid være udskiftning af samtlige dele i koblingen. Det er trods alt noget mere omfattende end, at skifte en generator e.l. og jeg kender ingen, der har lyst til, at hive en motor eller gearkasse af fordi man skulle spare et par kroner på noget, der i reglen købes komplet samlet ?
( Overvej evt. en uoriginal hvis originaldelen ikke kan holde )

90.000 km er ikke voldsomt meget for en kobling, men hvis man skal konkludere ordentligt må man vide to ting: Er det en fabrikationsfejl ? Så kan det næppe tilskrives din måde, at køre på.
Er den slidt som følge af koblingsrytteri ? Ja, så ER der måske en grund til, at fjerne foden fra pedalen, når ikke lige du skifter gear etc. ALT for mange bruger koblingspedalen som fodstøtte under kørsel, men om du er en af dem kan kun du selv svare på ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-13 19:12

Det er vigtigt at der er frigang i pedalen når foden har tilkoblet. (Sluppet)
Speederen skal kun lige aktiveres, så meget at vognen kommer i gang.
Og så kan der speedes op og sætte fut dyret.
Det gælder også ved gearskift.
Nedbremsning ved hjælp af lavere gear og kobling er heller ikke så godt.

Der skal tænkes på den måde at koblingen bare skal frakoble og tilkoble når der skiftes gear og starte ...................................og speederen skal ordne farten og i sær accelerationen.

Det var så min opfattelse.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-01-13 20:12

Citat
Men en ordentlig mekanikker kan måle eller vurdere behovet for ny trykplade

.. Hvad hedder han,.... ?

hvis spørgeren får et Aut. Værksted,.. (eller bare en seriøs mekaniker) til at skifte koblingen,
er jeg sikker på de skifter det hele, (komplet)

hvis spørgeren,.. til trods for advarsler,.. alligevel insisterer på at værkstedet / mekanikeren KUN skal udskifte navet,
er jeg lige så sikker på det bliver UDEN reklamationsret,
(altså på eget ansvar)

der findes dog uansvarlige mennesker der KUN skifter navet,
det er ofte dem der 'bare' skal have bilen skudt af hurtigst mulig, fx på auktion.

både hos Krogslund Autodele,..Autobremsen,.. Thansen, m.fl.
kaldes en kobling for,... Koblingssæt,. !!!
det er der naturligvis en forklaring på,

det skyldes ganske enkelt at man kun sælger hele koblingssæt,
dvs. komplet kobling, bestående af trykplade,.. nav, og udløserleje,

omtrent som når man laver topstykke,
så køber man heller ikke en toppakning alene,
man køber et 'slibesæt' som består af samtlige pakninger i forbindelse med af,.. og påmontering af topstykket
man er helt holdt op med at lave enkelt dele til 'fuskere',.....

jeg har fundet nogle link til dig,.. så du ikke farer vild i alt det nymodens videnskab,

http://www.krogslund.dk/reservedele/peugeot/206/206-1.4-0998-/motorgearkasse/koblingsaet/c-23/c-366543/p-284038

http://autobremsen.dk/88-peugeot/4898-206-sw-2ek/16678-1-4-hdi/kobling/2548757-3000-951-292-sachs-koblingssaet

http://www.thansen.dk/product.asp?c=8321801629&n=1220424860&pn=-1480880305

hvis du stadig tvivler,.. kan du ringe og spørge hvor du kan købe løse koblingsnav.

ikke dermed sagt det ikke kan skaffes,
det er bare,.. af gode grunde,.. ikke normal lagervare,..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-01-13 11:14

Er helt enig med Cortina01 og EA_HS.Det mest tidskrævende (Timeløn) er trods alt af/på montering,før/efter montering af selve koblingen.Skift HELE koblingen.Alt andet lige,vil delene også arbejde bedre sammen,end hvis du vælger "lappeløsningen".

På en god gammel Taunus 12m V4,(langsliggende motor),kunne man lige hive trækakslen ind i kabinen,gennem en lille lem.Og skifte koblingen på en halv time.

Nu til dags,er det mere kompliceret.Så pas på,ikke at spare det forkerte sted.
Citat
Er det tegn på, at jeg kører bilen forkert?

Ved det ikke.Koblinger er nok ikke hvad de har været.
Min søn havde en VW Touran,der var klar til nr.TO udskiftning,ved ca. 130.000 km.(Dobbeltplade kobling ?).

Omvendt kører jeg nu i min Opel nr. 6.Har aldrig haft vrøvl med kobling,i nogen af dem.Vectra B`en kørte knap 400.000 km.....kobling og gearkasse virkede som ny.

M.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-01-13 11:22

Mosebæk

Du harfået mig til at tænke tilbage på min Taunus 12M V4 1500cm3 1970. Købt af politiet da de skulle have nye biler. Stangtrukket ratgear (med mange muligheder for slør) som jeg lavede om til bundgear fra en 15M.
Hold nu kæft det var tider

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-01-13 11:41

Ja Fijala,jeg har prøvet at holde midt i et lyskryds,fordi den ville i to gear...samtidig.

Ud,op med motorhjælmen,og så sætte stængerne i "neutral" position.Har set andre,i samme øvelse.

En herlig bil.Dens svage punkt,var "trækket" til oliepumpen.(Kostede mig en motor).Bestod af en stang,faktisk magen til en blyant.Når den blev slidt rund i enden,stod oliepumpen stille.
Og jeg kan fortælle,at det lyder altså ikke ret godt.
Citat
Taunus 12M V4 1500cm3 1970

Din har nok været en P6`er.Hvor min var en P4. Årg.1965.Ægformede baglygter.
Her har vi "klenodiet".Dog ikke min:
http://peecee.dk/upload/view/399298
http://peecee.dk/upload/view/399299

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-01-13 11:56

Undskyld mostmighty.Lige een ting mere,nu da jeg er i det nostalgiske hjørne:

Noget bilfabrikkerne kunne lære af idag:Man skulle ikke på knæ,for at rode med bilens donkraft.
Den bestod af en opretstående tandstang,der blev sat under bilens kofanger.Så kunne bilen lige vippes fra jorden,og hjul skiftes. (Amerikansk system).

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-01-13 12:51

Der kan være fejl i motoren, som får koblingen til at fedte, uden at det er førerens skyld.
Jeg har også haft en ford, som på grund af en dårligt monteret skilleplade lækkede olie ind i koblingsnavet. Nittede bare ny belægning på, og så kørte den fint igen. der ville ny trykfod da være helt omsonst.
værksteder nu om dage har al for stor tilbøjelighed til at skifte al muligt. for det kan man da gøre ligeså godt nu man har det skilt ad. Det er kun for at tjene mere.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-01-13 14:48

Ok transor.Er man "self made man",kan du have en point der.Men skal man på værksted...og påtænker at køre 100 eller 200.000 km.mere i bilen,mener jeg det er en "bjørnetjeneste",værkstedet gør een,ved f.eks. at "spare" en udrykkerleje.

Taunus`en,lækkede også en smule olie,hvilket resulterede i,at jeg hentede en brugt nav,fra Bremse og Koblingsservice`ens skrotkasse i min by.

De holdt ikke så længe.Men netop fordi udskiftning var så enkelt,og jeg selv kunne gøre det (grav i carport) var det fint nok.

Men med nutidens biler,er det noget helt andet.Bare at skifte en forlygtepære idag,kan være en større videnskab.

M.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 23-04-13 20:05

Tak for svaret EA_HS.