/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Gl. Pc som server
Fra : ingelein
Vist : 494 gange
100 point
Dato : 22-01-13 18:52

Hej, jeg mangler en server og har tænkt mig at bruge en gammel intakt PC som har 2 HD på 160 GB. De er hver især partitionerede i 2 drev - altså har jeg 4 drev.
Kan jeg bruge den som server?
Der er selvfølgelig et netkort også.
Men: Da jeg nu har en smart IMac med stor skærm, har den ingen tilslutningsmuligheder for en skærm. Jeg har dog en gl. god skærm stående. Kunne man bruge en bærbar som skærm?
Hvordan virker det iøvrigt - jeg mener at bruge en pc som server?
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 22-01-13 19:25

Tjek denne tråd/spørgsmål
http://www.kandu.dk/spg165765.aspx

McBobo

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 22-01-13 19:45

hej Ingelien
Ja som du læser i den anden tråd, her jeg skrevet en del om dette.
Det er ud mærket at tage en gammel PC og lave en server af denne. Det har jeg selv haft i mange år. Men det har jeg regnet på, det er en dyr løsning. En server kører gerne i døgndrift, hvis den skal nås fra alle altid. Det løber op i 2000kr i strøm om året, den bruger ca. 150 watt i timen. Her da jeg blev pensionist måtte jeg se på dette. Nu bruger jeg en gammel baerbar, batteriet duer ikke mere men det er bare taget af. Se den tager 30 watt i timen, og det er rigeligt til almindelig brug.
Partioner betyder intet, da den bliver partioneret om når du instalerer en ren linux på den. Hvis du vælger en server pakke har du kun brug for en skærm ved start og genstart. her er ingen grafisk bruger flade. så det er en sort teminal skærm du bruger. det er også godt nok men du skal kunne nogle unix komandoer. Selv har jeg herfra installeret en pakke; webmin, som giver en webserver skærm som du kan tilgå fra en anden pc. Som sagt det bruger jeg. Ellers lav en standard Ubuntu desktop maskine, og installer server pakker i denne det er også ud mærket.
nå nok for nu hilsen Steen

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-01-13 21:23

Måske du kan bruge dine harddiske - men du skal nok have en lille NAS - som bruger meget mindre strøm.

Hvordan ser dine kabler ud til dine harddiske. Er de grå og ca. 4 cm brede - eller er de røde og ca ½-1 cm brede ?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-01-13 10:02

Ja det er da rigtig som Thomas siger, gå ud og køb en Nas server med eller uden disk, hvis man kan det. Gamle diske dur ikke til en nas server, de vil som regel tage for meget strøm, eller kan slet ikke passe.
Nu skal Ingelien jo også fortælle os om det bare er til at gemme filer på, eller den skal bruges til nogle hjemmesider, eller som mail server eller andet.
Det betyder jo heller ikke så meget med strømmen, hvis hun bare vil tænde den når den anden PC kører for at hente nogle filer der.
En gammel PC med samba instaleret er fantastisk som nasserver til billeder eller video.
Alle Nas servere i handelen er en linux med samba!!!
hilsen Steen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-01-13 11:48

Hej
Mine HD er med de grå brede kabler - husker ikke lige, hvad den slags kabler hedder, for de har jo et navn. -
Serveren skal bruges til at lægge store grafiske filer på - og det er min søn, som har fået det råd fra en it-mand at han skulle anskaffe sig en gl. pc til det formål. Og jeg har for et par år siden arvet en større pc af ham. Den kan han nu få retur og bruge den som server. Sønnen har lejet kontor ude i byen og der er der et server rum, hvor andre også har deres servere stående. Sønnen skal kunne tilgå serveren såvel fra kontoret, hjemmefra og fra sine kunder. Han er værktøjskonstruktør.
www.cadynamic.dk
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-01-13 14:16

selvfølgelig kan han det. så betyder det ikke så meget med strømforbruget.
så han laver serveren og får den til køre fint med det.
så kommer det svære, at lave en hensigtsmæssig måde at tilgå den hjemmefra og hos kunderne.
Hvad bruger de andre der har servere stående der til dette??
hvordan er nettet i det server rum skruet sammen??
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 23-01-13 19:07

Det lyder til at det er noget gammel grej - som bruger en masse strøm.

Jeg ville købe en ny NAS med harddisk i.

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 24-01-13 14:01

Jeg ville nok heller ikke vælge at benytte alt muligt gammelt udstyr til det

1 ) Det bruger for meget strøm

2 ) Da det er gammelt udstyr, ved du ikke hvor længe det holder

Jeg har selv lige købt en ny NAS, som både understøtter websider, databaser, ftp, mailserver, og alt muligt andet nizzle.

http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/synology-disk-station-ds213-id-6943543.aspx