/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Er Bellahøj en by?
Fra : Maksimus
Vist : 952 gange
100 point
Dato : 16-01-13 11:36

Hejsa.
Kan kun se på Wiki at det er et område i København. Vil det så sige at det ikke har sit eget postnummer og altså ikke er en by.
Så det er vel bare et kælenavn?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 16-01-13 11:50

Bellahøj er ikke en by og har ikke eget postnummer. Postnummeret er 2700 Brønshøj.

Bellahøjs navn stammer fra 1700-tallet, da handelsmanden Moses Levin Martin Leopold Mariboe lod opføre en lystgård her og opkaldte den efter sin hustru, Bella Henriques.

http://da.wikipedia.org/wiki/Bellah%C3%B8j

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-01-13 12:03

Citat
Så det er vel bare et kælenavn?

Nej, det er et stednavn!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-01-13 12:36

At en "ting" ikke har et postnummer, betyder ikke at det ikke er en by. Min by har f.eks over 1000 indbyggere, men ikke eget postnummer, men der er et byskilt og det er en by. Det gælder for mange lidt nyere byer i Jylland, men byerne kan godt være 100 år gamle.

Kommentar
Fra : Tunip

Dato : 16-01-13 13:43

Bellahøj har ikke sit eget postnummer. Om du så vælger at opfatte den som en by eller en bydel er dit eget valg. Bellahøj er en by/bydel på samme måde som fx. Ørestaden, Vesterport og Trianglen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-13 13:58

Bellahøj er en del af København, som er en by med flere distrikter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-13 16:52

Bellahøj er ikke nogen by.
Det kan højest kaldes et mindre område.
Det hører lige så meget til området Utterslev / Brønshøj / Nordvest.

Men Bellahøj har dog.
Rigtige højhuse (Bellahøjhusene)
Politihovedkvarter (Bellahøj)
Stor brandstation
Svømmehal (Bellabadet)
Bellahøj Skole
Og der var en gang en stor kro
Bønderne kom også slæbende med en masse mærkelige dyr som vi kunne skue.
Selv en stor biograf har der været - Bella bio (som dog lå på Brh. torv)
Inden det blev for træls med alle de udstillinger - lå Bella centret også på Bellahøj.
Denne film hører også til Bellahøj............næsten
http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/maanen-over-bella-bio-af-bjarne-reuter

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-13 17:02

Og i "gamle" dage var der dyrskue på Bellahøj og linie buh kørte fra Hovedbanegården til Bellahøj.

Gagarin, den første mand i rummet, skrev autografer på Bellehøj.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-13 17:12

Og nu er der en gang i mellem Bellahøj kræmmermarked på den gamle dyrskue plads.

Kommentar
Fra : Chirkeline

Dato : 16-01-13 17:18

Cirkus Arena kigger også forbi Bellahøj når det nu er cirkus sæson :) Tror de holder til på den gamle dyreskueplads

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-13 17:26

Når der er cirkus Benneweis/Arena så er det på pladsen ved politistationen og ikke den gamle dyrskueplads.

Kommentar
Fra : Chirkeline

Dato : 16-01-13 17:29

ans okay så blev JEG da så klogere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-13 20:14

Jeg glemte lige at der også er Bellahøj Camping.
Og Bellahøj vandrehjem
Og Bellahøj vandtårn
Og Bellahøjhallen
Og Bellahøjvej med udsigt over hele København

Og så lige den der hedder Bellahøj Restaurant, som vist faktisk er den lystgård som hr. Leopold opkaldte efter sin smukke (Bella) hustru og da lystgården ligger på toppen af en høj, kom den til at hedde .........Bellahøj.

Kan du stikke den Ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-13 20:52

Eyvind

Det er noget du har læst dig til Jeg husker det hele fra min barndom. Desuden har jeg Gagarins autograf.

Kan du stikke den Eyvind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-13 21:21

Ans jeg er fra Brønshøj.
Bellabio var min biograf.
Bellahøj badet benyttede jeg da det endnu var friluftsbad.
En af bademestrene hentede mig og en lille sød pige ved lukketid.
Vi lå og småfrøs under et stort håndklæde.
Jeg var 5-6 år da jeg første gang var inde på den Bellahøj Restaurant.
En af mine venner har haft et stade på Bellahøj kræmmermarked. (elektronik)
Jeg har både været på biludstilling og ferieudstilling i Bellacentret på Bellahøj.
En af mine skolekammerater boede ovre ved siden af Brandstationen.
Jeg har også været i Cirkus som ganske rigtigt lå på trekanten ved den nye politistation.
Jeg har handlet i den købmand som var med i filmen "Månen over Bellabio"
Jeg har gået på Bellahøj skole (teknisk aften skole)
En kollegas fætter havde vandrehjemmet, hvor jeg var henne og reparere noget.
Højhusene "ved Bellahøj" har vi som drenge kørt op og ned med elevatorerne.
I kælderen gik jeg senere meget senere til dans hos Kisbye.

Noget jeg har læst mig til........................næ det er virkeligheden.

Men den autograf kan jeg ikke stikke.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-13 21:31

Sorry, jeg troede det var noget du havde læst dig til

Citat
Noget jeg har læst mig til........................næ det er virkeligheden.

Jeg er fra NV og har været til et utal af udstillinger i det gamle Bella Center. Så husker du vel også ungdomsklubben i Brønshøj!!! og ungdomsklubben Borup.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-01-13 22:41

Jamen Eyvind, så har vi været næsten naboer

Jeg er fra Bispebjerg men brugte flittigt Bellehøj badet. For sporvognen/bussen kørte lige dertil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-13 09:22

Ans - det hedder vist Brønshøj-Husum ungdomsklub som jeg husker det.
Det var der hvor jeg reparerede min knallert.
"Borup" kender jeg ikke.
Bispebjerg cyklede vi i gennem på vej til Charlottenlund strand.

Nå tøser - så var det måske jer, at jeg drillede som lille og beundrede som ældre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-01-13 12:27

Citat
Ans - det hedder vist Brønshøj-Husum ungdomsklub som jeg husker det.

Korrekt og Borup var/er ungdomsklubben på "Bellahøj Dyrskueplads"

I Brønshøj-Husum ungdomsklub kom jeg kun om aftenen, når der var diskotek eller levende musik.
I dagtimerne gik jeg til rulleskøjtedans

http://www.borup.kk.dk/klub.aspx

Bellahøjhallen

Det er det, der i dag er Grøndal MultiCenter

http://kulturogfritid.kk.dk/gr%C3%B8ndal-centret/praktisk/om-gr%C3%B8ndal-multicenter

Citat
Højhusene "ved Bellahøj" har vi som drenge kørt op og ned med elevatorerne.
I kælderen gik jeg senere meget senere til dans hos Kisbye.

Så er det ikke der, vi har mødt hinanden. Jeg gik til dans hos Sejr på Borups Alle.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-13 13:44

Kan være vi havde samme læge, jeg tror vores hed Svane.

Men jeg kom på Charlottenlund strand. Så måske var du en af de drenge som jeg kiggede efter Eyvind.

Jeg gik til dans men kan ikke huske hvor. Måske kommer det nu vi snakker ungdom. Men er der en af jer der ved hvor mange danseinstitutter der var?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-01-13 17:16

Ans og Eyvind

Så er der noget for jer her:

http://www.youtube.com/watch?v=RfakMITgNvc&feature=share

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-13 17:27

>>når der var diskotek eller levende musik > med bla.a Tommy Seebach.
Og Sejr havde da til huse ved Brh. Torv bag ved den meget gamle skole.
(det var måske ikke samme tidsperiode)

Det bedste ved rulleskøjtedans .................................var de korte skørter og de fine og bløde trusser, men det har jeg dog ikke gået til - kun kigget på.

Granner du må have kigget langt for jeg var alt for genert.

Der var ret mange danseinsttutter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-01-13 17:51

Sejr havde til huse flere steder

Citat
De har haft danseskoler i følgende lokaler: Borupsalle 233, KBH NV (Domæne) Herlev Kro, Herlev, Peter Bangslund på Peter Bangsvej, Frederiksberg, Pejsesalen i KB Hallen, Frederiksberg, Brønshøj Sportshal, Vanløse, Sejr’s danseinstitut Vanløse Allé (Hot Club), Vanløse, Frederikssundsvejens Ungdomsklub, Brønshøj, Artillerivej 71, Amager.

http://da-dk.facebook.com/pages/Sejrs-Danseinstitut/142925692479561?sk=info

Så var det også hos Sejr jeg gik til rulleskøjtedans, men det var lokaler i Brønshøj-Husum ungdomsklub.

smuller54

Meget af det kan jeg genkende fra ungdomsklubben, men de sort/hvide optagelser, hvor par sidder ved borde og hygger sig, mænd i fint jakkesæt, hvid skjorte og slips, det er ikke fra min tid i den klub. Tror det er fra et andet sted. Men optagelserne, hvor man står som sild i en tønde foran scenen, det er fra "klubben"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-13 17:51

Jeg gik til dans, både traditionel, latin og folkedans.

Og jeg kom meget tit i Bellehøj badet.

Vi løb på skøjter og rulleskøjter, jeg tror i Rentemestergade.

Men ellers boede vi i Bispeparken, lige i krydset Tagensvej og Tuborgvej.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-13 18:53

Citat
Men ellers boede vi i Bispeparken, lige i krydset Tagensvej og Tuborgvej.

Det var ikke et kryds men en rundkørsel, og det kan faktisk ses endnu på husene.
I en af rundingerne lå en bager med dejligt wienerbrød.
Eller var det henne ved Frederiksborgvej rundkørslen.

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 19-01-13 04:57

Tak for svaret ans.