/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk i bærbar beskadiget?!?
Fra : Ladmorillo
Vist : 416 gange
100 point
Dato : 05-06-03 20:36

Hej

Jeg har fået en bærbar fra en bekendt som bad mig kigge på den da den fryser når win 98 starter op. Det var al info jeg fik

Jeg har kigget på den og den er vist helt gal med harddisken, jeg fik den startet op i dos prompt safe mode.. og fyrede lige en hurtig "dir /s" og når den når til windows-folderen går den i stå og skriver "Ikke klar ved læsning af drev C".

OK, så fik jeg kørt scandisk fra en floppy, og når den er i gang med at scanne directory structure så stopper/crasher den ved windows folderen.

Hvad har jeg med at gøre her??

Jeg går ud fra at det er en harddisk fejl... men er dette en fysisk skade? eller er det ren softwaremæssig? Er der noget jeg kan gøre (scandisk vil ikke være med).. kan man fjerne/usynliggøre den beskadigede del af disken? Er styresystemet (win98) der ligger der nu screwed? Hvad skal jeg gøre?

Hvis der skal ny hd i.. er det så muligt at finde en der passer i den.. det er en 400Mhz bærbar af mærket MITAK

Anyone? :-\

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-06-03 20:41

Du skulle vel ikke have Norton utilities....den kan du boote på og checke disken

Du kan også prøve at geninstallere windows 98 selvom det jo selvfølgelig ikke virker hvis det er hw-fejl

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-06-03 20:57

Suplment til Uffe29.
Dine filer og programmer forbliver intakte ved genindstallation af '98
Emesen.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 05-06-03 21:58

nogle bærbare er SÆRDELES sårbare overfor bevægelser, når harddiskene kører!! - dell er et eksempel, jeg har ødelagt....

Kommentar
Fra : maximino_626

Dato : 13-06-03 10:09

Som udgangspunkt lyder det ikke godt når scandisk ikke vil køre. Meget kunne tyde på at disken er fysisk defekt.

Har du prøvet at køre en chkdsk /f ?

Kommentar
Fra : splitten

Dato : 15-06-03 09:44

Dell er ikke specielt sårbar! Har du set hvordan de tester modellerne allerede før de bliver sat i produktion? Dell kan ikke gøre for at f.eks. en IBM-disk går i stykker når man flytter computeren. Hvis disken går i stykker af at blive flyttet mens den er i brug, så er disken svag. Ikke computeren.
Desuden har det aldrig været meningen at bærbare computere skulle "bæres" rundt på mens de er tændte. Grunden til at de skulle være bærbare, var jo, at man så kunne tage dem med sig. Men ALLE computere har bedst af at stå stille og stabilt på et fast hårdt underlag, når de er i brug. Det gælder alle mærker og både desktops og labtops. Labtobs er heller ikke gode at side med på skødet. En man fik engang forbrændinger på lår og penis, fordi han sad sådan og arbejdede med sin computer i flere timer. Læs dog brugsanvisningen til en computer. Det er avanceret elektronik og skal behandles pænt. Så holder det også i mange år.

Hilsen Splitten

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 15-06-03 21:06

Formålet med mit inlæg var at få svar på mit spørgsmål... og ikke al mulig anden diskussion.. så vi siger tak til Hr. Splitten for hans lange smøre af ligegyldighed. Anyways så fik jeg løst mit problem.... efter at have prøvet ALLE forslag og lidt anden uden held, fandt jeg og kørte et lille program der kunne "low-level-formatere" disken og nu er den oppe at køre igen - tilsyneladende helt i orden, men nu må vi se hvor længe det holder.

Tråd Lukket..

Ladmorillo

Annuller spørgsmålet
Fra : Ladmorillo

Dato : 20-09-06 13:21

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål