/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Word 2010
Fra : bjarnebr
Vist : 900 gange
100 point
Dato : 22-01-13 19:34

Jeg har købt Office 2010 Home og student, men i hvilken mappe gemmer word skabelonen "Normal (dokument 1)" sig?

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 22-01-13 19:36

Jeg har lavet et eller andet, så hver gang jeg åbner Word åbnes der et side der er fyldt med tekst, og jeg ved ikke hvad jeg har gjort, jeg har forsøgt at slette indholdet og så gemme siden som en Wordskabelon, men den lægges bare i mappen dokumenter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-13 19:43

Den hedder normal.dot i de gamle office..................så det gør den nok også 2010
Når du har fundet den........................så slet den, for der kommer automatisk en splinter ny når du igen åbner office.
Hvis du er bange for at slette normal.dot så lav navnet om til eks. normal2.dot - så kan du altid vende tilbage til den.

Office må ikke være startet, for så nægter den at være med.

Søg > normal.dot

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-13 19:48
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-13 19:51

i Word 2012 kan du finde - normal dotm - som den hedder, ved at søge på navnet i søgefeltet.

Klik på ikonet i nederste venstre hjørne og skriv - normal dotm - i søgefeltet. Nu dukker den op og hedder - traditionel - Der kan du nu rette til og slette så du igen får en blank side at starte på.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-13 19:52

Undskyld med det er altså til Word 2010

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-01-13 22:26

Jeg kan muligvis ikke forstå problemet.

Hvis du under filer - vælger nyt- er der nogle valgmuligheder- og derunder også "tomt dokument"- er det når du vælger det eller får ud slet ikke den mulighed ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-01-13 22:27

ud = du

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 22-01-13 23:04

Hej Smuller54
Jo jeg har den mulighed, men det åbner bare det dokument der indeholder en masse tekst, lige som når jeg åbner Word.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-01-13 00:01

Hvis du så starter med ny ud fra eksisterende -

sletter alt og så gemmer -

???

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-01-13 06:45

Smuller54

Et nyt tomt dokument er netop baseret på skabelonen normal dotm og det er den der er blevet overskrevet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-13 09:56

Et nyt "tomt" dokument som også kaldes normal.dot(m) indeholder en masse ordre som sidestørrelse, skrifttype og tabulatorafstande - alt sammen som bare er der.

Man kan også selv tilrette et "tomt" dokument så hver ny side eks. får en breder margin og altid skriver med blå skrift. Denne rettelse skal dog lige gemmes på en speciel måde.

Men sletter man sin normal.dot(m) - også hvis den er hjemmetilrettet, så vil office hente en helt ny som er gemt inde i programmet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-01-13 16:40

godt så lærer vi noget her - gennem dette spørgsmål - tak for det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-01-13 19:20

Nu mangler vi bare input fra bjarnebr

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-01-13 20:37

Prøv hjælpen i Word? Jeg søgte på "gemme skabelonen normal.dot". Dette er fra Word 2007 hjælpefunktionen:
Citat
Ændre skabelonen Normal.dotm

Ændringer, du foretager i Normal.dotm, anvendes i dokumenter, du opretter fremover.
1.Klik på Microsoft Office-knappen , og klik derefter på Åbn.
2.Benyt en af følgende fremgangsmåder:
I Microsoft Windows Vista:

Klik på Skabeloner, og dobbeltklik derefter på filen Normal.dotm for at åbne den.
I Microsoft Windows XP eller Microsoft Windows Server 2003:

Klik på Skabeloner ved siden af Filnavn.

Hvis der ikke vises nogen skabeloner på listen i dialogboksen Åbn, skal du klikke på pilen ud for boksen Filtype og derefter klikke på Alle Word-skabeloner (*.dot).
3.Du kan sikre, at du arbejder i standardskabelonen, ved at kontrollere, at Normal.dotm vises på titellinjen i Word.
4.Foretag de ønskede ændringer af skrifttyper, margener, afstand og andre indstillinger. Du kan bruge de samme kommandoer og funktioner, som du bruger til at ændre et dokument – men husk, at evt. ændringer, du foretager i Normal.dotm, anvendes på dokumenter, du opretter fremover.
5.Når du er færdig, skal du klikke på knappen Microsoft Office og derefter klikke på Gem.

Bemærk! Hvis Normal.dotm omdøbes, beskadiges eller flyttes, oprettes der automatisk en ny version (der bruger de oprindelige standardindstillinger), næste gang du starter Word. Den nye version indeholder ikke nogen af de tilpasninger, du foretager i den version, du har omdøbt eller flyttet.
Et par billeder er fjernet i vejledningen Hmmmm!

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 24-01-13 00:31

Undskyld at jeg har været længe om at svare, men jeg har lidt problemer med min mailudbyder, så jeg ikke får alle mails.
Jeg har med læst alle jeres svar, jeg har Windows 7 Home Premium og Microsoft Office Home & Student, jeg har forsøgt alle de råd i har givet, men når jeg har slået visning af skjulte filer og mapper til, og så søger efter filen normal.dot/dotm finder den 11 filer med forskellige navne og efternavnet dotx, der alle er et tomt dokument, (da jeg klikkede på åben filplacering var der 13 filer, der alle er en tom side) hvis jeg derimod går ind i startmenuen og finder Microsoft Word og åbner Word her, åbnes en fil der er fyldt med tekst, men denne fil kan jeg ikke finde frem til så jeg kan slette den, jeg har forsøgt at slette indholdet og så gemme siden som en Wordskabelon, men den gemmes bare i mappen Dokumenter, jeg har også forsøgt at afinstalere hele min officepakke og geninstalere den, men det hjalp ikke.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 24-01-13 09:40

I Word 2010 finder du Normal.dotm ved at klikke:
Filer > Indstillinger > Avanceret > Filplaceringer (helt ned i bunden af kassen)
Ved en standardinstallation er det : C:\Documents and Settings\[brugernavn]\Application Data\Microsoft\Skabeloner
mvh
Janus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-13 09:50

Prøv at kigge på denne side, som har en ret god køreplan til en frisk normal.dotm
http://www.pcdon.com/word-unstable-corrupted-normal-dot.html
Har du svært ved Engelsk vil jeg godt prøve, at oversætte det vigtigste.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-01-13 18:24

Åben Word.
Ret de ting du vil i det dokument der åbnes.
Klik på fanen "sidelayout".
Klik på "Sidestørrelse"
Klik nederst på "Flere papirstørrelser". Der åbner nu den gammelkendte boks til at indstille "Margener", Papir", "Layout"
Klik på knappen "Standard..." i nederste venstre hjørne, klik på OK.
Nu gemmes det der er ny version af normal.dotm, med dine rettelser.
Det virker i hveret fald fint i Word 2007

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 25-01-13 19:17

Det virker ikke i Word 2010, jeg bliver spurgt om jeg vil gemme ændringerne, når jeg så klikker på "gem" og vælger Word Skabelon, gemmes siden under det navn jeg angiver, men i mappen Dokumenter.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-01-13 21:18

Hvis du klikker dig frem til den placering jeg tidigere har nævnt. Åbner filen normal.dotm. Sletter de formateringer der er der i indtil dokunentet er tomr og gemmer den igen. Så burde det virke.
Hvis det stadig driller. Så installer Office igen og start forfra.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-01-13 21:40

De hjælper sandsynligvis ikke at geninstallere. Da indstillinger nok ikke slettes. Der findes selvfølgelig en anden løsning. Nøjagtig samme metode, som du har brugt til at ændre normal. dot til det den er nu.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 25-01-13 22:45

Jeg har forsøgt at afinstalere, og jeg har også forsøgt alle de forslag der har været nævnt, intet virker, med hensyn til at gøre det modsatte af hvad der har ændret filen "normal" til det den er nu, er der kun et [B]STORT[/B problem, jeg ved ikke hvad jeg har gjort galt.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-13 13:32

Haløjsa
Hvis ikke en af disse to vejleninger løser problemet, så smid compen ud af vinduet.

http://support.microsoft.com/kb/822005/da

http://www.pcdon.com/word-unstable-corrupted-normal-dot.html

Kommentar
Fra : clou

Dato : 26-01-13 14:20

Når du har afinstalleret Office programmet - så prøv at installere f.eks Ccleaner (gratis version og med dansk sprog) http://www.piriform.com/ccleaner/download kør så både Rens og Register, den fjerner resterne fra det afinstallerede.

Genstart computeren og installer Officepakken igen,.

Clou

Godkendelse af svar
Fra : bjarnebr

Dato : 28-01-13 12:06

Tak for svaret Brassovitski.
Dit link til Microsoft løste problemet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-01-13 13:31

Super at du fik det til at virke.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 05-02-13 22:52

Det gamle problem er lige dukket op igen, men blev ordnet med Fix it programmet.
Nu er det så spændende om hvor længe det holder denne gang.