/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Bundslam
Fra : mig-selv
Vist : 461 gange
100 point
Dato : 21-01-13 19:57

Burde der efter 3-4 måneder ikke ophobe sig lidt slam i bundgruset, jeg kan ikke hvirvle noget op, når jeg roder i bunden?

Masser fisk og godt beplantet, uden direkte bio filter - vand skift hver uge (1/4 del) = men ingen skidt af betydnig, kan det passe, fiskene skider jo trods alt.

Syntes jeg i ´gamle dage´ havde et grumset akvarie efter bare en måned, hvis jeg legede med bundlaget/ flyttede en plante eller 2, men ikke nu.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-01-13 20:32

Hej mig-selv

Nu er det alt efter hvor stort dit akvarium er, og hvor mange fisk du har som skider.
Man kan sige at så længe du skifter vandet hver 14 dag (1/3-1/4) og får hvirvlet godt op i bunden så er alt ok. Nu er det ikke alle baktusserne som er dårlige.... de gavner fiskene.

Men du kan købe en slamklokke som kan tage det værste skidt/slam.... ellers hvis du får hvirvlet godt op i bunden ved vandskift intet problem...

McBobo

http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=326
http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=950

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-13 20:41

Jeg passer akvarie for min datter- og jeg skifter også sådan ca. 1/4 hver 2. eller 3. uge - renser filter osv. Jeg har heller ikke bundslam.

Jeg bruger ikke den der "slamsuger" når jeg skifter. (Jeg har den ) Men jeg sørger for at rense op- når der er rådne plantedele osv.

Når min datter kommer forbi, tager hun den store tur, og roder godt og grundigt ned i stenene, med den der suger- og det er altså kun omkring hver . 2. eller 3. måned.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-13 21:21

JO, tak, men jeg har jo INTET slam, og der bliver skiftet vand hver uge 1/4 del eller der omkring
(pt: kan jeg ikke, da mine rør er frosset )

Syntes bare at jeg i ´gamle dage´ havde en sky af brun affald, når jeg tog en plante op.
Men INTET er der, om jeg så graver mig ned til bunden

Det er kun på 225L, men det jeg engang havde, var på 65L og det blev møjet

Åbenbart skulle man så tro, at der var symbiose mellem fisk og planter, men er der nu også det.
Visse planter har nærings mangel = Jern eller Calcium