/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hulmurs Isolering af hus fra 60'eren.
Fra : Danielwj3
Vist : 413 gange
15 point
Dato : 22-01-13 20:56

Hej Kandu.

Vi overtager hus her fra 1/3 og i den forbindelse overvejer vi om vi skal lade huset hulmurs isolere. Der er i forvejen afsat penge til udskiftning af de sidste gamle trævinduer, samt udfræsning/ilægning af nye fugerne udvendigt.

Heldigvis viser det sig at der er en uventet positiv balance på godt og vel 25.000, som passende kunne gå til hulmurs isoleringen. Men...

Jo mere jeg søger rundt omkring på nettet, jo mere nervøs bliver jeg for at løbe ind i fugt, skimmel og andre følge problemer, hvis vi får det gjort.

Bl.a. faldt jeg over nogle fine tegninger der viser hvordan den varme fugt inde fra huset, vandre ud igennem væggen, og midt i hulmurs isoleringen mødes den med den kolde luft udefra, hvorfra der dannes kondens.

Der er tale om et hus i 2 plan fra 1962, på 126 m2. Der ud over er der 50 m2 kælder, samt krybekælder under resten af huset. I følge tilstands rapporten er der ikke nogen isoleringen i væggene lige nu. Der er udluftnings riste i krybekælderen, og ellers forgår resten af udluftningen manuelt med åbne døre/vinduer/emhætte. Huset er i forvejen efterisoleret på loftet, samt i krybekælderen. Der er ikke omfangs dræn eller andet, ud over en dykpumpe i kælderen.

Så spørgsmålene lyder.

1) Er der grund til frygt, med overstående hus taget i betragtning.
2) Skal der etableres noget automatisk/eldreven udluftning, enten i huset, eller i væggene.
3) Et slag på tasken, med priser fra Nordjylland. Hvad tror i så, sådan en hulmurs isolering vil stå i.
4) Tideligere ejers årlige varmeforbrug (træpiller) lå på ca 10.000 kr, vi kommer til at bruge lidt mindre end dette da vi ikke har børn. - Vil der overhovedet være en mærkbar besparelse, når forbruget ikke er højere.

http://peecee.dk/upload/view/398796
http://peecee.dk/upload/view/398797
http://peecee.dk/upload/view/398798
http://peecee.dk/upload/view/398799

Som det fremgår på billederne er der både en tilbygning og en garage. Garagen skal selvfølgelig ikke isoleres, men tilbygningen er en del af det beboelige areal, så denne skal. Den er dog bygget i 80'eren, men opført som et vaskehus så er lidt i tvivl om hvorvidt den er isoleret allerede.

På forhånd tak for den hjælp i kan give mig, og hvis i har brug for flere informationer, så spørg endelig løs. Evt. Anbefalninger af firmaer modtages med glæde.

Ps. Jeg har ikke mulighed for at få et firma op og kigge på huset før vi overtager det, men skal udfylde papirer med lån til renovering til banken allerede i ugen her, derfor et skud på tasken mht. priser, ville være fantatisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-13 21:51

Min nabo's hus fra 1964 var isoleret med Leca nødder.
De blev for mange år siden taget ud og der blev pustet isolering ind.
Jeg har ikke hørt om fugtskader.

Ps. Et hus skal jo også udluftes så der ikke er for meget fugt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-01-13 22:07

det bør ikke give problemer med hulmursisolering. der er jo ikke ret mange huse tilbage hvor der ikke er hulmursisoleret.
der hvor der kan opstå problemer, er hvis du installerer et genvexanlæg. jeg læste for ikke så længe siden, en artikel om det.
af artiklen fremgik det, at når genvexanlægget kører, vil det bevirke en lavere luftfugtighed inde end der er udenfor. derved trækkes der fugt ind igennem muren og der hvor man har møbler stående op ad væggen, eller billeder o.l til at hænge, kan der opstå områder med fugtskjolder, mug og svampeforekomster.
jeg har rodet lidt efter artiklen, men har desværre ikke kunnet finde den igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-13 01:10

Trimares artikkel lyder som noget vrøvl.

Hulmursisolering har bedst effekt, hvis hulrummet har en ordentlig bredde på iver 50 mm. Det er også almindeligt med mere. Ved smallere hulrum vil luften kun bevæge sig trægt og så isolerer den i sig selv næsten ligeså godt.

Fugt i muren modvirket af en indvnedigr tæt lag. Her er almindelig puds godt nok. Erfaringen er da også at man uden problemer kan hulmursisolere med mineraluld.
Erfaringen med papir eller fåreuld er meget mindre.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-01-13 18:36

Undskyld jeg siger det, men chancen for at du får et kvalificeret svar her er meget lille. Et fornuftigt svar ville kræve at man ser huset. Hvis ikke du har mulighed for at få en håndværker ud og se på huset inden du skal lave lånet, synes jeg du skal lade være med at hulmurisolere, og gemme det til du er helt sikker på at det er en god ide og du har pengene på hånden.