/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Formatering af SD/SDHC kort.
Fra : malmin
Vist : 978 gange
300 point
Dato : 22-01-13 23:19

Jeg har fået forskellige oplysninger om hvordan man "behandler" sådan et kort. Den lokale professionelle fotograf med egen butik og freelancer for nogle aviser, fortalte at SDHD kortet skulle formateres med jævne mellemrum, ellers ville alle billederne på kortet pludselig forsvinde - selvom kortet aldrig havde været fyldt op. Den lokale fotohandler siger at det er noget sludder!

Mit kort er på 8GB, og jeg havde tænkt mig at gemme alle billederne på kortet - også de dårlige - ligesom negativerne i gamle dage (jeg har lagt de gode ind på pc-en) og så købe et nyt kort, når det nuværende er ved at være fyldt. Det synes jeg kunne være så smart.

Den professionelle fotograf tager jo "millioner" af billeder, og sletter sikkert med jævne mellemrum billeder enkeltvis - hvad jeg ikke gør. Så hans kort bliver jo flittigt brugt. Men han har måske ret i at en almindelig amatør som mig, skal formaterer mit kort jævnligt for ikke at miste de billeder jeg endnu ikke har lagt ind på pc-en.

Hvem ved noget om det??

Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-01-13 23:26

Jeg overfører alle mine billeder til PC'en, og derefter formatterer jeg altid kortet!

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 22-01-13 23:37

Din lokale fotohandler har fuldstændig ret, men er det ikke en lidt dyr måde at gemme dine billeder på!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-01-13 00:23

Citat
Den lokale professionelle fotograf med egen butik og freelancer for nogle aviser, fortalte at SDHD kortet skulle formateres med jævne mellemrum, ellers ville alle billederne på kortet pludselig forsvinde

En smed sender lærlingen hjem til mester efter en spandfuld kørnerprikker eller patroner til skydelæren.
En tømrer eller murer sender lærlingen efter bobler til vatter-passet.
Mekanikeren beder om en venstrehånds-skruetrækker.

Der er mange andre af den slags eksempler og det ser ud til at digitalfotografer beder dig om at formatere ( altså slette) kortet for at tingene ikke "forsvinder"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-13 00:57

Jeg har på en oversøisk rejse - hvor der var mange spændende billeder på et nyt , fint og specielt hurtigt kort- oplevet at det pludselig holdt op med at fungere. Ingen billeder kunne genskabes, og det har siden været umuligt at kommunikere med kortet.

Så memory kort er et dårligt sted at opbevare data.

Overfør alle billeder til komputeren, og lav backup på en anden harddisk.

Det er nemt og fornuftigt at formattere kortet i kameraet i stedet for at slette enkeltvis. Det burde også give hurtigere funktion.

Om man vil gemme dårlige billeder er en temperementsag.

Min holdning er at man ikke bare skal fotografer uhæmmet mange dårlige skud. I stedet være omhyggelig med hver optagelse, ligesom dengang filmen var dyr og antallet af mulige på filmen var begrænset. Billederne var dengang generelt bedre. Hellere 20 gode velkomponerede billeder end 2000 ligegyldige l....billeder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-13 01:16

Gem dine billeder på computerens harddisk frasorter de dårligste billeder og tag en sikkerhedskopi af resten, brug så kameraets funktion til at formatere hukommelseskortet så du kan begynde forfra med at knipse billeder
Citat
han har måske ret i at en almindelig amatør som mig, skal formaterer mit kort jævnligt for ikke at miste de billeder jeg endnu ikke har lagt ind på pc-en.
nej det er din lokale fotohandler som har ret i dette tilfælde, men efter at have flyttet eller kopieret billederne til computeren er det en god ide' at bruge kameraets formatering, lad være med at formatere kortet med computeren

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-01-13 06:50

Har et SD kort som jeg daglig bruger, gennem 6 år og det er blevet formateret 1 gang, da jeg købte det og jeg har endnu ikke mistet et eneste billede.
Men tager til gengæld backup hver gang det har været i brug.

Kommentar
Fra : PeterLauridsen

Dato : 23-01-13 07:10

Jeg har et videocamera, som gemmer video på tape og still-billeder på SD-kort.

Jeg har to gange være ude fo,r at kortet blev gjort ulæseligt, når jeg hentede billederne fra min PC. Det var nok fordi PC-en, der lavede ulykker på kortet. Jeg mener, jeg fra PC-en slettede et billede på kortet.

Kunne det tænkes, at kortets kapacitet reduceres med tiden, hvis man ikke formaterer det en gang imellem? (En harddisk bør defragmenteres nu og da).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-01-13 08:02

Citat
kortets kapacitet reduceres med tiden

Kun hvis der sektorer der ikke kan læses, og det ved jeg ikke om der kan opstå på et elektronisk kort, i så tilfælde vil jeg mene at det bare holder op med at virke.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-01-13 09:40

'Jeg var på en Undersøisk rejse,.. dybt inde i junglen hvor ingen hvide normalt kom, !!!!
jeg fik skudt mange sjældne og Uerstattelige billeder,

da jeg kom hjem,... opdagede jeg at de indfødte 'aber' havde ædt det ene hukommelseskort,
det andet,.. et nyt, dyrt og lynhurtigt kort,.. var der desværre en fabriksfejl på,
(kunne ikke kommunikere med kortet)

- fik det dog senere erstattet / byttet under garantien,
(burde naturligvis have testet / afprøvet kortet inden rejsen,)..... bla,.. bla..'

bortset fra dét,.........................

har jeg et alm. (gl. langsom) SD kort,.. ca 10 år gl,
fra dengang et godt kamera havde 3 - 5 megapixel,
på,.. det 10 år gl. kort,.. ligger der stadig billeder præcis i samme stand / kvalitet
som da de blev skudt for 10 år siden,...

(det gamle alm. langsomme SD-kort kan ikke bruges i nyere kamera)

mit gæt, ville være at SD-kort er ligeså,.. eller mere holdbare end CD / DVD,
men hvis du tager back-up af alle dine data, og fordeler dem,.....

BÅDE på SD-kort, CD / DVD medier, en, eller flere PC, extern HD, USB-Pen, og 'Cloud'
er der en stor chance for at bevare dem et godt stykke ud i fremtiden.

omvendt,.. er der vist intet der er 100% sikkert. (99,999999 måske)

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 23-01-13 10:10

Gør som OVN foreslår. det er fronuftigt.
Til gengæld er det en god ide at formattere et nyt kort i kameraet (tag et par ligegyldige skud og formatter så)
Så er det "i gang"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-13 10:19

Ikke alle kamera kan håndtere hurtige kort.
Ikke alle computere og kortlæsere kan læse de hurtige kort.

Skal et SD (HS / HD) formateres eller billeder slettes bør det gøres i kameraet.

Digitale billedefiler bør kopieres over til en mappe på computeren...............ikke direkte til et billede behandlingsprogram.

Ved behandling af billeder bør der laves en kopi af mappen først.

Du kan da godt gemme dine billeder på kortene men jeg ville nu lave en backup på harddisken.

I de fleste Canon kameraer kan du "låse" et billede så det ikke kan slettes.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 23-01-13 11:05

Jeg er meget glad for og taknemmelig over at i giver jer tid til at skrive om SD/SDHC kort.

otnob
Citat
er det ikke en lidt dyr måde at gemme dine billeder på!
Jeg kan købe et 8GB SDHC kort til 120kr, og der kan være mellem 1600 & 1800 billeder på, selvom der så kun kan være 1000 billeder på, er det jo kun 12 øre pr billede

o.v.n
Citat
lad være med at formatere kortet med computeren
Der står i kameraets manual at formatering i computeren er en dårlig løsning, så det gør jeg ikke.

transor
Citat
Min holdning er at man ikke bare skal fotografer uhæmmet mange dårlige skud. I stedet være omhyggelig med hver optagelse, ligesom dengang filmen var dyr og antallet af mulige på filmen var begrænset. Billederne var dengang generelt bedre. Hellere 20 gode velkomponerede billeder end 2000 ligegyldige l....billeder.
Du har helt ret, og jeg er helt enig (og så mange dårlige billeder har jeg heller ikke) Når jeg skriver dårlige billeder, mener jeg en skæv vinkel/uskarpt o.s.v af "tante Oda" som nu er død, eller et specielt minde, der ikke blev komponeret så godt, men har affektions værdi.

EA_HS
Citat
intet der er 100% sikkert
Jeg kunne bare så godt tænke mig at gemme mit kort - hvis det altså kan holde på billederne

Den professionelle fotograf sammenlignede et hukommelseskort med en harddisk på en pc - han sagde at det er ikke et spørgsmålet om at harddisken en dag "står af" og er kaput, det er bare et spørgsmål om hvornår det sker!!!!! Men en harddisk bliver jo også - opdateret, scannet for virus, får slettet unyttige ting, proppet med matriale som er unyttigt (taler for mig selv) og brugt i time vis, og meget meget mere. Mit SDHC kort får ikke engang slettet enkelt billeder, så jeg forstår ikke helt sammenligningen - men min pc viden kan også ligge på et lille sted

Jeg har en ekstern harddisk - jeg kan bare ikke finde ud af at bruge den men det spørgsmål kommer i den rigtige kategori af emner - nu handler det om SD kort

Tak alle sammen, bare kom an med nogle flere oplysninger/iagttagelser, jeg suger det hele til mig.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 23-01-13 11:58

Sønder
Citat
det en god ide at formattere et nyt kort i kameraet (tag et par ligegyldige skud og formatter så)
Så er det "i gang"
Det er et råd jeg vil skrive i min "Huske Huske Bog" - det hedder den!

Eyvind
Citat
Digitale billedefiler bør kopieres over til en mappe på computeren...............ikke direkte til et billede behandlingsprogram.
Hvorfor ikke? Så har jeg dem inddelt i datoorden(hvad de også er i mapperne) men jeg kan overskue alle billederne, og kan lege med dem straks Når de er i mapper, kan jeg ikke se hvad mappen indeholder før jeg åbner den - min viden om pc-er, er "et stort hul" kan du sikkert fornemme/eller endnu værre, du ved det allerede fra mine tidligere spørgsmål

Hvilken kortlæser vil du Eyvind - og i andre - foreslå mig at købe? Jeg synes det er vanskeligt at læse sig frem til det, og når det er første gang jeg skal købe sådan en "tingest" vil jeg være glad for lidt hjælp. Jeg har et 8GB SDHC og et Sony Memory Stick PRO Duo Mark2 1GB kort.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-01-13 12:43

her er en af de billigste kortlæser (fungerer lige så godt som dyrere )
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=CR0007&pn=Logilink&vare=340517&f=edbp

kan bruges i enhver PC med USB indgang / port
TV,.. og meget andet

du behøver ikke at være bange for at "miste rækkefølgen" på dine fotos.
selv om du flytter dem over på en PC ... eller andet

digitale billeder er forsynet med en masse data
bla. kamera type, optagelsestidspunkt og magat andet,
de forsvinder ikke når / hvis du flytter rundt på billederne,

det ser sådan ud
H/Clik på foto,
click på egenskaber
click på data

(er kameraet forsynet med GPS,
fremgår det (naturligvis også )

http://peecee.dk/upload/view/399020
http://peecee.dk/upload/view/399021
http://peecee.dk/upload/view/399022
http://peecee.dk/upload/view/399023

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-01-13 12:53
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-01-13 13:01

i modsætning til andre,.. tager jeg hellere 10 - 20 - eller 1000 mere eller mindre 'unødvendige' billeder,.. 'for meget',

hvis du har rejst langt, travet op og ned af bakker / bjerge
eller været andre steder du ikke lige kommer forbi hver dag,

så er det F...... irriterende at du ikke lige 'knipsede' de billeder i nu sidder og diskuterer
hvilken farve, skilt, eller andet der var på halvvejen,

det koster ikke noget at 'knipse' de ekstra billeder,... heller ikke at slette dem,
det gør det til gengæld at 'knipse' billederne IGEN,. hvis du nogensinde får chancen,..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-13 15:09

Jeg har indbygget kortlæser i min bærbare.
Ellers bruger jeg en Kingston mobilelite som kan håndtere SD/HS og HD i alle tre størrelser.

14 dages ferie er lig med 800 - 1000 billeder af alt muligt.

Ind i en mappe og kopier over i en anden mappe.

Nu kan jeg med sindsro sortere til udprintning ude i byen ca. 110 - 120 stk som skal i album der kan tage 100 stk.

Til tider går det galt med sorteringen men så har jeg kopien.
Jeg har for resten computeren med på ferie, og læsser billeder over hver dag.

Dem der kender mig siger at jeg går med livrem og seler.

Ps. Vi er også de moderne "hans og Grete" men i stede for korn tager vi billeder på en gåtur.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 23-01-13 17:20

Du er altså så morsom Eyvind - hvilket mærke er din computer?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-13 20:55

Vi skal alle dø engang. Ingen kender dagen eller timen.

Memory kort holder heller ikke på data evindelig. Det følger af selve måden data gemmes på at de med tiden forsvinder. Ingen kan sige om det er i morgen eller om 5 år.

De vil holde data bedre hvis de mikroformatteres en gang imellem.

Ingen harddisk holder evigt. Selv skifter jeg dem konsekvent hver 2. år. Venter ikke til de fejler.

Der for skal man gemme billeder på mindst 2 databærende medier.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-13 21:30

Min bærbare computer er en Zepto 3215 (ældre udgået 15" sag) som kan køre med XP Vista win7 og win8 og forskellige Linux udgaver. Jeg har 3 løse harddiske til at skifte styresystem.
I min win8 som jeg bruger mest, er der installeret XP i en virtualbox som jeg bruger til bankbesøg.

Den med Hans og Grete er faktisk rigtig nok.
Jeg starter med at tage et billede af hotellejligheden, og så går vi en tur og jeg vender mig om en gang i mellem og tager et billede. Og så kan vi bare følge billederne tilbage igen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-01-13 22:36

Citat
De vil holde data bedre hvis de mikroformatteres en gang imellem.

'Transformator',..
hvordan mikroformatteres SD kort,.. ?

har prøvet at google,.. men tilsyneladende er det kun dig der ved hvordan,
kan du ikke lære 'fidusen' fra dig,... hvis det er nogen fidus,.. ?

mht. harddiske,.. så er jeg konsekvent begyndt at udskifte dem hver 2. måned,
venter ikke til der er risiko for at de fejler,.. det skal bare være i orden, !

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-01-13 22:40

Og,............. hvad er "databærende medier" ?

tror sgu da du forvirrer spørger,.. mere end du oplyser,..

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-01-13 09:19

På de to digi-kameraer jeg har, har jeg aldrig formateret eller mistet billeder, men det og også kun nogle få tusinde billeder der har lagt der. Jeg overfører altid billederne til PC ved førstkommende lejlighed, hvorefter jeg slette dem fra kameraet. Har aldrig haft problemer med kort eller mistede optagelser!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-01-13 17:57

Databærende medier , er en fællesbetegnelse for hvad kan have data på. Det har skiftet en del med udviklingen. hulkort, hulbånd, magnetbånd, floppydisk, harddisk, cd og flash memory (kort og usbdisk) er sådan nogenlunde den tekniske udvikling.
Nogen af dem er mere holdbare end andre.

De kort man sætter i fotoapparater er flash memory. data oplagres i celler hvor noget "statisk elekticitet" skifter plads eftersom der skal repræcenteres et 0 eller 1. Ad åre vil denne lille ladning flyde ud og informationen går tabt.

Ved mikroformattering- kaldes også low level formattering , skrives i hver eneste celle så den genopfriskes . ikke med den gamle information, men med noget andet. Stort set bar nuller, plus noget der tolker cellerned placering i formatet.

Ved almindelig hurtigformattering overskrives ikke alle celler, man fjerner bare oversigten, så intet kan gefindes, men pladsen frigives, til ny skrivning. Specielle programmer kan redde data efter hurtigformattering, forudsat at pladsen ikke er genbrugt til noget andet.

gode cameraer har et menupunkt til begge former for formattering.