/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
olie på træ gulv
Fra : monia
Vist : 7417 gange
30 point
Dato : 05-06-03 21:24

Jeg vil spurge hvordan kan jeg fjerner olie pletter fra træ gulv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 21:33

det tror jeg bliver meget svært. Er gulvet lakeret, eller hvordan er det behandlet. Jeg vil tro et den eneste løsning er en slibning af gulvet. Måske hele gulvet, men stadig afhængig af tidligere behandling

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 21:35

hvis gulvet i forvejen er ubehandlet, har du 2 muligheder..

1: slibe gulvet ned...

eller

2: blege hele gulvet med natronlud...hvilket iøvrigt giver et smukt og lyst gulv..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 21:54

Melander, det kommer da an på træsorten (svar 2)

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 21:58

hmmm. ans..bonk bonk...får jeg at vide hvad træsort det er.....

nej, men er det f.eks. merbau ville olien ikke gøre den store skade vel...og da slet ikke hvis det er lakeret, så tørre du jo bare op....ikke.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 22:10

jeg kunne da også godt tænke mig at vide hvilken træsort det er og hvordan det tidligere er blevet behandlet. Monia kan du ikke fortælle det. Så er det lettere at svare på.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 22:12

det kunne også være rart at vide hvilken olie det, er det motorolie eller udendørstræolie eller hvad..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 22:14

håber på at monia vil svare

Kommentar
Fra : monia

Dato : 05-06-03 22:34

Gulvet er ikke lakeret, olie til madlavning og træsort bøg.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 22:36

prøv at lægge kartoffelmel på.....tryk det ned og lad det ligge.....

kan dette ikke tage, er det en gulvslibning

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 22:37

du kan selvfølgelig også vælge at få fat i en træolien til gulvet, de fås både med lys og mørk glød..

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-06-03 23:14

rens pletten med grundrens (KUN der hvor pletten er!) og vask derefter stedet i det, du plejer at bruge til gulvet... probat, junckers eller noget andet plejende.

probat laver også et afrensningsmiddel til fedtpletter.. mon ikke også junckers gør? probat kan du få i flere varianter i velassorterede supermarkeder (ved købmanden kan man som regel kun få en enkelt slags!)

http://www.a10.dk/sw3841.asp (det er om pletter på lamelparket)

Mvh

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 23:19

nu er forskellen på fedtpletter og olie meget stor..

på hårdt træ som f.eks bøg vil fedt blive ovenpå, og lave en skygge på træet, som kan fjernes som skingur skriver, men olien derimod, vil gå ned i porrene i træet, og er næsten umulige at fjerne..

hilsen Melander (håndværker)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-06-03 23:25

osse med det, probat laver? Har da fået oliestænk fra komfuret af merbaugulvet på den måde.. men merbau er måske hårdere...

men ok.. min mor har et stavlimet egeparket (olieret, men ikke så man kan se det) i køkkenet, og det æder ALT det fedt/olie der bliver spildt.... har ikke prøvet at behandle det, men vasker det en gang om ugen for hende - det er pænt, LIGE når det er blevet vasket, men ikke tre timer efter. (Jeg bruger ikke ret meget vand). Tror problemet er. at det ikke er olie/lud behandlet godt nok.. måske er det også monias problem? I såfald ved melander garanteret, hvordan det skal gøres ordentligt! 8tror det er noget med at rense hele skidtet i bund og få det olieret ordentligt...)

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 23:30

merbau er i sig selv så olieholdig at det faktisk ikke kan suge ekstra olie til sig, og så er det en mega flot træsort....

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 30 point
Dato : 05-06-03 23:39

hun skriver kun det ikke er lakeret, men er gulvet ubehandlet, og ellers pæn og rent, er det bare at gå i gang med olien, køb en god træolien enten pigmenteret eller klar og gå i krig med den, hvordan er lidt forskelligt fra produkt til produkt, men følg anvisningen bagpå emballagen..

skingur>>din mors egegulv, jeg tror at du mener at når lige du har vasket det, er det vildt flot, det er fordi det så får lidt glød, i de fleste byggemarkeder kan du få en egetræolie, som giver eg en fantastisk glød, og dybde og så suger det ikke mere noget som helst..

kan nævner jeg selv har haft et bøgegulv som var oliebehandlet(af mig selv), og efter en fest var der blevet spilt rødvin på det, hvilket jeg først opdagede dagen efter, og tro mig selv om jeg vidste at jeg havde behandlet det godt, rystede jeg alligevel da jeg skulle tørre det op, men der var intet at se....

det kan godt være at et trægulv når man lige har fået det, er skønt når det står ubehandlet og man kan dufte træet, indrømmet jeg elsker det. men at lade det stå sådan , er en skandale og synd for gulvet.....

pyha, det blev en længere smøre.....sorry

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-06-03 23:47

vi olie- og ludbehandlede det oldgamle fyrretræs/grantræsgulv, der var under tæpperne i vores hus fra 1909. man kunne hælde LITERVIS af rødvin på! og det så helt ubehandlet ud... så bare kom igang monia!!!

mht til såvel bøge- som egegulvet... de skal da være HELT rene inden de får olie (igen) eller???

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 23:56

skingur>>ja de skal være helt rene, hvis der er lidt skjolder på dem, kan man pudse dem med en korn 180 evt. men husk så skal man gøre det med hele gulvet, ellers kan det ses..

Godkendelse af svar
Fra : monia

Dato : 23-06-06 20:07

Tak for svaret Melander.